2023-12-13, 19:19
Medlem
Zloths avatar
Ukraina är nog körda nu. Om USA inte skickar 50-60 miljarder dollar de kommande 2-3 månaderna så är kriget över.

Det räcker inte med EUs stöd. Inte på långa vägar.

Det är inte ens säkert att det blir något EU-stöd eftersom Ungern och Slovakien (?) blockerar alla försök till stöd.

USA visste att Ukraina skulle förlora. De har enbart pumpat in pengar för att det skulle kosta skjortan för Ryssland att plocka Ukraina, vilket det har gjort.

Rysslands plan var givetvis att det här skulle vara över inom en månad.
Senast redigerad av Zloth 2023-12-13 kl. 19:28.
Citera
2023-12-13, 19:22
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Fy satan vad onödigt av Putin!

Video of 40 Dead bodies of Ruszia Soldiers killed today in another direction of Avdiivka by Ukraine 47th brigade
https://twitter.com/region776/status/1734981169656266765
48 döda ryssar på ett och samma ställe! Kan det vara HIMARS med raketen med 180000 tungstenskulor?
Det var ju inga större skador på terrängen.
Citera
2023-12-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Ok. Men du skrev att "besegra Ukraina".
Det är ganska förvirrande att läsa dina inlägg. När du sedan inte bryr dig om att korrigera, när man undrar, DÅ börjar man undra.
Jag skrev; "För att du skall kunna besegra Ukraina måste du mobilisera.". Jag menade naturligtvis Ryssland. Det var ett skrivfel från min sida. Jag trodde det framgick i av sammanhanget att jag menade Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Ingen vill invadera och administrera bajsmackan Ryssland men förr eller senare lär det behövas.
Möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, den delen av paragrafen gäller vid Krigsfara och skulle kanske kunna gå att åberopa om Ryssland t ex skulle anfalla Finland. Är Sverige däremot i krig så är valen inställda, såvida inte Riksdagen beslutar att genomföra val. Så det är inget konstigt att Ukraina ställer in val i detta läge. Den ryska invasionen gör att förutsättningarna för ett korrekt val är för dåliga. Liknande görs i alla demokratiska länder eftersom valen inte kan genomföras korrekt.
Valen är inte inställda per automatik. Det är riksdagen (med 3/4 majoritet) som måste besluta om valen skall skjutas upp. Det framgår övertydligt i §11

Citat:
Du kan läsa i regeringsformen. 15 kap.

§11 lyder:
Är riket i krig, får val till riksdagen hållas endast efter beslut av riksdagen. Är riket i krigsfara, när ordinarie val ska hållas, kan riksdagen besluta att skjuta upp valet. Ett sådant beslut ska omprövas inom ett år och därefter med högst ett års mellanrum. Beslut som avses i detta stycke blir gällande endast om minst tre fjärdedelar av riksdagens ledamöter röstar för det.

Det innebär att vid krig så får val hållas endast om Riksdagen fattar ett aktivt beslut att genomföra val. Dvs, valen är "automatiskt" inställda. Rakt på sak.

Edit: såg att andra visst redan svarat.
Ja, andra har redan svarat. Jag hade naturligtvis fel. Jag trodde att grundlagen förhindrade att val kunde skjutas upp men nu vet jag det riksdagen kan göra det i en krigssituation om 3/4 av riksdagen ställer sig bakom detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
"...jag varför juden i Kiev tigger pengar och vapen av västvärlden."
Kommentar till din ovanstående rad: -Herregud människa, du lägger så stor energi och mycket tid på att verka både bildad och intellektuell, men så kommer en sådan primitiv och smutsig/billig groda ur din mun som fördärvar allt. Som endast bevisar att du sysslar med hatfylld desinformation, men dock med sådan bristande fantasi och inlevelseförmåga att du inte kan skapa ett eget uttryck. Istället hänger du dig till vedertagen prorysk formulering för att förminska någon/förringa någon. I detta fall Ukrainas president. Som du försöker förminska och avhumanisera som: "juden i Kiev"...

Jag skäms för att jag en gång (2022 tror jag) skrev en replik på en av dina romaner här i tråden där jag uppmanade andra att läsa vad du skrev eftersom jag tyckte att vissa delar var välformulerade och tankeväckande... Det var ju korkat av mig. Men ack, hela livet är en enda skola...Och sedan avslutar du med: "Det är trist att Ukraina kommer förlora detta.." Vilket visar att du endast är en lögnaktig och manipulativ person och inget annat. Eftersom inget gör dig mer fuktig i trosan än tanken på just det scenariot.

Är det något jag avskyr så är det lögnaktiga människor.
Jag var spetsig i tonen angående uttrycket "juden i Kiev". Med tanke på vad som skrivs här uttryckte jag mig som min omgivning. Vad har jag ljugit om? Det jag har gjort är att argumentera för att Ukraina riskerar att förlora kriget så länge västvärlden inte ger det nödvändiga stödet till landet. Är det "lögnaktigt" och "pro-ryskt"? Du kan ju fråga varför ingen i den pro-ukrainska sidan i tråden vill skicka trupp till Ukraina och jag på den så kallade "pro-ryska sidan" är villig till det? Vidare har jag också förslagit diplomatiska lösningar vilket också har förkastas som "pro-ryskt". Vad jag förstår är att om du inte delar vad nu Washington DC, London, Bryssel och Kiev säger så är du "pro-rysk" även om du har de bästa intentioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Rysstrollen har precis samma modus operandi, som om de vore stöpta i samma Kreml-fabrik och alla har gått samma påverkanskurs. Ovanligt många försöket att inta en approach av den neutrala realisten som talar med förnuft och med omsorg för Ukraina när de i själva verket vill sprida defaitism eller rena rama lögner. Personen du citerar gör bort sig rejält genom att ens nämna tiggarjude samt älta vad det innebär att vara en liberal demokrati. En Kreml-propagandist aka rysstroll kan alltid se in i framtiden som alltid slutar med en rysk vinst så det är lönlöst att stödja Ukraina och om man trots allt gör det är man en krigshetsare. Sen har vi den gruppen som är antivaxare, mot multikultur och tror att Putins krig är lösningen på dessa problem. Hursomhelst är det ett väldigt udda intresse att spendera mycket tid på forum för att propagera för en sådan motbjudande regim som Putins.
Jag är inte "antivaxare". Jag har aldrig varit en vaccinmotståndare. Inte heller argumenterar jag för att Putins krig kommer reducera migrationen till Sverige eller Europa. Jag har inte heller "ältat" liberal demokrati. Vad jag har skrivit är att västvärlden kan lösa konflikten i Ukraina på följande sätt;

1) Skicka mer vapen
2) Skicka trupp (nödvändigt i framtiden)
3) Lösa konflikten med diplomatiska medel

Jag har framfört alla tre argument som rimliga och nödvändiga. Det är knappast en pro-rysk position.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Läs kap 15 vid krig eller krigsfara. Riksdag kan besluta om att skjuta upp val ett år i taget. På ockupetad mark skall icke val hållas. Dom kan tillsätta en krigsdelegation som tar över riksdagens uppgifter. Lagstiftaren har varit smart och sett konsekvenserna av fienden rysslands ageranden och gjort mycket klok lagstiftning vid krig. Det finns mycket omfattande verktyg i lagstiftningen som inte ens Ukraina tillämpar. Men du tror nog mer på Hittepå från Kreml antar jag

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152/#K15
Jag har redan citerat kap 15 (11§) i tråden angående uppskjutna val i Sverige och medgav att jag hade fel. Jag trodde att grundlagen förhindrade att val kunde skjutas upp i Sverige men det visade sig om 3/4 av riksdagen röstar för kan ett val skjutas upp med ett år under en krigssituation. Även solen har fläckar.

Citat:
Nato går inte in i andra länder dom försvarar medlemmarnas territorier vid angrepp utifrån. Visst kan Polen gå in i Ukraina men då tappar dom omedelbart NATO-garantin. Det vill ingen natomedlem riskera. Enda tillfäller en sån operation sker för att förhindra folkmord är om FNs säkerhetsråd ger klartecken. Du vet nog vilket sumprunkarland som har vetorätt i det rådet.
Det finns ingen "NATO-garanti". Det framgår tydligt i artikel 5;

Citat:
“The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognized by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area.Any such armed attack and all measures taken as a result thereof shall immediately be reported to the Security Council. Such measures shall be terminated when the Security Council has taken the measures necessary to restore and maintain international peace and security.”

https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_110496.htm
Givet; "such action as it deems necessary", behöver USA och övriga NATO inte göra någonting om Ryssland attackerar Finland.

Om nu Ryssland är så fruktansvärda om du (och så många andra i tråden) hävdar är det väl rimligt att västvärlden faktiskt agerar? Vad är det som tar emot?
Senast redigerad av Edgerton 2023-12-13 kl. 19:30.
Citera
2023-12-13, 19:26
Medlem
RealTides avatar
Nya höjder, eller rättare sagt bottennapp i dårhuset ryzzland

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/rysk-tv-har-ska-nya-ryska-gransen-ga/

Ryzka gränsen ska gå vid Krakow...
vilka substanser intar folk i ryzzland, eller häller dom nåt i vattnet?
Citera
2023-12-13, 19:29
Bannlyst
Putin hoppas på att västvärldens stöd ska minska eller helt upphöra. Som att vi skulle låta Ryssland gå fri från sina brottsliga gärningar.

Den önskedrömmen kommer inte att besannas utan tvärtom så har jag fått information om att USA och EU är på gång att skala upp med ett monstruöst stöd i form av dels ekonomi och dels stora mängder vapen som Putin inte ens kunnat ha mardrömmar om.

Kortfattat så är det slut inom några månader och ryssarna avmilitariserade med konventionella vapen.

Vi har fått nog och ryssarna anses vara såpass försvagade att det är dags för nådastöten. Hört från säkra källor
Citera
2023-12-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
Ja, det är en gammal sanning och under någorlunda liknande omständigheter är visst tumregeln att man behöver tre attackerare per försvarare. Det som däremot slagit mig är att ration i Ukrainas motoffensiv verkat vara till Rysslands nackdel, ifall det ändå dör mer ryssar under ställningskrig är ju frågan hur mycket Ryssland kan fylla på för att kompensera.
Iofs tvivlar jag inte en sekund på att Putin kan driva det hur långt som helst, och även skulle skicka babushkor med lie ifall allt annat tryter.

Ja, det är jag övertygad om att Ryssland vill och säkert mer om det gick.

Problemet är bara att Ryssland idag inte har skuggan av en chans att kunna ta dessa, och lär inte heller få det såvida inget väldigt oväntat skulle inträffa. Det Ryssland kan göra i dagsläget är att behålla de territorier som de sitter på, men de lär inte få en stark offensiv förmåga för att ta mycket mer inom all överskådlig framtid, och när det man vill ha är onåbart så kompromissar man istället.

Ja, det där om 3:1 är en gammal tumregel. Den gäller dock aldrig när ryssar är inblandade, för då visar historien att ryssarna alltid har större förluster än motståndaren, oavsett vem som anföll och vem som försvarade. Dock är ju ukrainarna också i hög grad russifierade, så det är svårt att verkligen veta vad som gäller i krig mellan dem båda. Men att ryssarna tar de största förlusterna är helt klart.

Och, ja, naturligtvis vill ryssarna ha så mycket som möjligt. Och just därför är en fredsöverenskommelse inte något som kommer att fungera. Det är omöjligt för Ukraina att gå med på att bli av med all kust och dessutom bli i praktiken omringat av Ryssland samtidigt som en överenskommelse som inte ger Ryssland allt de vill ha bara kommer att ge Ukraina andrum före nästa invasion. Och ännu värre, skulle Ryssland få landkorridor till Transnistrien så hotas ju såväl Moldavien av direkt invasion samtidigt som flera Nato-länder får Ryssland inpå knutarna.
Citera
2023-12-13, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Valen är inte inställda per automatik. Det är riksdagen (med 3/4 majoritet) som måste besluta om valen skall skjutas upp. Det framgår övertydligt i §11

Ja, andra har redan svarat. Jag hade naturligtvis fel. Jag trodde att grundlagen förhindrade att val kunde skjutas upp men nu vet jag det riksdagen kan göra det i en krigssituation om 3/4 av riksdagen ställer sig bakom detta.

Jag har redan citerat kap 15 (11§) i tråden angående uppskjutna val i Sverige och medgav att jag hade fel. Jag trodde att grundlagen förhindrade att val kunde skjutas upp i Sverige men det visade sig om 3/4 av riksdagen röstar för kan ett val skjutas upp med ett år under en krigssituation. Även solen har fläckar.

Nu är det här inte avdelningen för svensk juridik. Men du har fel. Läser man lagtext måste man vara noga med orden.

Mening 1 lyder: "Är riket i krig, får val till riksdagen hållas endast efter beslut av riksdagen."
Mening 2: "Är riket i krigsfara, när ordinarie val ska hållas, kan riksdagen besluta att skjuta upp valet."

Krig och krigsfara är två olika saker. Är riket i krig är vi i krig, är riket i krigsfara så innebär det att det är krig någon annanstans, men som vi riskerar att drabbas av.

Den första meningen i 11§ betyder alltså att Riksdagen måste fatta ett aktivt beslut om att val ska hållas trots att vi är i krig. Fattas inte ett sådant beslut får val inte hållas.

Den andra meningen säger det motsatta, nämligen att Riksdagen måste fatta ett aktivt beslut (med kvalificerad majoritet) för att inte hålla ett val, i den händelse att vi "bara" befinner oss i krigsfara.

11§ tredje stycket lyder vidare: "Ordinarie val, som till följd av första stycket inte hålls på föreskriven tid, ska hållas så snart det kan ske sedan kriget eller krigsfaran har upphört. Regeringen och talmannen ska i samråd eller var för sig se till att de åtgärder som behövs för detta blir vidtagna."
Senast redigerad av Auric 2023-12-13 kl. 20:29.
Citera
2023-12-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Exakt. Ukraina är enbart en spelpjäs för NATO som dom använder mot ryssarna för att kunna fortsätta bygga baser och breda ut sig. Den ökade vapentillverkningen är inte enbart en exportvara till Ukraina utan den tjänar också sitt syfte till att bygga på de (redan) enorma vapenförråden.

Jaha vad intressant! Menar du att NATO lurade Ryssland att invadera Ukraina?
Citera
2023-12-13, 20:22
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag skrev; "För att du skall kunna besegra Ukraina måste du mobilisera.". Jag menade naturligtvis Ryssland. Det var ett skrivfel från min sida. Jag trodde det framgick i av sammanhanget att jag menade Ryssland.

Möjligt.

Jag var spetsig i tonen angående uttrycket "juden i Kiev". Med tanke på vad som skrivs här uttryckte jag mig som min omgivning. Vad har jag ljugit om? Det jag har gjort är att argumentera för att Ukraina riskerar att förlora kriget så länge västvärlden inte ger det nödvändiga stödet till landet. Är det "lögnaktigt" och "pro-ryskt"? Du kan ju fråga varför ingen i den pro-ukrainska sidan i tråden vill skicka trupp till Ukraina och jag på den så kallade "pro-ryska sidan" är villig till det? Vidare har jag också förslagit diplomatiska lösningar vilket också har förkastas som "pro-ryskt". Vad jag förstår är att om du inte delar vad nu Washington DC, London, Bryssel och Kiev säger så är du "pro-rysk" även om du har de bästa intentioner.

Jag är inte "antivaxare". Jag har aldrig varit en vaccinmotståndare. Inte heller argumenterar jag för att Putins krig kommer reducera migrationen till Sverige eller Europa. Jag har inte heller "ältat" liberal demokrati. Vad jag har skrivit är att västvärlden kan lösa konflikten i Ukraina på följande sätt;

1) Skicka mer vapen
2) Skicka trupp (nödvändigt i framtiden)
3) Lösa konflikten med diplomatiska medel

Jag har framfört alla tre argument som rimliga och nödvändiga. Det är knappast en pro-rysk position.

Det finns ingen "NATO-garanti". Det framgår tydligt i artikel 5;

Givet; "such action as it deems necessary", behöver USA och övriga NATO inte göra någonting om Ryssland attackerar Finland.

Om nu Ryssland är så fruktansvärda om du (och så många andra i tråden) hävdar är det väl rimligt att västvärlden faktiskt agerar? Vad är det som tar emot?

NATOS artikeln 5 är extremt tydlig med att ett angrepp på en medlemsstat är ett angrepp på alla medlemmar. Natos hela syfte är detta. Att du tolkar orden som att man inte skulle agera om Finland blir angripen är typisk Kremltrollning. Texten är glasklar för alla utom dig tydligen.

Vi har regler och lagtexter vi följer i väst. Ryssland ljuger och bygger potemkinkulisser konstant det är deras livsnerv. Bara för att en nation är en pervers mördarregim som agerar om en maffiaorganisation, gör inte att Väst eller nato kan angripa dom. Ryssland är väl medvetna om att västs demokratier följer lagar och överenskommelser det utnyttjar Ryssland raffinerat genom att bryta avtal konstant eller aldrig leva upp till överenskommelser. Ryssland bajsar fullständigt i folkrätt och mänsklig rättigheter.
Citera
2023-12-13, 20:27
Medlem
raskenss avatar
Vidrig TV-show i rysk tv där dom upphetsar till att utrota urkainare och våldta dom. Är det nått rysstroll som inte ser den rena ondskan som ryssarna besitter så bör dom söka hjälp. Fy fan vilken vidrig propaganda rysk TV kablar ut nu. Dom har gått in al in.Hitler style nu:

https://youtu.be/CEDMbF-F4lo?si=xOKrvc-I1hOTbHyL
Citera
2023-12-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
En död ryzz är en bra ryzz!

Ibland så bara exploderar ryzzar spontant. Jäkligt märkligt...
Granat i fickan? Eller hoppmina?

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/SuUwifHf63
Det såg ju ut att smälla i midjehöjd, så granat i fickan är väl en rimlig förklaring? Säkerhetstänk är inte deras starka sida varken i fred eller krid.
Citera
2023-12-13, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
NATOS artikeln 5 är extremt tydlig med att ett angrepp på en medlemsstat är ett angrepp på alla medlemmar. Natos hela syfte är detta. Att du tolkar orden som att man inte skulle agera om Finland blir angripen är typisk Kremltrollning. Texten är glasklar för alla utom dig tydligen.

Vi har regler och lagtexter vi följer i väst. Ryssland ljuger och bygger potemkinkulisser konstant det är deras livsnerv. Bara för att en nation är en pervers mördarregim som agerar om en maffiaorganisation, gör inte att Väst eller nato kan angripa dom. Ryssland är väl medvetna om att västs demokratier följer lagar och överenskommelser det utnyttjar Ryssland raffinerat genom att bryta avtal konstant eller aldrig leva upp till överenskommelser. Ryssland bajsar fullständigt i folkrätt och mänsklig rättigheter.

Låt mig citera förklaringen till artikel 5 på NATO:s hemsida;

Citat:
With the invocation of Article 5, Allies can provide any form of assistance they deem necessary to respond to a situation. This is an individual obligation on each Ally and each Ally is responsible for determining what it deems necessary in the particular circumstances.

This assistance is taken forward in concert with other Allies. It is not necessarily military and depends on the material resources of each country. It is therefore left to the judgment of each individual member country to determine how it will contribute. Each country will consult with the other members, bearing in mind that the ultimate aim is to “to restore and maintain the security of the North Atlantic area”.

At the drafting of Article 5 in the late 1940s, there was consensus on the principle of mutual assistance, but fundamental disagreement on the modalities of implementing this commitment. The European participants wanted to ensure that the United States would automatically come to their assistance should one of the signatories come under attack; the United States did not want to make such a pledge and obtained that this be reflected in the wording of Article 5.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_110496.htm

Således, USA kan komma till tex. Finlands undsättning militärt men de är inte obligerade att göra det i artikel 5. Det är också så NATO förklarar det men återigen. Jag är inte jurist så jag skall inte svära på detta men så tolkar jag NATO:s förklaring till kapitel 5.

Citat:
Nu är det här inte avdelningen för svensk juridik. Men du har fel. Läser man lagtext måste man vara noga med orden.

Mening 1 lyder: "Är riket i krig, får val till riksdagen hållas endast efter beslut av riksdagen."
Mening 2: "Är riket i krigsfara, när ordinarie val ska hållas, kan riksdagen besluta att skjuta upp valet."

Krig och krigsfara är två olika saker. Är riket i krig är vi i krig, är riket i krigsfara så innebär det att det är krig någon annanstans, men som vi riskerar att drabbas av.

Den första meningen i 11§ betyder alltså att Riksdagen måste fatta ett aktivt beslut om att val ska hållas trots att vi är i krig. Fattas inte ett sådant beslut får val inte hållas.

Den andra meningen säger det motsatta, nämligen att Riksdagen måste fatta ett aktivt beslut (med kvalificerad majoritet) för att inte hålla ett val, i den händelse att vi "bara" befinner oss i krigsfara.

11§ tredje stycket lyder vidare: "Ordinarie val, som till följd av första stycket inte hålls på föreskriven tid, ska hållas så snart det kan ske sedan kriget eller krigsfaran har upphört. Regeringen och talmannen ska i samråd eller var för sig se till att de åtgärder som behövs för detta blir vidtagna."
Jag är inte jurist och jag är inte särskilt precis med orden - men visst kan det vara som du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in