Citat:
Ursprungligen postat av
EnDumSosse
Jag är inte ute efter att skapa någon otrevlig diskussion utan vill enbart förstå exakt hur du tänker enligt det jag skriver här nedan:
Hur ska risken kunna konstrueras bort av Alimak? Hissen kommer i delar som måste monteras ihop. För att konstruera bort risken behöver alltså en över 20 meter lång konstruktion fraktas hel till byggnadsplatsen eller till företagen som köpt Alimaks hissar och därefter hyr ut dem och installerar dem.
Du inser säkert om du tänker efter, att det kan finnas andra möjligheter än de du kan tänka dig så där på rak arm. Du är förmodligen inte en erfaren mekanikkonstruktör, men inser nog att en sådan kan komma på både det ena och det andra
Detta är en enkel sak att konstruera bort, och en smart lösning här kommer inte att påverka monteringsprocessen mer än ytterst marginellt, om alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnDumSosse
Eller hur menar du att Alimak ska konstruera bort risken.
Jag kommer inte att gå in på konstruktionslösningar. Om Alimak mot all förmodan skulle behöva hjälp med det, är de välkomna att höra av sig. Mitt specialområde handlar dock mer om riskbedömningar, riskhantering och åtgärder, och på den punkten är det alldeles uppenbart att Alimak kan behöva en hel del hjälp, så det är nog snarare där jag kan hjälpa dem. De är välkomna att höra av sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnDumSosse
Enligt deras manualer står det att det finns en mycket hög risk för liknande olyckor (fanns t om ett liknande exempel på olyckan i deras manual om inte de översta bultarna monteras).
Alimak kan ju inte ha ansvar för att uthyrnings och monteringsföretagen inte följer deras instruktioner?
Tycker du att Volvo har något som helst ansvar för att deras bilar är säkra att använda?
Eller tycker du att det är de som använder bilarna som får skylla sig själva om de krockar och dör, trots att volvo skrivit att man inte skall krocka med bilarna? Och att volvo därför egentligen kan strunta i saker som säkerhetsbälte, krockkuddar och deformationszoner?
Det finns lagar och regler som stipulerar hur en maskintillverkare skall, måste, göra riskbedömningar och hur olika allvarliga risker skall hanteras. När man gör riskbedömningar tittar man både på sannolikheten att en risk inträffar, samt på effekten om risken inträffar, hur allvarlig olycka det blir. Om det är låg sannolikhet att risken inträffar och effekten är obetydlig, räcker det gott att nämna risken i manualen. Om det å andra sidan, som du nämner ovan, är mycket hög risk för en olycka, och olyckan kan resultera i att över 20 personer dör (hissen i sumpan fick ta 23 personer), då räcker det inte på långa vägar med en liten notis i manualen. En sådan risk får inte förekomma. It's the law!
Citat:
Ursprungligen postat av
EnDumSosse
Låt oss nu föra en sansad dialog, tonen här verkar bli ganska hätsk så fort någon inte håller med någon annan. Jag tycker ändå min fråga är högst legitim.
Ja visst, din fråga är helt legitim. Hoppas inte du finner mitt inlägg hätskt på något vis.
Jag försöker alltid bemöta andra så som de bemöter mig
Ha en go kväll!