2023-12-14, 09:11
Avslutad
Vilken himla diskussion om ansvar..

Om jag inte skruvar fast däcken på min bil riktigt, är det då Goodyears eller Volkswagens fel?

Om jag inte sätter dit min avtagbara dragkrok riktigt och tappar dragkrok och släpvagnen, är det då Volkswagens fel?
Om jag inte sätter fast min släpvagn riktigt, är det då Brenderups fel om jag tappar den?

Om jag inte låser min ytterdörr riktigt, är det Dalocs fel om jag får inbrott?

Så om ni bultarna inte var fastsatta, trots att det står i instruktionerna, hur kan ni då tycka att det är Alimaks fel?
Citera
2023-12-14, 09:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Det är ju precis det som är problemet, att det förekommer i en enorm omfattning. Ska man ta på sig statistikhatten innebär det att sannolikheten är högre att fel faktiskt inträffar pga mängden det handlar om. Då gäller det att man har rutiner och kontrollfunktioner som minskar risken för särskilt de allvarligaste felen som kan få dödlig utgång, och att man på alla sätt man kan försöker minska risken för dessa. Men detta gäller knappast precis alla bultar som monteras på ett bygge, men en del - och det är rimligen dessa man vill ha extra koll på. Ta bara en standard färdigbyggd villa, ska jag fråga mina bekanta som byggt hus så hittar de hur mycket skit som helst vid besiktningen. Ibland har inte ens trappan till övervåningen varit ordentligt ditsatt, känd hustillverkare som entreprenör. För mig vittnar detta om att det är nästintill omöjligt att bygga något såpass komplext som ett hus, ännu mindre ett stort lägenhetshus, med så många personer och moment inblandade, utan att göra en hel del fel. Tror man något annat har man ingen kontakt med verkligheten anser jag.

Det man rimligen vill se till då är att felen hamnar på ställen där de inte gör så stor skada. Här krävs en samlad insats från regelverk och lagstiftning, entreprenören, byggarna som bygger, och tillverkare av verktyg och material. Inget kontroversiellt alls. Jag läser extremt få inlägg i den här tråden där själva olycksansvaret läggs på tillverkaren.

Då är vi ju egentligen överens vad jag kan läsa. Fel kommer att uppstå, men varje kontroll (korrekt utförd) kan uppskattningsvis radera 80%. 3 kontroller och man är nere i väldigt få fel.
Citera
2023-12-14, 09:26
Medlem
flazbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuvans

Om jag inte skruvar fast däcken på min bil riktigt, är det då Goodyears eller Volkswagens fel?

Om jag inte sätter dit min avtagbara dragkrok riktigt och tappar dragkrok och släpvagnen, är det då Volkswagens fel?
Om jag inte sätter fast min släpvagn riktigt, är det då Brenderups fel om jag tappar den?

Så om ni bultarna inte var fastsatta, trots att det står i instruktionerna, hur kan ni då tycka att det är Alimaks fel?
Skulle något av dina exempel orsaka en olycka så att 5 personer dör kan du ge dig fan på att haverikommissionen skulle utreda om det var handhavandefel eller konstruktionsfel från tillverkare/leverantör olyckan beror på. Men ja, i detta fall är det långsökt men inte uteslutet innan rapporten publiceras.
Citera
2023-12-14, 09:27
Medlem
bema56s avatar
Citat:

För de flesta logiskt tänkande människor är det givetvis inte Alimaks fel att någon montör inte gjort sitt jobb enligt instruktionerna.
Citera
2023-12-14, 09:27
Medlem
loisloiss avatar
Citat:

Det var utländska byggarbetare som jobbade där. Två ukrainare, två tadzjiker - vilka instruktioner ? De kunde inte svenska…
Citera
2023-12-14, 09:30
Medlem
bema56s avatar
En checklista för höjning av masten där varje skruv ska checkas av kanske hade räckt för att denna olycka inte hade hänt?
Citera
2023-12-14, 09:32
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Det var utländska byggarbetare som jobbade där. Två ukrainare, två tadzjiker - vilka instruktioner ? De kunde inte svenska…
Var de som utförde höjningen av hissen Ukrainare och Tadzjiker?
Var har du fått de uppgifterna i från?
Senast redigerad av bema56 2023-12-14 kl. 09:34.
Citera
2023-12-14, 09:34
Avslutad
Citat:

Nu är det ju inte byggarbetarna som monterat hissen..
Sen kan man ju förutsätta att arbetsgivaren anställt personal med sådan kompetens att de faktiskt vet hur man installerar en hiss om det nu är precis det som dom ska jobba med. Mig veterligen transporteras dessa hissar världen runt också, tror inte det endast ingår svenska manualer till ett företag i Dubai t.ex.
Citera
2023-12-14, 09:35
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Var de som utförde höjningen av hissen Ukrainare och Tadzjiker?
Dessa 5 som dog i hissen var 2 ukrainare, 2 tadzjiker och en ung svensk från Norra Sverige.
Senast redigerad av loislois 2023-12-14 kl. 09:39.
Citera
2023-12-14, 09:38
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake

Kolla videon. 21.11 in i videon monteras en sektion. Om inte den personen sätter i bultar där. DÅ ÄR HAN EN IDIOT.

https://www.youtube.com/watch?v=BJEbA1lncVY

Oj! Inte många rätt i fråga om riskanalyser och säkerhet i den videon...
Citera
2023-12-14, 09:38
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Dessa 5 som dog i hissen var ukrainare, tadzjiker och en ung svensk från Norra Sverige.
Det var ju inte det du svarade på?
Citera
2023-12-14, 09:42
Medlem
Citat:
Dessa 5 som dog i hissen var ukrainare, tadzjiker och en ung svensk från Norra Sverige.

Tillverkaren Alimak är aktiv i drygt hundra länder.
Sedan ett visst beslut av president Putin medförde ökade sanktioner av Ryssland har de backat ur dör:
Så instruktioner på valfritt språk förutom svenska eller engelska som torde vara standard på större byggen, bör vara tillgänglig för den som chefer över gästarbetare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in