2023-12-13, 19:28
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Hon har ingående kunskap i i vilka situationer detta görs.
Hon gissar, hon vet inte mer än du och jag hur kropparna ser ut. Det dör inte 5 st i bygghissar varje dag, första gången nånsin i Sverige och kanske i världen. Hennes tidigare erfarenheter av en sån här olycka är alltså noll och intet.
Återigen, kropparna är med största sannolikhet inte oidentifierbara men man måste vara säker på att få rätt namn till rätt lik.
Citera
2023-12-13, 19:28
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
J..........text att det är ett symtom på ett generellt större problem med säkerhet i branschen. Det slarvas otroligt mycket med fallskydd, speciellt vid arbete på tak mm, tror faktiskt jag sällan sett hantverkare med sele på under takarbete. Jag har också bokstavligen sett hantverkare ramla ner från taket. Nu gick det bra i det fallet men det hade ju kunnat sluta med döden eller resten av livet i rullstol. För mig som utomstående tycks det vara en kombination av förväntningar från arbetsgivarna (den som jobbar snabbast premieras, även om det sker på bekostnad av säkerheten) och osunda attityder bland hantverkarna själva. Attityder som säkert är kopplat till hur arbete premieras av arbetsgivarna. .....text............

Jag håller med helt i detta.

När det gäller bygg och underentreprenörer så skall det gå undan med , jobbet skall göras idag och det snabbt.
Antingen saknar man insikt eller har man glömt skyddsgrejorna eller är det för dyrt .....
Har varit med flera gånger och visat på beställda jobb och underentreprenörerna kommit med i bästa fall hopfällbara stege (ej godkända!)
Ett jobb var det så jävla illa med jätte brant tak, att jag själv körde och hyrde en skylift (på oss beställares bekostnad), kunde inte ta på mig leva med denna kunskap om arbetarna ramlat ner och dött eller allvarligt skadat sig.
Tog upp det med cheferna som dock hävdade det är underentreprenörens ansvar följa arbetsskyddslagen och hålla med lämplig utrustning själva.
Ja det var sista gången jag personligen visade den firman beställda takjobb kan jag säga.

Det brister något hemsk ute på arbetsplatserna med undermåliga stegar och att jobba från stegar.
Är rent av förvånad att inte mera olyckor sker .

Gällande hissolyckan är det garanterat slarv och tidspress att man skulle vara klar innan helgen.
Vet inte om det framgått i tråden om hissbyggarna hade tidigare hemgång fredagar pga man jobbade in timmar i veckan , tror det förekommer en hel del i byggsvängen
Citera
2023-12-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Svenska byggbranschen är rutten. Det skarvas och slarvas med kvaliteten, och priset är skyhögt trots att de som gör jobbet får fruktansvärt dåligt betalt. Lägg till att arbetarna inte sällan är ryssar som gillar att dricka på jobbet. Inte konstigt att en sådan här olycka uppstår då.
Alternativet är att inget byggs kanske...
Citera
2023-12-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
På en 20 meter hög hiss skulle man då få över 100 möjliga felkällor. Beröringsfria sensorer typ RF-ID är inte speciellt säkra. En sån hiss skulle nog bli stående ofta.

Det finns miljontals butiker som har RFID- eller AM-teknik installerat för stöldskydd. Tekniken i sig har funnits länge och fungerar bra. Sensorn i hissen sätter man på en plats som är svår att nå och som kommer vara nära bultarna. Adderar man även redundans i systemet kan det fungera.
Citera
2023-12-13, 19:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
2,5 timmar efter olyckan var det löst i tråden men ni tjatar vidare om samma sak... Börjar bli tröttsamt.

Här första inlägget i tråden som hade helt rätt:
Citat:
Ursprungligen postat av Turbonaut
Jo, och de fyra hålen där man drar ihop mastsektionerna med varandra ser oskadade ut. Så där har knappast suttit några bultar.
Citera
2023-12-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisBatikhexan
Det stämmer ej. Det som är lurigt är att koppla rätt namn till lik bara och det är antagligen för de inte haft id på sig eller att man inte litar på deras papper. Det hade varit lättare med svenskar för då tar man bara och jämför med tandkort.
Man vill inte riskera att skicka fel lik till begravningarna och det har förståelse för.

Det där stämmer ju verkligen inte.
Dom vet vilka som befann sig inne i hissen och vet vilka som omkommit. Men dom vet inte vilken kropp som hör till vilken för att kropparna är svårt sargade.
Citera
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du får ursäkta, men dina uttalanden visar att du inte har den blekaste aning om konstruktion av dylika produkter. Så istället för att tro att du kan allt kanske du skall lyssna på de som faktiskt kan något!

Det går väldigt ofta att bygga bort den mänskliga faktorn, och det finns som jag redan skrivit i flera inlägg omfattande regelverk kring detta. Läs på om dem innan du uttalar dig i ämnet igen. Det handlar om MÄNNISKORS LIV. FATTA DET!

Men jösses lugna dig din fåne. Mycket väl medveten om regelverk och konstruktioner. Men så länge människor slarvar eller direkt struntar göra det dom ska så klart som fan det händer olyckor.
Hade bara montör bara följt anvisningarna så har ju inte olyckan hänt så jävla enkelt är det ju.
Citera
Medlem
TröttSvensks avatar
Deras huvuden var mos.
Citera
2023-12-13, 19:39
Medlem
Finns någon video tillgänglig från olyckan? Kanske finns en videoupptagning i själva hissen som vi kan ta del av?
Citera
2023-12-13, 19:40
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Nu kommer Magda fram och ska verka handlingskraftig.
Citera
2023-12-13, 19:41
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisBatikhexan
Hon gissar, hon vet inte mer än du och jag hur kropparna ser ut. Det dör inte 5 st i bygghissar varje dag, första gången nånsin i Sverige och kanske i världen. Hennes tidigare erfarenheter av en sån här olycka är alltså noll och intet.
Återigen, kropparna är med största sannolikhet inte oidentifierbara men man måste vara säker på att få rätt namn till rätt lik.

Som rättsläkare vet hon i vilka situationer man behöver använda metoderna. Det är inte för skojs skull man kallar in DVI, utan gör polisen det har man goda skäl att göra det.
Citera
2023-12-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Icke desto mindre var hissen inblandad i en mycket allvarlig olycka som renderade ca 200 miljoner kronor i skadestånd. Ursprunget var ju någon som menade att ingen skulle sälja en sådan hiss i USA.

Det är fortfarande inte hissen som orsakat utgången! I detta fall har servicemannen börjat laga hissen i driftläge. I driftläge och ström på, hissen kan ju knappast ha koll på att ngn idiot kryper runt i utanför och ändrar gränsläge!

Alltså i båda fallen har montör/servicepersonal gjort fel, som gjort att utgången blivit som den blivit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in