2023-12-08, 13:20
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det är så många singlar som klagar över hur de aldrig hittar någon så varför är det inte lika väletablerat i Sverige som typ Indien med arrangerade äktenskap så folk kan bilda familj i högre utsträckning?

Om alternativet är att människor är ensamma är det väl bättre med familj än ensamhet och psykisk ohälsa etc? Varför funkar det inte i Sverige om det funkar i så många andra länder?

Tycker du annars är en klok filur men inte nu min vän. Sorry..

Tänkt dej att tvingas gifta sej med nån man aldrig ens kommer bli kär i med tiden. Fängsla utan kedja typ. Jag hade varit olyckligare iaf Å vet flera.

Fåglar ska inte sitta i bur..
Citera
2023-12-08, 14:41
Medlem
Pungpuckels avatar
Varför är arrangerade äktenskap en grej i vissa länder?

Inte bara pengar och heder alltid, utan också för att männen ser ut som skit, pratar som skit och har absolut noll sidor en kvinna kan tänkas att tycka om.
Då får släkten rycka in!
Vår fula lilla träsk- apa till son, får ingen kvinna, det får vi lösa för den fula fan.
Senast redigerad av Pungpuckel 2023-12-08 kl. 14:44.
Citera
2023-12-08, 16:31
Medlem
Vi har inte den kulturen i Sverige helt enkelt, inte i västvärlden överlag tror jag, intressant är ju att det förekommer i Indien och en del asiatiska länder fortfarande trots att det blivit mer modernt där och inte längre är lika fattigt. Men det som driver på är att det är viktigt att du gifter dig inom din egen samhällsklass i de kulturerna. Vi har inte det tänket i västvärlden längre, en medelklasstjej kan gifta sig med ett affärsbiträde eller en städare som hon är kär i utan att hela hennes familj vänder henne ryggen. Så är det inte överallt. I vissa kulturen kan ditt val av parter påverka dina karriärmöjligheter, vilka skolor dina barn kommer att bli antagna till osv
Sen är väl ren tvång mer ovanligt i dag, om vi bortser från muslimska länder. Snarare uppmuntras folk att hålla sig till sina egna och har de svårt att själva finna någon passande hjälper familj eller någon form av äktenskapsförmedling till.
Citera
2023-12-08, 16:51
Medlem
Citat:
Varför funkar det i andra länder?

Svaret är att det inte funkar i några andra länder heller. Däremot förekommer det i länder med auktoritär familjestruktur/kultur.
Citera
2023-12-08, 16:53
Bannlyst
En gång när en arbetskamrat tyckte att jag skulle träffa en viss tjej föreslog han en tråkigare tunn skolfröken. Nej fy och tänk om familjen hittade på något liknande.

Jag vill paras ihop med en kåt kvinna med lite hull som har någonting i utseende är. Annars får det vara.
Citera
2023-12-14, 02:10
Medlem
Spenglermans avatar
Citat:
Det är så många singlar som klagar över hur de aldrig hittar någon så varför är det inte lika väletablerat i Sverige som typ Indien med arrangerade äktenskap så folk kan bilda familj i högre utsträckning?

Om alternativet är att människor är ensamma är det väl bättre med familj än ensamhet och psykisk ohälsa etc? Varför funkar det inte i Sverige om det funkar i så många andra länder?

Kvinnor arrangerar väl äktenskap o bröllop i Sverige hela tiden...
😁
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in