2023-12-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Ifrågasätt inte min spåkula. Priserna för ägda hus Stovkholms län bottnade nov 2023. Varför ska det va så svårt att förstå. Man ska ju vara björn när det är läge att vara björn. Ändras förutsättningarna så ändras ju björnen också.

Som sagt botten har nu passerat.

Jag tror vi fortfarande är på botten. Jag vill gärna se lite subventioner och fina paket för köparna.

Det går tydligen fortfarande fint att pruta på nyproduktion, om det är din grej.
Citera
2023-12-14, 13:38
Medlem
Citat:
Ifrågasätt inte min spåkula. Priserna för ägda hus Stovkholms län bottnade nov 2023. Varför ska det va så svårt att förstå. Man ska ju vara björn när det är läge att vara björn. Ändras förutsättningarna så ändras ju björnen också.

Som sagt botten har nu passerat.

Det är inget som har förändrats. Effekterna av chockhöjda styrräntan återstår att se. Jag ser att du är fast besluten om att vi får en mjuklandning.

Såhär brukar det fungera:
1. Inflation går upp
2. Räntan går upp
3. Något går åt helvete
4. Räntan går ner

Jag är mest intresserad av nummer 3. Ska bli kul att följa.
Citera
2023-12-14, 13:41
Medlem
Citat:
Hur är det ett mått på bostadspriser menar du. En enklare tolkning är för högt satta listpriser nu jämfört med förra året. In på husmask och titta avslut för hus villor stockholms län. Nov 2023 var en botten. Och kommer föralltid vara.

Nov->dec i år kommer va kraftig uppgång och historiskt. I regel går priser alltid ner i dec.

Sen blir det vårrally nästa år.

Gissar 60 000kr per kvm igen redan slutet av 2025.

De har legat över sedan 2014. Omsättningen verkar dessutom lägre än förra året.
Citera
2023-12-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Framför oss?
Vi befinner oss i recession nu och det mäts bakåt. Med det sagt, vi har befunnits oss i det under två kvartal redan.
Ingen ko på isen, än så länge. Det är helt enligt planen och allas förväntningar, att ekonomin ska backa. Det har förutspåtts i över ett år.

Enligt planen så förväntar man sig ökad arbetslöshet också. Det finns en laggande effekt från det att räntan höjs till att det ger effekt i samhället.

6-9 månader tror jag man brukar säga. Den sista effekten av räntehöjningen bör vi se andra halvan 2024.

Min spåkula säger högre arbetslöshet och stagnerande ekonomi.
Senast redigerad av Matipa 2023-12-14 kl. 13:45.
Citera
2023-12-14, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Enligt planen så förväntar man sig ökad arbetslöshet också. Det finns en liggande effekt från det att räntan höjs till att det ger effekt i samhället.

6-9 månader tror jag man brukar säga. Den sista effekten av räntehöjningen bör vi se andra halvan 2024.

Min spåkula säger högre arbetslöshet och stagnerande ekonomi.

Din spåkula?
Alla prognoser talar för en högre arbetslöshet 2024. Det ligger i samtligas förväntan. Den har stigit under året redan och det har talats om även det under något år. Finns gott om rapporter i ämnet.
”Stagnerad ekonomi” vore bra. Just nu har vi som sagt negativ tillväxt.

Effekten av räntejusteringar beror på vem du frågar och vilken sektor man talar om. Det brukar spreta mellan 1-2 år.
Men det beror också på vilken nivå man kommer ifrån och takten på justeringar. I nuvarande fall har det ju varit en historisk justering givet tidsaxeln.
Det är inte sagt den sista justeringen gör någon skillnad alls på sikt. Den stora massan, inkl företag, statliga verk och privatpersoner, har redan påverkats såpass. Den har ju dubblats flera gånger om från sitt nolläge. Procentuellt blir den sista justeringen en marginal i protokollet.
Senast redigerad av M.J.A 2023-12-14 kl. 14:02.
Citera
2023-12-14, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Din spåkula?
Alla prognoser talar för en högre arbetslöshet 2024. Det ligger i samtligas förväntan. Den har stigit under året redan och det har talats om även det under något år. Finns gott om rapporter i ämnet.
”Stagnerad ekonomi” vore bra. Just nu har vi som sagt negativ tillväxt.

Effekten av räntejusteringar beror på vem du frågar och vilken sektor man talar om. Det brukar spreta mellan 1-2 år.
Men det beror också på vilken nivå man kommer ifrån och takten på justeringar. I nuvarande fall har det ju varit en historisk justering givet tidsaxeln.
Det är inte sagt den sista justeringen gör någon skillnad alls på sikt. Den stora massan, inkl företag, statliga verk och privatpersoner, har redan påverkats såpass. Den har ju dubblats flera gånger om från sitt nolläge. Procentuellt blir den sista justeringen en marginal i protokollet.

”Alla prognoser”?

Ja arbetsförmedlingen gick ju ut i går och förutspådde att den ska öka från 6.5% nu till 6.6% 2025. En makalös krasch..
Citera
2023-12-14, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
”Alla prognoser”?

Ja arbetsförmedlingen gick ju ut i går och förutspådde att den ska öka från 6.5% nu till 6.6% 2025. En makalös krasch..

Jag ser köpläge
Citera
2023-12-14, 15:50
Medlem
Marknaden tycker nu styrräntan ska ner till 2.5% om ett år (!)
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/44908

För en månads sen trodde den på 3.5%.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/44104
Citera
2023-12-14, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget

Tål upprepas igen. Hus i Stockholm bottnade nov 2023.
Citera
2023-12-14, 15:56
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag tror att läget för att göra ett klipp redan är här om man har möjlighet att betala lite högre räntor under ett år. Räntorna är ju helt klart på väg ner och kan kanske vara 1.5% lägre vid samma tid nästa år.

Citat:
Ursprungligen postat av trickget

De har lyssnat på eternussermo, borde fler göra!
Citera
2023-12-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
”Alla prognoser”?

Konjunkturinstitutet, SCB, Arbetsförmedlingen, etc.
Det har rapporterats frekvent i något år drygt. Du läser säkert tidningar?

Jag vet inte om du misstolkar eller bara inte förstår inlägget jag både skrev och svarade på. Det är inte jag som pratar om en krasch förstår du.
Ingen är förvånad över högre arbetslöshet. Poängen är att folk gärna drar det som något argument till en krasch, pest och ond bråd död.
Jag hävdar att så inte är fallet, för ingen blir förvånad av en något högre arbetslöshet. Det ligger helt enkelt inom ramen för allas förväntningar.
Senast redigerad av M.J.A 2023-12-14 kl. 16:04.
Citera
2023-12-14, 16:12
Medlem
Brukar alltid komma en andra inflationsvåg när FED är snabba på att sänka direkt efter en längre höjning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in