Okej, så du avslöjar alltså, mer eller mindre, redan slutet på Julkalendern!?
Jag vet inget om Gollum men jag kan avslöja slutet för dig ändå:
Mara är den utvalda, hon kommer lägga bärnstenen på plats den 24e. I samma veva blir hon förlåten på riktigt av Gorm, Fen, och de andra. Trollen inser att alla behövs, även häxor. Slutet gott allting gott.
Det var en god idé att göra en ny version av Trolltider för dagens unga och som nostalgi för oss äldre.
Efter de första avsnitten var jag rädd att det skulle bli för mycket politiska pekpinnar från SVT men det har inte varit så farligt med det.
Tyckte först att det var svårbegripligt varför farmodern och hennes dejter var med över huvud taget. men de senaste har varit rätt roliga; den snåle gubben och även dagens totala galning. Dessutom lär de knyta ihop hennes historia med de övrigas lagom till lucka 24. Den där pojken hon mindes från sin ungdom var nog ett troll, kanske Gorm själv.
Det är ju meningen att Servilia skall vara lik Gollum, det är inget som stör.
Nour är riktigt bra som Mara.
Någon mer som tänkte på flatflörten från Dorabella till Mara i avsnitt 13? De har ju tidigare haft med prideflagga/teckning lite snabbt i en scen.
I tre sekunder!
Originalet är väl trettio minuter osynliga steg? Ungefär.
Ja sant. Är mer om mina egna kravspec. De är inte så högt satta. Så för just mig var det tillräckligt. Bara en ruta att bocka av, och det var enda rutan för min del. Då det är det enda jag kommer ihåg från originalet.
Lena-Pia Bernhardsson som spelade Mara är nu med som "Skogsrået", det vill säga Maras coach/mentor eller liknande. Ted Åström som spelade Kotte var med i ett avsnitt som Märtas dejt, han som bara var ute efter hennes pengar och tyckte att hon skulle sälja av sin skog.
Det är läskigt vad tiden bryter ner en och förvandlar en.
Vad gäller troll borde det handla om rätt isolerade populationer och då borde de bli rätt så enhetliga. Men förstås kan det finnas/uppstå färgvarianter. Sen är det här ett svenskt familjeprogram och då ville de väl spegla dagens samhälle.
Tycker det är betydligt mer anmärkningsvärt om samtliga troll saknar svans, än om de har lite olika kulör. Vad är det för troll som inte har svans!?
Har inte riktigt kunnat förklara för mina barn varför Mara vill sno stenen.
Barnen tycker det är konstigt för hon borde väl inte heller vilja att bergatrollet vaknar.
Jag såg originalet flera gånger som barn. Nu har det kommit en ny serie och jag tänker ge den en chans, trots att jag annars inte följer julkalendrarna som går nu för tiden. Den nya handlingen verkar någorlunda intressant och flera nya karaktärer medverkar. Det återstår att utvärdera serien i ett senare skede. I vissa avsnitt medverkar även skådespelarna från den gamla serien, fast här i nya roller. Det är något av ett påskägg.