2023-12-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det märks att många i tråden aldrig satt sin fot på en byggarbetsplats.
"Låta bli att göra det lätt att göra fel"....??

Om man helt enkelt ger fan i att montera ett antal bultar när det står klart och tydligt att bultarna ska monteras. Då är det ju fel gubbe på fel plats. Vilket inte Hissproducenten har något alls att göra med, de har sålt en Hiss med fullständigt glasklara monteringsinstruktionerna vilka EJ går att misstolka.
Jag tycker fortfarande att budskapet är bra. Det handlar om att minimera antalet fel genom intuitiv design.

Sen får vi antagligen vänta på mer omfattande utredning tills alla orsaker är klarlagda, om nu haverikommission går vidare med detta.

Man ska däremot inte underskatta power dynamics vid dessa olyckor. Både hisstillverkaren, hissinstallatören, byggherren och andra kommer att förneka fel och slå ifrån sig ansvaret.

Byggarbetsplatser är komplexa och dynamiska. Det fuskas mycket i branschen, men det görs mycket rätt också.

Konkurrensutsatthet, vinstjakt, mycket personal och dålig koll på underentreprenörer. Lägg till ett bygge som aldrig är det andra likt, där arbetsplatsen ändras med projektets gång.

Byggbranschen har inget välintegrerat säkerhetstänk. Man samlar alla tråkiga arbetsmiljöuppgifter och dumpar på slasktjänster så som KMA/HSSE/HSEQ.

Många arbetsmiljöplaner är rena pappersprodukter, tyvärr. Byggbranschen jobbar idag på ett sätt som inte helt integrerar arbetsmiljö, och där man gärna pratar ansvar så fort något inträffar.
Citera
2023-12-13, 22:13
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Dom hade medlemmar på bygget, låt dom vara ifred.
Ok.... det får jag ta dig på orden att dom har medlemmar där .

Men hela deras grej är helt vrickad, dom kräver ex inte ens att deras medlemmar har arbetstillstånd, snacka om att bli en del av problemet .
Citera
2023-12-13, 22:15
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handsvett
Tog säkert 2-3 sekunder innan dom slog i backen, tankarna som for i deras huvuden...

Usch, vill knappt tänka den tanken vad som for igenom deras huvuden. Nu dör jag...

"Jag var där" i mitt sinne...

Empati har du. Inte Sympati, stor skillnad.

Det finns en del andra här inne som uppvisar, tyvärr, narcissistiska, psykopatiska och sociopatiska beteende här.

Svara inte på dem!

https://www.sveakbt.se/personlighetsstorning/sociopat
Citera
2023-12-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Någon i byggsvängen som kan förklara hur det funkar på ett bygge i och med att media fortsatt skriver att de omkomna inte är identifierade än.

Som exempel, på min arbetsplats loggas man in med kort och kan öppna dörren. Helt enkelt en förlängning av ett passersystem som kombineras med in och utstämpling. När du lämnar så är det samma procedur. Man "stämplar ut" och visar att man lämnat arbetsplatsen. Vid en eventuell olycka/brand etc kan man med stor sannolikhet visa vilka som befann sig i lokalen (detta är såklart inte 100% då det skulle kunna vara så att någon gått in genom dörren tillsammans med någon annan, å andra sidan är man då inte instämplad heller så det finns inget incitament att INTE följa rutinerna). Skulle det vara så att det går ett brandlarm så räknas man in på återsamlingsplatsen osv osv. Extern personal/gäster skriver in sig i en loggbok (den som bjudit in är ansvarig för sin gäst/extern personal). Man kanske inte (som jag skrev ovan) kan vara helt säker på att ingen extern glömt skriva i boken, eller att någon passerat samtidigt med någon annan, men man kommer åtminstone jävligt nära sanningen.

Här verkar det vara (som jag tolkar nyheterna) så att man inte ännu identifierat dem.

Det kan ju vara så att man inte ännu gått ut med det officiellt, men frågar ändå. Hur funkar det normalt sett på byggen ?

Senaste nyheten är tio timmar gammal https://www.svd.se/a/Q7edd8/haverikommissionen-om-hissolyckan-inga-tecken-pa-hissfel
"Två dygn efter dödsolyckan i Sundbyberg är de fem döda ännu inte identifierade."

ID06 och personalliggare gäller på samtliga arbetsplatser inom bygg idag. Betyder ju inte nödvändigtvis att det efterlevs till punkt och pricka.

Sen kan man fråga sig om det kanske egentligen handlar om att identifieringen inte är bekräftad. Vilket är en helt annan sak..
Citera
2023-12-13, 22:16
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Man är inte förvånad.
Var det en utländsk montör som inte kan läsa instruktioner också??
Vad gör alla dessa importer i Sverige.
Hur får dom jobba här utan att ens vara med i EU.

En nyanlitad person som ska utföra ett viktigt jobb ska väl få grundlig instruktion av ansvarig innan utförandet? Eller?
Citera
2023-12-13, 22:17
Avslutad
Jag tänker att man vet mycket väl vilka personer som var med i hissen, sen att man inte kunnat vem som är vem i fråga är en annan historia, så länge man är en av fem så är man inte identifierad.
Citera
2023-12-13, 22:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
OK. Jag förstår att du aldrig tagit del av en rapport från HavKom.

Det är en myndighet som är helt omutbar.

Dessutom kommer polisen att utreda olyckan liksom arbetsmiljöverket oberoende av varandra.

Försök att göra något åt din paranoia.

Säger dina komissioner att det var marsianer som attackerade hissen så kommer du tro på det. Dom vet att pöbeln sväljet allt som dom säger. Dom bara gör sådana här stickprovskontroller ibland för att se om slavklassen lika blint som vanligt sväljer ally dom säger. Den påstådda "urspårningen" på "Gröna Lund" härförleden ver det senaste eventet innan detta.
Citera
2023-12-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Är det verkligen så många som skyller på tillverkaren då? Det är ju inte tillverkaren som har monterat hissen och det rör sig troligen om ett handhavandefel. Det är det väl ingen som ifrågasätter.

Däremot finns det ju troligen saker tillverkaren kan göra för att hjälpa till att minska risken att det blir fel.

Jag vet inte, ibland får jag känslan av att ni som jobbar inom branschen inte är så intresserade av varför det blev fel och vad som kan göras åt det på strukturell nivå, som av vem det var som gjorde fel. Sen när ni har en syndabock och hen har fått sitt straff, ja då är allt bra och färdigt och behöver inte diskuteras mer. Har jag fel?
Jag tycker du sätter fingret på en av byggbranschens största problem när det kommer till arbetsmiljö.

Man ska också veta att fenomenet hindsight bias är stort vid dessa händelser. Alla får orsakerna serverade efter olyckan, och då gör man ansvarsutdelning, skriver rapport, inför några halvdanna åtgärder sen är det business as usual.

Jag har inte följt tråden i detalj. Men om det nu är en installatör som har gjort fel, så tycker jag en mer intressant fråga är hur ett fel av den magnituden kunde slinka igenom.

För bygghissar gäller bland annat AFS 2006:6 och AFS 2003:6. Det är krav på bland annat installationskontroll, återkommande kontroll och rutiner däremellan på bygghissar. Reserverar mig för fel, ett tag sen jag jobbade med detta.

Hur alla dessa rutiner i alla dessa led kan fallerat så fatalt tåls att tänka på.
Citera
2023-12-13, 22:22
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Jag tror att du nog vrida ner volymen på dina teorier kring det kroppsliga skadeläget litegrann. Dina teorier styrks inte av bilderna på omgivningen direkt.

Men bilderna uppskattas.

Okay, jag samlar på mig och skannar och förstärker men det tar ett tag till.
Det kan ta någon timme att förstärka vissa foton.

Jag måste jobba och sova lite också under tiden.
Citera
2023-12-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Jo precis. Någon typ av förankring måste ju ha funnits ovanför skarven. Annars hade hisskorgen ramlat ner redan första turen upp. Vältriktningen bör varit utåt från masten och byggnaden.
Jag är 99% söker i alla fall på vad som hänt. Haveriutredningen får visa om det är rätt slutsatser.

Och folk växer upp nu för tiden utan att lära sig ett skit. Man kan fan inte lita på någon längre. Allt kommer att gå åt helvete.

Jag är 100% säker på att du har fel. Den hissen kan ha 15m mast ovanför förankring.
Citera
2023-12-13, 22:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Är det verkligen så många som skyller på tillverkaren då? Det är ju inte tillverkaren som har monterat hissen och det rör sig troligen om ett handhavandefel. Det är det väl ingen som ifrågasätter.

Däremot finns det ju troligen saker tillverkaren kan göra för att hjälpa till att minska risken att det blir fel.

Jag vet inte, ibland får jag känslan av att ni som jobbar inom branschen inte är så intresserade av varför det blev fel och vad som kan göras åt det på strukturell nivå, som av vem det var som gjorde fel. Sen när ni har en syndabock och hen har fått sitt straff, ja då är allt bra och färdigt och behöver inte diskuteras mer. Har jag fel?

Nu är inte jag inom branschen, men tillverkare förbättrar produkter ständigt, egentligen uteslutande pga verkliga olyckor.
Kickback på roterande elverktyg och elkula för strömförsörjning i ledande utrymmen är goda exempel.
Bordssåg som avger elektrisk brytsignal vid hudkontakt är ett utmärkt exempel:
https://www.youtube.com/shorts/XYQlqB6H6FQ

Handhavandefel/försumlighet kan man aldrig förebygga, och det är nog vanligast orsak till olycka.
Det är faktiskt rimligt att "straffa" sådant, så folk lär sig vara mer skärpta på jobbet. Syndabocken måste träffas då denne varit farlig i sitt utövande och måste tillrättavisas.
Upplever att produkttillverkare inte är problemet med arbetsplatsolyckor, utan människor är problemet.
Citera
2023-12-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Byggherren har huvudansvaret. Minns inte vad de hette nu, men de har nämnts i tråden.

Hittar inte namnet på entreprenören i tråden dock...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in