• 1
  • 2
2023-12-13, 21:08
Medlem
En fråga som jag blev nyfiken på. Av en tillfällighet såg jag att en kollega endast betalar 20% skatt på sin lön. Lönen är på över 100 tkr, och istället för att dra skatt enligt tabell så dras 20% rakt av. Strax över 80 tkr utbetalas varje månad till personens konto.

Vad kan vara anledningen till ett sådant upplägg? Detta är ju långt lägre än den slutliga skatt som Skatteverket kommer be om.

Någon form av jämkning mot stora belopp från andra håll? Någon extrem variant av att man investerar mellanskillnaden (är det ens lagligt?)? Kan man strunta i att betala in sin skatt löpande och göra räntefritt efter årets slut?
Citera
2023-12-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
En fråga som jag blev nyfiken på. Av en tillfällighet såg jag att en kollega endast betalar 20% skatt på sin lön. Lönen är på över 100 tkr, och istället för att dra skatt enligt tabell så dras 20% rakt av. Strax över 80 tkr utbetalas varje månad till personens konto.

Vad kan vara anledningen till ett sådant upplägg? Detta är ju långt lägre än den slutliga skatt som Skatteverket kommer be om.

Någon form av jämkning mot stora belopp från andra håll? Någon extrem variant av att man investerar mellanskillnaden (är det ens lagligt?)? Kan man strunta i att betala in sin skatt löpande och göra räntefritt efter årets slut?
Enorma lån med lika enorma avdragsgilla räntor, kanske?
Citera
2023-12-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Enorma lån med lika enorma avdragsgilla räntor.

Tack, så svaret är troligen så enkelt med andra ord? Kanske ett stort bostadslån som man jämkar mot. Handlade inte om att gräva skvaller, var bara genuint nyfiken. Kan inte fråga personen direkt eftersom jag bara såg allt av en slump.
Citera
2023-12-13, 22:13
Medlem
Citat:
Tack, så svaret är troligen så enkelt med andra ord? Kanske ett stort bostadslån som man jämkar mot. Handlade inte om att gräva skvaller, var bara genuint nyfiken. Kan inte fråga personen direkt eftersom jag bara såg allt av en slump.

Det blir enorm kvarskatt. Eller så löneväxlar hen maximalt. Lönekontoret måste slarvat rejält, eventuellt fått för sig att kollegan var 66+.
Citera
2023-12-13, 22:15
Medlem
Smällen kommer väl vid nästa deklaration...
Citera
2023-12-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Enorma lån med lika enorma avdragsgilla räntor, kanske?

typ max 100.000 per år man får dra mot lönen, och då måste det jämkas etc.
Citera
2023-12-14, 08:22
Medlem
Kanske investerar mellanskillnaden och hoppas på vinst.
Citera
2023-12-14, 08:52
Medlem
Citat:

Om han betalar 317 tkr i ränta och inte har andra kapitalinkomster så stämmer skatteavdraget (med jämkning).
Citera
2023-12-14, 11:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Kolla själv hur många procent skatt som dras på din lön så ser du att det är mindre än skattetabellen och det beror på jobbskatteavdraget.

Mitt svar är det rätta.

Bor man i Stockholm och har en lön på 100k på ett år så får man ut 89964 kr efter skatt så din kompis kommer till och med få tillbaka på skatten!
Senast redigerad av Ringhals3 2023-12-14 kl. 11:34.
Citera
2023-12-14, 11:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Smällen kommer väl vid nästa deklaration...

Nej det gör den inte.
Citera
2023-12-14, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kolla själv hur många procent skatt som dras på din lön så ser du att det är mindre än skattetabellen och det beror på jobbskatteavdraget.

Mitt svar är det rätta.

Bor man i Stockholm och har en lön på 100k på ett år så får man ut 89964 kr efter skatt så din kompis kommer till och med få tillbaka på skatten!

100k i månadslön, inte årslön.
Citera
2023-12-14, 12:11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
100k i månadslön, inte årslön.

Det ärndrar ju det hela! Vederbörande ser väl detta som ett förmånligt lån tills restskatten ska tas in, eller så var de 20% som skymtade bara den statliga inkomstskatten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in