2023-12-14, 20:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Detta skrev du 15.02 idag:

” Ansvaret innefattar att allvarliga risker inte får förekomma med endast en varningsnotis i manualen”.

Du kommer ju inte ens ihåg vad själv skriver. Då har det ändå inte gått ens 5 timmar. Ännu mindre kan du tolka vad som står där.

Du kan sitta och hitta på påståenden själv. Jag kommer inte att diskutera med dig eftersom du argumenterar ohederligt.

Ha en bra dag.

Och det är som jag skriver, allvarliga risker får inte förekomma med endast en notis i manualen.

Jag förstår att du springer iväg och gömmer dig med svansen mellan benen, det har blivit rejält löjligt pinsamt hur fel du har haft hela tiden!

Du påstod alldeles nyss något så befängt som att

Citat:
det är helt godkänt med kvarvarande risker om de beskrivs i instruktion.

Vilket det inte alls är. De ska i första hand konstrueras bort, vilket är möjligt här. Nödvändiga skyddsåtgärder ska vidtas för sådana risker som inte kan undanröjas.
Om du, som jag redan påtalat flera gånger, läser på ordentligt och utbildar dig i frågan, så kommer du att upptäcka att det finns mycket regler och praxis som säger vad man inte får göra och vad man måste göra.
Citera
2023-12-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
De två stod säkert på hisstaket, det åks hejvilt på byggena å dörrar på hissen brukar spärras för att de ska bli smidigare å kliva på/av snabbt.
Ni skulle bli förvånade om ni visste hur mycket byggarbetare mixtrar å grejjar med säkerhetsanordningar, inte bara på hissar!

Du verkar helt okunnig om byggbranschen.
De stod sannolikt på ställningen och hissdörren var nedfälld. Så en stod på ställningen och den andra stod då på hissdörren och hoppade/steg tillbaka på ställningen när han kände att den börja luta/vrida sig. Något annat sätt kan det omöjligen ha gått till på.
Citera
2023-12-14, 20:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Då kan vi alltså se fram mot att haverikommissionen kommer att peka ut Alimak som ansvariga för olyckan och att de kommer att åtalas, betala företagsbot och tvingas dra tillbaka sina hissar och konstruera om dessa?

Tror du verkligen själv på,detta?

Haverikommissionen har inget uppdrag att bedöma skuldfrågan. Bara att iskallt försöka reda ut VAD som hänt, VARFÖR det hänt, och att föreslå vad som bör göras för att det inte ska hända igen.
Citera
2023-12-14, 20:21
Bannlyst
Hur många skruvar ska det vara och hur många saknades?
Citera
2023-12-14, 20:23
Medlem
Fibonaccitals avatar
https://tv.aftonbladet.se/video/363461/grafik-sa-gick-hissolyckan-till

Grafik: så gick hissolyckan till
Citera
2023-12-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Man skall ju komma ihåg ett på alla såna här byggen är det accord som gäller.. En strid på kniven hela tiden. tror tillåmed hissmontörernas hade en viss tid på sig.. Alla yrkesgrupper skiter fullständigt i de andra yrkesgrupperna.. Alla vill fram först. å då brister säkerheten såklart. accordet på byggen handlar om mycket pengar å facket tycker detta är helt ok. jag själv har varit utlånad till storbyggen ibland på timpeng vid tex köksmontering för det klarar inte de andra av... ni som jobbar på kontor nu skulle ta ett studiebesök å se vilken djävla stress det är på ett bygge.. Allt handlar om pengar.

Det behöver inte handla om ackord för att vara strid på kniven iofs. Byggarbetsplatser kan vara väldigt bra och väldigt dåliga.
Det finns en anledning till varför de stora drakarna i branschen har högre säkerhetskrav än vissa små okända byggbolag även om t.o.m. det kan vara en chimär.

Personligen har jag svårt för ackord på en arbetsplats där man måste samspela för säkerhetens och trivsamhetens skull.

Om hissmontörerna slarvat pga att dom ville tjäna mer pengar på att utföra arbetet till en väldigt hög timpenning så hoppas jag verkligen att dom aldrig någonsin sätter sin fot på en arbetsplats där deras försummelse riskerar andra människors liv.

Håller helt med om hur bla facket håller branschen i ett järngrepp men än värre är det med marknaden.

Vem är egentligen beredd på att betala ännu högre pris på sin bostadsrätt bara för att ingen ska dö under tiden den byggs?

Inte undra på att så många riktar fingret mot hisstillverkaren.. hyckleri.
Citera
2023-12-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Och det är som jag skriver, allvarliga risker får inte förekomma med endast en notis i manualen.

Jag förstår att du springer iväg och gömmer dig med svansen mellan benen, det har blivit rejält löjligt pinsamt hur fel du har haft hela tiden!

Du påstod alldeles nyss något så befängt som att

Vilket det inte alls är. De ska i första hand konstrueras bort, vilket är möjligt här. Nödvändiga skyddsåtgärder ska vidtas för sådana risker som inte kan undanröjas.
Om du, som jag redan påtalat flera gånger, läser på ordentligt och utbildar dig i frågan, så kommer du att upptäcka att det finns mycket regler och praxis som säger vad man inte får göra och vad man måste göra.

Hisstillverkaren har ingen skuld i detta, tvärtom är det stort av dem att bistå och ha den öppenhet de visar just nu.
Detta är (återigen) en oerhört säker hiss som faller ned med mastsektionerna kvar i hissen.
Det kan inte bli tydligare att montören missat det enklaste och samtidigt viktigaste av allt.
Dra ihop masten med 4bultar så den inte faller isär!

Sedan kan ju denna otäcka olycka leda till att säkerheten utvecklas än mer, där bör fokus ligga när man är klar med utredningen…
Citera
2023-12-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsystem
Hur många skruvar ska det vara och hur många saknades?
Blir väl 8 då.
Citera
2023-12-14, 20:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Detta skrev du 15.02 idag:

” Ansvaret innefattar att allvarliga risker inte får förekomma med endast en varningsnotis i manualen”.

Du kommer ju inte ens ihåg vad själv skriver. Då har det ändå inte gått ens 5 timmar. Ännu mindre kan du tolka vad som står där.

Du kan sitta och hitta på påståenden själv. Jag kommer inte att diskutera med dig eftersom du argumenterar ohederligt.

Ha en bra dag.

Klockrent.
Släpp den här pajasen nu, det fylls på med ovidkommande pladder bara.
Citera
2023-12-14, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital

Fy fan alltså... Får ont i magen.
Citera
2023-12-14, 20:28
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Blir väl 8 då.

4st. Det är bara en skarv som saknar skruvar.
Citera
2023-12-14, 20:29
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital

Synd bara att dom inte fick till rotationen med. Masten med motor är ju in mot huset när den ligger på backen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in