2023-12-13, 23:45
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Film från olycksplatsen + bilder.
https://youtu.be/pT7srO9FvEk

Det står i videon följande:

1: Montörerna har lämnat hissen under arbete utan har låst säkerhetsbrytaren med hänglås.
2. Montörerna har glömt att skruvat fast/förankrat påbyggnadssektionerna och tagit hissen i drift.
3: Någon annan har klippt låset på säkerhetsbrytaren och slagit på strömmen och även tagit bort avspärrningskedjan med textskylt (avstängd) för grindarna, och sedan tagit hissen i drift.''

Bygghiss olyckan i Sundbyberg 231211
https://www.youtube.com/watch?v=pT7srO9FvEk

Men HALLÅ!!!

Är detta sant . Eller....

Filen är redan nerladdad av mig om den skulle försvinna.

Filmen finns här:

https://www.youtube.com/@LennartRemstam/videos
Senast redigerad av Fibonaccital 2023-12-13 kl. 23:57.
Citera
2023-12-13, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ingen fara!

Det har helt säkert missats flera saker i flera olika steg i kedjan här. Det jag har skrivit en del inlägg om gäller producentansvaret, så det är det jag tar upp härunder. Men det är utan tvekan så att den som kontrollerar en konstruktion skall ha en punkt för att kontrollera samtliga bultar. Detta är extra viktigt eftersom just risken att dessa saknas är känd och det har hänt incidenter tidigare.

Det är några olika delar i detta. Det framkom ganska tidigt i tråden, utifrån bilder från olyckplatsen, att olyckan berodde på att någon "glömt" att skruva i de fyra bultarna som håller den översta mastsektionen på plats. Det syntes på bilderna att skruvarna saknades.

Därefter var det någon som är kunnig och mycket erfaren med montering av dessa, som berättade att just den grejen hade hänt ett projekt han var inblandad i i Norge. Precis samma som hänt här. Så då visste vi att detta inte var första gången en incident som denna inträffar, även om det i det fallet inte resulterade i någons död, tack vare att sektionen i det fallet fortfarande satt fast i en kran som lyft sektionen på plats.

Därefter framkom det att det till och med står i manualen till hissen att detta kan inträffa.

Så vi vet då att en incident som denna har inträffat tidigare och vi vet att Alimak är fullt medvetna om risken och att det skett incidenter tidigare.

Lagar och regler för maskinkonstruktörer är klara och tydliga när det kommer till risker som denna, de måste konstrueras bort. En risk som denna, där över 20 personer kan dö av att en hiss faller 20 meter eller 200 meter för den delen, är inte tillräcklig att omnämna i en manual. Om det går att konstruera bort den måste den konstrueras bort. I detta fallet är det alldeles uppenbart att det går att konstruera bort den. Det tog mig inte mer än några minuter att tänka ut flera olika varianter, och jag har sett att det är fler i tråden som kommit på ytterligare möjligheter.

För mig som är väl bekant med vad producentansvar innebär liksom reglerna för riskbedömning i maskindirektivet, så är det helt uppenbart att Alimak har varit försumliga här och inte på långa vägar uppfyllt de krav på riskbedömning och åtgärder som lagar och regler kräver.

Jag har själv satt flera produkter på marknaden som högsta ansvarig för att säkerhetskraven enligt samma regelverk som gäller för Alimaks hissar, är uppfyllda. Det är mitt namn, min signatur, som står på konformitetsdokumenten till dom produkterna. Så jag vet jävligt väl vad jag snackar om.

Sedan finns det en del i tråden som verkar tro att om Alimak har ett producentansvar, så skulle det frånta övriga i kedjan deras ansvar, så är det självklart inte. Det finns nog många här som kan "råka illa ut" när ansvar för denna olyckan skall utkrävas. Ändå ifrån montörerna som satte upp hiss, till den som inspekterade den, via underentreprenörer till huvudentreprenör och byggherre och även Alimak.

Denna olycka skulle aldrig ha inträffat. Risken var känd sedan länge och skulle ha konstruerats bort. Det är Alimaks ansvar. Konstigare än så är det inte.
Tack för sammanfattningen!

Jag är väl insatt i europeiska produktregler, framförallt maskiner. Och även fast tillverkaren har stort produktansvar, så vill jag ändå resonera kring fler faktorer.

Vi har eventuell bristande konstruktion, eventuell bristande kompetens hos installatören, eventuell miss vid besiktning, eventuell miss i byggherrens arbetsmiljöplan, med mera.

Sen kom det ett rykte i tråden om att hissen var avspärrad och frånkopplad, där någon påstått har förbigått detta och tagit den i drift ändå.
Citera
2023-12-13, 23:46
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Denna olycka skulle aldrig ha inträffat. Risken var känd sedan länge och skulle ha konstruerats bort. Det är Alimaks ansvar. Konstigare än så är det inte.

Jag är inte ute efter att skapa någon otrevlig diskussion utan vill enbart förstå exakt hur du tänker enligt det jag skriver här nedan:

Hur ska risken kunna konstrueras bort av Alimak? Hissen kommer i delar som måste monteras ihop. För att konstruera bort risken behöver alltså en över 20 meter lång konstruktion fraktas hel till byggnadsplatsen eller till företagen som köpt Alimaks hissar och därefter hyr ut dem och installerar dem.
Eller hur menar du att Alimak ska konstruera bort risken.
Enligt deras manualer står det att det finns en mycket hög risk för liknande olyckor (fanns t om ett liknande exempel på olyckan i deras manual om inte de översta bultarna monteras).
Alimak kan ju inte ha ansvar för att uthyrnings och monteringsföretagen inte följer deras instruktioner?

Låt oss nu föra en sansad dialog, tonen här verkar bli ganska hätsk så fort någon inte håller med någon annan. Jag tycker ändå min fråga är högst legitim.
Citera
2023-12-13, 23:57
Medlem
Citat:
Tja, man kan tro vad man vill om det VD säger. Nu står det i Alimaks manual att sådana incidenter inträffat, och vi har en person i tråden som i ett tidigt skede berättade att just precis en sådan incident har inträffat.

Oavsett vilket så vet vi att Alimak kände till risken för en sådan här olycka, och att den enda åtgärd de tog för att undvika den, var att omnämna risken i manualen. Det är helt enkelt inte tillräckligt. Inte på långa vägar. Alimaks underlåtenhet att vidta åtgärder för att konstruera bort risken resulterade i att fem människor dog i måndags. Den som tycker att det är tillräckligt att omnämna en sådan risk på ett par rader i en så omfattande manual, har lite att tänka till kring. Fem människor dog.

Hur ska man utveckla en bygghiss som ska kunna användas i längder från 5m-200m utan att ha någon sorts moment där skiten ska monteras ihop (och där mänskliga misstag kan ske)?
Citera
2023-12-13, 23:59
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
(....)

Den/de som jobbade med montering/höjning av hissen förra tisdagen är nog kända av uppdragsgivaren och borde vara i fokus nu.

Men det går väl inte att bevisa att de missade bultarna?

Andra kan ju ha tagit bort bultarna, terrorism går inte att uteslutas.

CBRE IM köpte Ursvik torn och som klassad terrorist kan man nog göra den kopplingen för att skada de företag som samarbetar med företag som förser Israel med vapen och dödat 15 000 palestinier de senaste två månaderna.

" BlackRock Inc. ownership in CBRE / CBRE Group Inc - Class A

2023-01-24 - BlackRock Inc. has filed an SC 13G/A form with the Securities and Exchange Commission (SEC) disclosing ownership of 30,578,426 shares of CBRE Group Inc - Class A (US:CBRE).

This represents 9.7 percent ownership of the company. In their previous filing dated 2022-02-03 , BlackRock Inc. had reported owning 32,252,499 shares, indicating a decrease of -5.19 percent."

Palestinier demonstrerar mot Blackrock pga Israels krig i Gasa. ;

"BlackRock is a New York City-based investment company that has massive investments in Israel and in companies including Lockheed Martin, RTX, Northrop Grumman, Boeing, and General Dynamics that make the weapons Israel uses to murder Palestinians. BlackRock invests in companies that arm the Israeli war machine!"
Senast redigerad av StartGenealogy 2023-12-14 kl. 00:16.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Tack för sammanfattningen!

Jag är väl insatt i europeiska produktregler, framförallt maskiner. Och även fast tillverkaren har stort produktansvar, så vill jag ändå resonera kring fler faktorer.

Vi har eventuell bristande konstruktion, eventuell bristande kompetens hos installatören, eventuell miss vid besiktning, eventuell miss i byggherrens arbetsmiljöplan, med mera.

Sen kom det ett rykte i tråden om att hissen var avspärrad och frånkopplad, där någon påstått har förbigått detta och tagit den i drift ändå.

Jepp, allt är som du säger.

Trots allt det, så hade denna olycka sannolikt kunnat undvikas om man konstruerat bort problemet med en obultad sektion som faller. Risken var känd. Det har skett incidenter tidigare till följd av saknade bultar. Men inga åtgärder har vidtagits för att undanröja risken, annat än en notis i manualen. Det är enligt regelverket inte tillräckligt för en så allvarlig risk. Alimak har ett stort ansvar för att en sådan här incident kunde inträffa ännu en gång. Jag undrar verkligen hur den ansvarige för produkten tänkte när den nöjde sig med en notis i manualen kring en så här allvarlig risk.
Citera
Medlem
FarstaSplitters avatar
Tar man sig som ansvarig vidare efter en sån tabbe? Anhöriga lär lida, men tänk att vara den skyldige. Fyfan
Citera
2023-12-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy

Andra kan ha tagit bort bultarna, det finns ju terrorister i Sverige som tänker ungefär som denna text är skriven;

Finns det kamerabevakning på området så kan det gå att bevisa.
Citera
Medlem
Teori:

Bild visar att hissräcket på översta våningen saknas. Dock ser det ut som att masten, när den var komplett, var monteras hela vägen upp.

Hissen ska nyligen ha byggts på enligt uppgift.

På bilder kan vi se att masten är till synes helt oskadad, där den släppt från sin nedre kompissektion.

Vi vet att mastsektionerna är koniska i överkant, för att delarna ska gå ihop som Lego.

Vi kan på bilderna se att den som monterat masten, iallafall den nedre delen, valt att sätta skruvarna underifrån, och muttrarna ovanifrån.

Jag killgissar att: Fredag. Hissfirman är på plats och har i uppdrag att höja bygghissen. Det är lite tajt om tid, dom ska iväg på julbord. Dom hinner med att bygga på masten, skruvarna är på plats, men muttrarna är endast pågängade för hand. Batteriet i mutterknacken gillar inte kylan så dom måste hämta ett nytt. På vägen ner ringer chefen och påminner om julmiddagen. Dom planerar in tillsammans att återkomma måndag för att avsluta jobbet med hissgrinden på översta våningen. Hissmecken slår om från serviceläget på hissen till vanlig drift, men översta våningen är spärrad tills grinden är på plats. Muttrarna glöms av när gubbarna åker iväg mot julbordet.

Hissen går på som vanligt. Det vibrerar, skakar och slår när hissen kränger i sin resa mellan våningarna, lastad med gipsvagnar, tunga sopslodor och fredagströtta bygggubbar. Zlobodan går nere på backen brevid hissen och hör ett högt kling-ljud. Han tyckte han såg något i ögonvrån men när han tittar så ser han inget. Vad han inte vet är att det i snödrivan gömt sig en tredje av fyra skruvar som för dagen vibrerat loss från muttrarna som satt löst dragna på dom, i väntan på ett nytt batteri.

På måndag morgon sticker även den fjärde skruven under morgonrusningen i hissen. Kaffet är slut och nu ska det jobbas. Mastbiten står kvar ändå, den är ju fastkilad i den koniska nedre delen. Hissfirman dyker upp lite senare, dom kommer ju på avrop och har inte egna platser i etableringen, så deras kaffe dracks upp på firman. När dom kommer fram får dom höra från platsledningen att det vore bra om dom kunde köra upp hissen till översta, för det är några gubbar som skulle behöva ha ner lite grejer därifrån så dom kan komma vidare. Det går väl bra att lasta det lilla även fast grinden inte är på plats än? Dom väntar där uppe.

Hissgubben slår om till serviceläget och hans kollega åker upp till översta. Ingen har har en tanke på skruvarna. Bortglömda. Hissen går upp till översta. Hissgubben lyfter ut en första del till grinden dom ska montera idag, och här kommer de andra gubbarna som ville ha hjälp att få ner grejer. Kliv in ni, men var försiktiga, räcket är ju inte på plats än. En gubbe. Två. Tre. Hissgubben. En gubbe till. När en sjätte gubbe just ska kliva in så händer något.

Hela hisskorgen inklusive mastsektionen tippar ut. Släpper helt. Faller ner.

Hade skruvarna trätts i ovanifrån hade det kanske, kanske stoppat fallet. Dom är såpass långa att det kanske, kanske varit så att dom hade bundit och klämts fast, även utan mutter. Men det, och allt annat ovan, är bara killgissningar…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Hur ska risken kunna konstrueras bort av Alimak?
Någon föreslog att man skulle lacka bultarna i signalfärger, så det tydligt syns att de används vid montering.

Jag har bara sett dessa hissar på bild och film, men jag är säker på att konstruktörerna kan finna på förbättringar för att öka säkerheten.

Kanske en första hisstur med endast material i hissen, efter att den höjts?
Citera
2023-12-14, 00:01
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy

Andra kan ha tagit bort bultarna, det finns ju terrorister i Sverige som tänker ungefär som denna text är skriven;

Övervakning
Citera
2023-12-14, 00:05
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Någon föreslog att man skulle lacka bultarna i signalfärger, så det tydligt syns att de används vid montering.

Jag har bara sett dessa hissar på bild och film, men jag är säker på att konstruktörerna kan finna på förbättringar för att öka säkerheten.

Kanske en första hisstur med endast material i hissen, efter att den höjts?

Låter som ett bra förbättringsförslag. Jag är dock ingen hissmontör men låter rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in