2023-12-14, 14:43
Medlem
bortmedfifittors avatar
Så här är det. 2017 råkade jag bli en amfetamin-missbrukare, varpå jag brakade rakt in i väggen, till följd av förhöjd stress. 2020 blev ren och i samband med detta fick jag min adhd-medicin, som jag dagligen tagit sen dess. Första året gick jag på 50-70mh Elvanse, men hade hög puls och fick en inflammation i muskel som sitter i bröstkorgen (costochondritis). Jag blev därför ställd på 40mg Attentin, vilket har fungerat toppen. Jag fick något högre blodtryck dock och fortsatt hög puls, varpå jag även ställdes på Inderal (betablockerare) och Intuniv (guafacin).

Jag har haft ett EXTREMT stressigt jobb med många resor och koordinering senaste 2 åren, kombinerat med en fruktansvärt ansvarslös och otydlig ledning. Detta har i dagsläget lett till vad läkarna tror är antigen en depression eller utmattningssyndrom. Jag känner mig väldigt uppe i varv, har svårt att sova, hög puls, yr, tappar halva håret, konstant förstoppning, gnisslar tänder och känner en stress i kroppen kort och gott, mycket ångest och mörk utsikt mot framtiden.

Jag har läst om adhd-medicin där patienter som medicinerad tydligen löper 80% högre risk att landa i depression och utmattningssyndrom. Därför har jag pratat med min läkare om att trappa ner Attentinet under 3 mån och sen hitta på något annat för min adhd.

Läkaren har skrivit ut Voxra och menar att jag under nedtrappning ska stå på Voxra och Attentin, för att sedan endast behandlas med Voxra för min adhd.

När jag läser om vad Voxra gör så blir jag lite fundersam på om det är till hjälp för min stressade hjärna och kropp. Voxra går på noradrenalin och dopamin, precis som dexamfetamin, men med en annan verkningsmekanism. Det känns inte som att det på något sätt skulle tillåta min kropp att stressa av. Läkaren menar på att det är ett bättre alternativ för mig och för att jag ska bli frisk.

Har någon tagit Voxra i form av adhd-medicin och hur var det? Kan man verkligen bli frisk från utmattningssyndrom genom att ta Voxra? Det känns motsägelsefullt.
Citera
2023-12-14, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Så här är det. 2017 råkade jag bli en amfetamin-missbrukare, varpå jag brakade rakt in i väggen, till följd av förhöjd stress. 2020 blev ren och i samband med detta fick jag min adhd-medicin, som jag dagligen tagit sen dess. Första året gick jag på 50-70mh Elvanse, men hade hög puls och fick en inflammation i muskel som sitter i bröstkorgen (costochondritis). Jag blev därför ställd på 40mg Attentin, vilket har fungerat toppen. Jag fick något högre blodtryck dock och fortsatt hög puls, varpå jag även ställdes på Inderal (betablockerare) och Intuniv (guafacin).

Jag har haft ett EXTREMT stressigt jobb med många resor och koordinering senaste 2 åren, kombinerat med en fruktansvärt ansvarslös och otydlig ledning. Detta har i dagsläget lett till vad läkarna tror är antigen en depression eller utmattningssyndrom. Jag känner mig väldigt uppe i varv, har svårt att sova, hög puls, yr, tappar halva håret, konstant förstoppning, gnisslar tänder och känner en stress i kroppen kort och gott, mycket ångest och mörk utsikt mot framtiden.

Jag har läst om adhd-medicin där patienter som medicinerad tydligen löper 80% högre risk att landa i depression och utmattningssyndrom. Därför har jag pratat med min läkare om att trappa ner Attentinet under 3 mån och sen hitta på något annat för min adhd.

Läkaren har skrivit ut Voxra och menar att jag under nedtrappning ska stå på Voxra och Attentin, för att sedan endast behandlas med Voxra för min adhd.

När jag läser om vad Voxra gör så blir jag lite fundersam på om det är till hjälp för min stressade hjärna och kropp. Voxra går på noradrenalin och dopamin, precis som dexamfetamin, men med en annan verkningsmekanism. Det känns inte som att det på något sätt skulle tillåta min kropp att stressa av. Läkaren menar på att det är ett bättre alternativ för mig och för att jag ska bli frisk.

Har någon tagit Voxra i form av adhd-medicin och hur var det? Kan man verkligen bli frisk från utmattningssyndrom genom att ta Voxra? Det känns motsägelsefullt.
Nej det kan du inte bli!
Citera
2023-12-14, 16:40
Medlem
tnems avatar
Citat:

Alltså mediciner kan inte ta bort stressen, bara symptomen.
Du får sätta ner foten och börja sätta gränser så du kan få ner stressen på jobbet.

Det låter inte som du lider av utmatningssymptom utan snarare att du är påväg in det med raketfart.
Citera
2023-12-14, 17:02
Medlem
Jagozars avatar
Citat:

Som jag har förstått det så kan man inte bli frisk från utmattningssyndrom genom någon typ av medicinering. Visst, det kan säkert underlätta så att man slipper må väldigt dåligt psykiskt.

Annars så är den enda boten mot utmattningssyndrom att vila och minimera all form stress. Kan ta många månader upp till år att bli helt återhämtad beroende på hur allvarligt det hunnit bli.

Någon får gärna rätt mig om jag har fel. Skriver bara vad jag har fått lära mig gällande utmattningssyndrom.
Citera
2023-12-14, 18:19
Medlem
Airwave92s avatar
Voxra är den bästa medicinen jag tagit mot depression men har fan inte hört att folk tar den mot adhd
Citera
2023-12-14, 19:55
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Alltså mediciner kan inte ta bort stressen, bara symptomen.
Du får sätta ner foten och börja sätta gränser så du kan få ner stressen på jobbet.

Det låter inte som du lider av utmatningssymptom utan snarare att du är påväg in det med raketfart.

Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Som jag har förstått det så kan man inte bli frisk från utmattningssyndrom genom någon typ av medicinering. Visst, det kan säkert underlätta så att man slipper må väldigt dåligt psykiskt.

Annars så är den enda boten mot utmattningssyndrom att vila och minimera all form stress. Kan ta många månader upp till år att bli helt återhämtad beroende på hur allvarligt det hunnit bli.

Någon får gärna rätt mig om jag har fel. Skriver bara vad jag har fått lära mig gällande utmattningssyndrom.

Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Voxra är den bästa medicinen jag tagit mot depression men har fan inte hört att folk tar den mot adhd

Nu har ni missförstått, eller så formulerade jag mig hastigt. Jag frågar inte efter en medicin som magiskt ska få min hjärna lugn.

Jag är övertygad om att det enda sättet för min kropp att landa i lugnet igen, har att göra med att ta ner fight och flight systemet till normalläge. Detta kan jag göra själv med träning, meditation, osv, kombinerat med att inte ta Attentin. Men jag ser ett problem med att Voxra går på samma receptorer. Det blir ju ur askan, i elden.

Kan någon som har erfarenhet av Voxra berätta hur "stress" kändes i deras liv med den medicinen?
Citera
2023-12-14, 20:19
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:

Vad var fördelarna och nackdelarna med den?
Citera
2023-12-14, 20:28
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Nu har ni missförstått, eller så formulerade jag mig hastigt. Jag frågar inte efter en medicin som magiskt ska få min hjärna lugn.

Jag är övertygad om att det enda sättet för min kropp att landa i lugnet igen, har att göra med att ta ner fight och flight systemet till normalläge. Detta kan jag göra själv med träning, meditation, osv, kombinerat med att inte ta Attentin. Men jag ser ett problem med att Voxra går på samma receptorer. Det blir ju ur askan, i elden.

Kan någon som har erfarenhet av Voxra berätta hur "stress" kändes i deras liv med den medicinen?

När jag tänker efter borde Voxra kunna ha en positiv inverkan på din återhämtning då återupptaget av noradrenalin förmodligen är väldigt högt när man lider av utmattning, så att minska återupptaget av det borde kunna vara till fördel iaf tillfälligt så länge du kan tänkas behöva den extra boosten i vardagsenergi.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel i detta. Men jag tänker som så att noradrenalin är livsviktigt för vardagsenergin så att man faktiskt orkar leva och ta hand om sig själv. Kortisol bör vara det man vill undvika att öka på i onödan som troligtvis har varit den största anledningen till utmattningen?

Sen påverkar ju Voxra dopamin positivt också vilket gör att man mår lite bättre generellt och även ger en känsla av hopp om tillfrisknande.

Talar om Voxra utifrån egen erfarenhet. Min första månad på den mådde jag väldigt bra och kände allt det jag beskrivit ovan. Sen efter dosökning så ville inte min kropp vara med på det ökade välmåendet den gav mig längre av någon anledning, så jag blev mer deprimerad än någonsin och blev tvungen att sluta med den. Även fast den inte fungerade för mig i slutändan så ser jag potentialen i Voxra för andra som förhpppningsvis tolererar den bättre än jag gjorde.

En verkan/biverkan som både gjorde mig lite irriterad men även motiverad var att den även blockerar de nikotinerga receptorerna i hjärnan. Hade precis lyckats sluta snusa då nikotin inte gav något välbehag längre så länge Voxran satt i. Så om du röker eller snusar och inte känner dig redo att sluta med det så kommer det vara ett jobbigt läkemedel att börja med.
Citera
2023-12-15, 00:19
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Vad var fördelarna och nackdelarna med den?

Fördelarna var minskad depression och att man ibland blev väldigt kåt på den, den absoluta farligaste nackdelen med den medicinen är att den är ototoxisk, vilket betyder att den direkt angriper hörseln och skadar hörselnerver. Många har fått permanent tinnitus av Voxra
Citera
2023-12-15, 10:26
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Fördelarna var minskad depression och att man ibland blev väldigt kåt på den, den absoluta farligaste nackdelen med den medicinen är att den är ototoxisk, vilket betyder att den direkt angriper hörseln och skadar hörselnerver. Många har fått permanent tinnitus av Voxra

Den blockerar även de nikotinerga och kolinerga receptorerna i hjärnan vilket kan medföra att men får problem med talet. Jag fick svårare att hitta ord och göra mig förstådd verbalt under insättningen. Som tur var så höll den biverkningen inte i sig mer än 3 veckor och det gick tillbaka till det normala efter att behalingen abrutits.

Ovanligt kåt tror jag bara att jag blev en eller två gånger x)

Nu när du säger det så har jag faktiskt tänkt på senaste tiden att min tinnitus blivit lite mer påtaglig. Innan Voxra tänkte jag knappt på den då jag redan vat så van vid den frekvens och volym min tinnitus redan hade. Vet du om det kan försvinna eller bli bättre med tiden eller har jag förvärrat min tinnitus for life nu?
Citera
2023-12-15, 13:38
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar

Nu när du säger det så har jag faktiskt tänkt på senaste tiden att min tinnitus blivit lite mer påtaglig. Innan Voxra tänkte jag knappt på den då jag redan vat så van vid den frekvens och volym min tinnitus redan hade. Vet du om det kan försvinna eller bli bättre med tiden eller har jag förvärrat min tinnitus for life nu?

Svårt att säga, men hittade detta

https://hearinglosshelp.com/blog/bupropion-wellbutrin-and-tinnitus/

Citat:
For some people taking Bupropion, side effects such as tinnitus and hearing loss are temporary, but for numbers of others, these side effects prove to be permanent.
Citera
2023-12-15, 13:42
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Svårt att säga, men hittade detta

https://hearinglosshelp.com/blog/bupropion-wellbutrin-and-tinnitus/

Tack!

Får helt enkelt ge det mer tid och se hur det utvecklar sig. Vore inte världens undergång för om det skulle visa sig permanent då det inte stör mycket. Kommer vänja mig vid den ökade volymen och frekvensen tid nog också, tror och hoppas jag iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in