2023-12-13, 23:04
Medlem
Fiskmos14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Skarprattare
Ni som har koll på branchen: Hur stor andel av de som jobbar på byggarbetsplatser är svartjobbare från andra länder? Hälften? Mer än hälften?
Är i stort sett ingen som arbetar svart på byggen idag, det har id06 satt stopp för.
Men en hel det arbetare från andra länder, dessa är oftast inhyrda till företagen från ett tredje företag
Citera
2023-12-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Är det bara jag som tycker att dessa bygghissar ser läskiga ut när de ser ut att nästan sväva i luften. Jag skulle aldrig aldrig sätta min fot i en sån.

https://www.bildtagg.se/bild/yaqjp5finacd7b03mfzn4w2

Du får ju tycka och göra som du vill. Men faktum är att dessa hissar är extremt säkra.

Faktum är ju att det rasar ner vanliga hissar med, som har blivit felmonterade eller dåligt underhåll!
Så du borde nog inte åka hiss alls!
Citera
2023-12-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Med åsikten som du och övriga idioter i forumet framför så skulle biltillverkarna kunna skita i all säkerhetsutrustning och bara skriva i instruktionerna till bilen att man skall följa alla trafikregler och inte krocka. Du kanske tycker att det är helt ok, men det är inte så vårat samhälle fungerar.

Reglerna finns där för att idioter till montörer inte skall råka orsaka andra människors död pga misstag, och därför har tillverkare som Alimak ett långtgående ansvar för säkerheten i sina produkter.

Det är makalöst att ni fortfarande är så många som är så trögfattade att ni fortfarande inte klarat av att greppa något så grundläggande.
Du skrev tidigare i ett inlägg:

”Denna risk var känd av Alimak sedan tidigare. Deras åtgärd med manualinstruktion är långt ifrån tillräcklig. Den är inte i linje med de lagar och regler som finns.”

Har du mer information om detta? Ursäkta om jag frågar på nytt om det redan har diskuterats i tråden.

Men ja, jag håller med helt klart med dig. Vad som även är intressant är hur hissan kan ha felaktigt monterats och även missats på installationsbesiktning.

Men kontrollföretagen kanske inte har kontrollpunkter för just detta fel? Eller har man missat besiktning också?
Citera
2023-12-13, 23:09
Medlem
Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nu är inte jag inom branschen, men tillverkare förbättrar produkter ständigt, egentligen uteslutande pga verkliga olyckor.
Kickback på roterande elverktyg och elkula för strömförsörjning i ledande utrymmen är goda exempel.
Bordssåg som avger elektrisk brytsignal vid hudkontakt är ett utmärkt exempel:
https://www.youtube.com/shorts/XYQlqB6H6FQ

Handhavandefel/försumlighet kan man aldrig förebygga, och det är nog vanligast orsak till olycka.
Det är faktiskt rimligt att "straffa" sådant, så folk lär sig vara mer skärpta på jobbet. Syndabocken måste träffas då denne varit farlig i sitt utövande och måste tillrättavisas.
Upplever att produkttillverkare inte är problemet med arbetsplatsolyckor, utan människor är problemet.

Naturligtvis kan man inte förebygga 100%, men nog kan man göra en hel del oftast och man bör lägga extra krut på de moment där risken är som störst eller konsekvensen blir som värst. Du tar ju upp flera bra exempel där. Som vi ju vet : risk är en kombination av både sannolikhet och allvarlighetsgrad hos konsekvenserna. I det här fallet har vi alltså troligen (vi vet i alla fall att det finns ställningsföretag som gör såhär enligt en expert i branschen som tidigare skrivit i tråden) en slags löpande band-princip där momentet att demontera och montera mastsektioner görs separat hos ställningsföretaget för att spara tid. Kanske ordnar man masterna i sektioner efter längd. Någon blir akut dålig och måste hastigt lämna en halvfärdig demontering. Nästa person kommer in och ser en sammanfogad mast som ligger fel och lägger den på rätt ställe bland de andra i samma längd, ovetande om att den är splittad i två, men masterna är så hårt inkonade i varandra att man inte hunnit lägga tid på att bända isär dem.

Masten körs sen ut till kund där den monteras av ytterligare andra personer nästa dag. Dessa förutsätter att montörerna på firman gjort sitt jobb och ser bara till att masten monteras på de befintliga sektionerna. Inspektion görs sen men bara på det jobb själva höjningen inneburit. Ställningsfirman är väl renommerad och man räknar med att de gjort sin del, precis som man kanske räknar med att de årliga hållfasthetskontrollerna skulle visa om masterna hade mikroskopiska utmattningssprickor i bärande delar. Det brukar ju alltid vara korrekt utfört - säkert denna gång också, tänker man och drar på julfest.

Sen har vi det olyckliga resultatet på måndagsmorgonen.

För mig är det här en process som gjord för att det ska bli fel någonstans. Naturligtvis har någon brustit i sitt arbetsansvar men alla de här momenten och inblandade personerna ger heller ingen bra känsla i magen. Tillverkaren har absolut en viktig roll här i att underlätta en idiotsäker installationsprocess. Men sen hade jag inte velat jobba på det här sättet heller oavsett. Jag håller med dig om att människor snarare än produkten är problemet, med den lilla modifieringen att det är kommunikationen mellan människor som gärna fallerar snarare än människorna själva.
Senast redigerad av Antoinette 2023-12-13 kl. 23:13.
Citera
2023-12-13, 23:15
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetroGamer68
Det tar 2 sekunder för dig att falla 20 meter.
På den tiden hinner du komma upp i en fart närmare 70 km/h.
Så 5 mjuka kroppar mosas mot ett hårt hissgolv i 70 km/h, och en hård skottkärra pressar på ovanifrån med 70 km/h.
Det är ingen vacker tanke.

Och säg att skottkärran var lastad med tex. kakel eller klinker
Citera
2023-12-13, 23:16
Medlem
Film från olycksplatsen + bilder.
https://youtu.be/pT7srO9FvEk
Citera
2023-12-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
Inte alls, snarare logiskt eftersom när man monterar varje ny mastsektion så passar den i den undre vilket gör att den får viss stabilitet, sedan dras bultarna så att sektionerna inte ska kunna lossna.
Troligen har hissen belastats mer med fler personer och då har masten gett vika eftersom att bultarna saknades.
Inga konstigheter.

Fokus bör nu läggas på att se över vem som ska få montera och vilka krav som ska ställas på de som i framtiden får utföra ett montage.
Förhoppningsvis får inte kreti o pleti komma in på sådana jobb framöver å ”döda” folk för att de är lätt utvecklingsstörda, hur annars lyckas man montera en mast utan att dra ihop bultar?
Jo jag läste nånstan att man inte plockat isär dom från förra bygget. Men bultarna sticker ju upp och syns tydligt. Nån borde reagerat på att bultarna inte syntes.
Citera
2023-12-13, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Film från olycksplatsen + bilder.
https://youtu.be/pT7srO9FvEk
Påståendet att man har klippt låset till säkerhetsbrytaren och tagit bort avspärrningarna, är det känd fakta vid detta lager eller en spekulation?
Citera
2023-12-13, 23:22
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jo jag läste nånstan att man inte plockat isär dom från förra bygget. Men bultarna sticker ju upp och syns tydligt. Nån borde reagerat på att bultarna inte syntes.

Inte om man vid tidigare 200 montage gjort exakt samma. Då uppstår en sannolikhetsteori i huvudet och hjärnan kollar inte ens på den skarven. Kollar och registrerar bara på skarven den precis dragit.
Citera
2023-12-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staschen
Påståendet att man har klippt låset till säkerhetsbrytaren och tagit bort avspärrningarna, är det känd fakta vid detta lager eller en spekulation?

Spekulation, det finns heller inte på kartan att du lämnar en hiss med en lös mastbit på även om den skulle vara avslagen!
Citera
2023-12-13, 23:24
Medlem
TaxenSixtens avatar
Hoppas ingen har något djur hemma som inte tas om hand eftersom identifieringen tar tid. Eller bor de flesta i baracker? Vidrig olycka.
Citera
2023-12-13, 23:25
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det som är bekräftat ha orsakat olyckan är att montörerna på ABC ställningar(som köpt hissen från Alimak) inte har skruvat fast bultar i den övre delen av de 2 byggmasterna. Ena byggmasten gav vika och därför lossnade hissschaktet. Riktigt jävla oacceptabelt och amatörmässigt, fy fan så vidrigt. De har alltså inte ens dubbelkollat att hissen är korrekt monterad innan byggarbetarna börjat använda hissen. Stackars de omkomna och deras anhöriga. Så oerhört fruktansvärt.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hisstillverkaren-varnade-for-liknande-olycka-jattestor-risk/
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-12-13 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in