Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Jag välkomnar både kritik av Ukraina och Ryssland. Jag tillhör inte något läger. Jag är inte särskilt intresserad av opinionsbildning. Däremot tror jag att Ukraina kommer förlora kriget. Det är dock inte en pro-rysk uppfattning men en slutsats jag dragit givet omständigheterna. Jag är högst medveten om att Ryssland inte är en "moralisk" aktör. Vidare är det Ryssland ingen liberal demokrati. Jag har inte hävdat annat.
...
Ja, det är väl helt i sin ordning att ha annorlunda uppfattning om Ukrainas utsikter att helt kasta ut ryssarna ur landet. Det som nog gör läget lite speciellt är att det inte finns ont om självutnämnda "neutrala" debattörer, som förvisso mer subtilt men ändå i praktiken visar sig ha en pro-rysk agenda och det är ingen slump. Det är naturlig konsekvens att det är lättare att sprida agenda under s.k. "neutral flagg" för högre trovärdighet, vilket också används som agenda-verktyg.
Förr i tiden skulle jag tycka tanken att debattmotståndare skulle kunna vara betalda "troll" som helt bisarr och paranoid tanke, och att skribenter som trodde det var långsökta och inte kunde hantera att det faktiskt finns personer med vitt skilda uppfattningar.
Det som tidigare var bisarra misstankar har dock med Ryssland visat sig vara mer berättigat, då Ryssland bokstavligt talat haft och har trollfabriker just för agendasyfte.
Är det rimligt för dessa att lägga krut på sådant som Flashback? Njae, påverkan som kan göras här är ju blygsam men det går ju inte att komma ifrån att Flashback är stort forum, och de som följer tråden är intresserade mer än genomsnittet, och de kan i sin tur också ha större påverkan på övriga samhället än vanligt folk.
Jag minns faktiskt en dokumentär där Ryssland visst hade sponsrat någon mindre anti-västlig hemsida i ett Afrikanskt land (tror det var Ghana) utan att det framgick att det hade rysk agenda, så uppenbarligen har Ryssland intressen och resurser till påverkansoperationer för även mindre saker då det väl är många bäckar små.
Huruvida du är sådan eller ej har jag ingen aning om, och personligen kör jag alltid "benefit of doubt" när jag kan. Men utifrån hur pro-ryssar agerat tidigare så finns faktiskt belägg att kunna vara lite skeptisk mot även självutnämnt "neutrala" debattörer.