Citat:
Ursprungligen postat av
staschen
Du skrev tidigare i ett inlägg:
”Denna risk var känd av Alimak sedan tidigare. Deras åtgärd med manualinstruktion är långt ifrån tillräcklig. Den är inte i linje med de lagar och regler som finns.”
Har du mer information om detta? Ursäkta om jag frågar på nytt om det redan har diskuterats i tråden.
Men ja, jag håller med helt klart med dig. Vad som även är intressant är hur hissan kan ha felaktigt monterats och även missats på installationsbesiktning.
Men kontrollföretagen kanske inte har kontrollpunkter för just detta fel? Eller har man missat besiktning också?
Ingen fara!
Det har helt säkert missats flera saker i flera olika steg i kedjan här. Det jag har skrivit en del inlägg om gäller producentansvaret, så det är det jag tar upp härunder. Men det är utan tvekan så att den som kontrollerar en konstruktion skall ha en punkt för att kontrollera samtliga bultar. Detta är extra viktigt eftersom just risken att dessa saknas är känd och det har hänt incidenter tidigare.
Det är några olika delar i detta. Det framkom ganska tidigt i tråden, utifrån bilder från olyckplatsen, att olyckan berodde på att någon "glömt" att skruva i de fyra bultarna som håller den översta mastsektionen på plats. Det syntes på bilderna att skruvarna saknades.
Därefter var det någon som är kunnig och mycket erfaren med montering av dessa, som berättade att just den grejen hade hänt ett projekt han var inblandad i i Norge. Precis samma som hänt här. Så då visste vi att detta inte var första gången en incident som denna inträffar, även om det i det fallet inte resulterade i någons död, tack vare att sektionen i det fallet fortfarande satt fast i en kran som lyft sektionen på plats.
Därefter framkom det att det till och med står i manualen till hissen att detta kan inträffa.
Så vi vet då att en incident som denna har inträffat tidigare och vi vet att Alimak är fullt medvetna om risken och att det skett incidenter tidigare.
Lagar och regler för maskinkonstruktörer är klara och tydliga när det kommer till risker som denna, de måste konstrueras bort. En risk som denna, där över 20 personer kan dö av att en hiss faller 20 meter eller 200 meter för den delen, är inte tillräcklig att omnämna i en manual. Om det går att konstruera bort den måste den konstrueras bort. I detta fallet är det alldeles uppenbart att det går att konstruera bort den. Det tog mig inte mer än några minuter att tänka ut flera olika varianter, och jag har sett att det är fler i tråden som kommit på ytterligare möjligheter.
För mig som är väl bekant med vad producentansvar innebär liksom reglerna för riskbedömning i maskindirektivet, så är det helt uppenbart att Alimak har varit försumliga här och inte på långa vägar uppfyllt de krav på riskbedömning och åtgärder som lagar och regler kräver.
Jag har själv satt flera produkter på marknaden som högsta ansvarig för att säkerhetskraven enligt samma regelverk som gäller för Alimaks hissar, är uppfyllda. Det är mitt namn, min signatur, som står på konformitetsdokumenten till dom produkterna. Så jag vet jävligt väl vad jag snackar om.
Sedan finns det en del i tråden som verkar tro att om Alimak har ett producentansvar, så skulle det frånta övriga i kedjan deras ansvar, så är det självklart inte. Det finns nog många här som kan "råka illa ut" när ansvar för denna olyckan skall utkrävas. Ändå ifrån montörerna som satte upp hiss, till den som inspekterade den, via underentreprenörer till huvudentreprenör och byggherre och även Alimak.
Denna olycka skulle aldrig ha inträffat. Risken var känd sedan länge och skulle ha konstruerats bort. Det är Alimaks ansvar. Konstigare än så är det inte.