2023-12-13, 13:12
Medlem
Tjenare

Har tittat lite runt på olika kamin alternativ och landat på en etanolkamin eftersom jag vill inte bygga it och söka tillstånd osv . Tanken är att den ska komplettera vår luftvärmepump som värmer bra men vi har 2 våningar så blir lite kallare uppe.

Der jag undrar över är vad era erfarenheter är kring dessa, vad dom Kostar o driva och vilken bör man välja om man ska värma ca 30 kvm eller mer. Mvh
Citera
2023-12-13, 13:49
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Tjenare

Har tittat lite runt på olika kamin alternativ och landat på en etanolkamin eftersom jag vill inte bygga it och söka tillstånd osv . Tanken är att den ska komplettera vår luftvärmepump som värmer bra men vi har 2 våningar så blir lite kallare uppe.

Der jag undrar över är vad era erfarenheter är kring dessa, vad dom Kostar o driva och vilken bör man välja om man ska värma ca 30 kvm eller mer. Mvh
Dom är bra som nödvärme, går att köra spolarvätska i nödfall. Koncentrerad skall tilläggas.
Citera
2023-12-13, 14:29
Bannlyst
Bör väl finnas billigare än 1L men av det jag fått fram så är Willys rödsprit billigast . 40kr/L. Ica tog närmare 80kr tror jag. Coop hade ännu billigare konc spolarvätska men efter att jag köpte flera i veckan förra vintern så har de slutat att tillhandahålla den produkten i min lokala butik, t.om efter att jag sagt till dem att det fattas.
Biltemas stora förpackningar är väl lite billigare med, dessutom tror jag de har drive erbjudanden ibland, möjligen jula också

Spisbränslet är väl också billigast på Willys men handlade inte om många kronor, däremot ska det innehålla runt 30% mer energi, och jag brukar blanda med sprit inte minst för att få kraftigare låga.

Räkna och jämför i kWh så kommer du nog rätt
Senast redigerad av Loveletter666 2023-12-13 kl. 14:31.
Citera
2023-12-13, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Bör väl finnas billigare än 1L men av det jag fått fram så är Willys rödsprit billigast . 40kr/L. Ica tog närmare 80kr tror jag. Coop hade ännu billigare konc spolarvätska men efter att jag köpte flera i veckan förra vintern så har de slutat att tillhandahålla den produkten i min lokala butik, t.om efter att jag sagt till dem att det fattas.
Biltemas stora förpackningar är väl lite billigare med, dessutom tror jag de har drive erbjudanden ibland, möjligen jula också

Spisbränslet är väl också billigast på Willys men handlade inte om många kronor, däremot ska det innehålla runt 30% mer energi, och jag brukar blanda med sprit inte minst för att få kraftigare låga.

Räkna och jämför i kWh så kommer du nog rätt

Hur länge räcker 1 L för dig då , asså får man bra värme för det? Dom sagt tanken är att värma med det ibland när det är riktigt kallt bara
Citera
2023-12-13, 15:52
Medlem
E85 kostar kanske 2kr/kWh så det är ganska meningslöst om du vill ha billig värme. Typ rödsprit är mycket dyrare än så. Endast för mysfaktor kanske det kan va något
Citera
2023-12-13, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hur länge räcker 1 L för dig då , asså får man bra värme för det? Dom sagt tanken är att värma med det ibland när det är riktigt kallt bara
Typ tre kvällar och morgnar när jag var vid tältet , och då det var som kallast givetvis. Ingen större isolering att tala om i tält heller men visst tänk dig en sån liten låga från ett triangakök - 3 t 6 timmar per dygn dvs. Svindyrt egentligen om du tänkt värma upp något större tror jag.

Kunde ju få upp värmen så det blev nästan som en bastu, så får nog säga att det var bra värme ändå
Senast redigerad av Loveletter666 2023-12-13 kl. 16:11.
Citera
2023-12-13, 17:41
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Är det inte bara en estetisk inredningspryl? Alltså inget att använda som värmekälla.
Citera
2023-12-14, 11:14
Medlem
Limma skinkbits avatar
Dålig idé om syftet är uppvärmning och ni har tillgång till el i huset. Energiinnehållet är ca 6 kWh per liter och kostar bränslet 40 kr per liter så blir energipriset 6,67 kr per kWh.
Ett elelement är billigare både att köpa och att använda. Etanol är dessutom väldigt brandfarligt, skulle inte vilja förvara eller hantera några större mängder hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in