2023-12-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, men jättefint, vi får renhållning för våra kommunala skattepengar. Håll Sverige Rent.

Dels så flyr folk yrkena, de är impopulära... men det är också så att vi fått ett par miljoner nya invånare där ytterst få kan tjänstgöra som polis, lärare eller läkare. Det är brist på kvalificerad personal i många yrken, samtidigt finns ett överflöd på folk som just kan sopa gatorna.

Öppna era plånböcker, det är så det blir.

Vilka skatter har den nya regeringen sänkt? Är det inte tvärtom att många skatter höjs nästa år, t ex på kapital?

Men vi har hamnat OT.

Japp, det är riktigt fint och viktigt. Och det kostar skattemedel. Liksom mycket annat som vårt samhälle behöver (polis, sjukvård, skolor, barnomsorg, äldreomsorg, kriminalvård, migrationsverket etc.). Detta vet givetvis de kvinnor som röstar rött om. Och röstar därför rött. Kvinnor lever ju ofta i den vardag (både på jobb och fritid) där de ser och märker vilka konsekvenser skattesänkningar får.

Finns en del som flytt till Sverige som är färdiga läkare, sjuksköterskor, lärare, biomedicinska analytiker, apotekare etc. från sina hemländer. Men som behöver lära sig svenska och genomgå validering innan de kan sättas i arbete här. Dessa behöver vi givetvis. Liksom alla de som sköter sig, jobbar och gör rätt för sig, betalar skatt och följer lagen.

Här kan du läsa om den blå regeringens skattesänkningar:

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/skatt-och-tull/skatteforslag-i-regeringens-budgetproposition-for-2023/
Citera
2023-12-13, 17:11
Avslutad
Citat:
Ja, precis, och de går inte till avloppsverk, vettenverk eller ledningar.

Man betalar 1. en avgift för anslutning 2. en fast avgift varje år och 3. en rörlig avgift för det vatten man förbrukar.

VA drivs kommunalt och är inte subventionerat. Om du kan visa en länk på att du har rätt ger jag mig.

jag har gett dig referenser på att jag har rätt men du gafflar ändå.

Här kan du läsa vad det kostar här nere:

https://www.vasyd.se/Artiklar/Regler-och-riktlinjer-VA/Taxor-och-avgifter-VA

De flesta kommuner tvingas höja ganska rejält till nästa år.
Men alltså… Men du fattar väl ändå att skolor, sjukhus, äldreboenden, flyktingboenden, brandstationer, turistbyråer, polisstationer, museer, konsertlokaler med mera mera också använder sig av sophantering och vattenledningar? Alla kommunkontor, Försäkringskassan, Skattekontor, Arbetsförmedlingen, Tullverket, finns hur många som helst som behöver vattenledningar och sophantering.
Citera
2023-12-13, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men alltså… Men du fattar väl ändå att skolor, sjukhus, äldreboenden, flyktingboenden, brandstationer, turistbyråer, polisstationer, museer, konsertlokaler med mera mera också använder sig av sophantering och vattenledningar? Alla kommunkontor, Försäkringskassan, Skattekontor, Arbetsförmedlingen, Tullverket, finns hur många som helst som behöver vattenledningar och sophantering.

varför skulle jag inte förstå det?

Tror du inte de betalar för sina fastigheter?

Tror du de nyttjar VA gratis, då är du riktigt okunnig. de betalar precis som alla andra juridiska personer och fastighetsägare.

Visst är vi korrupta, men inte så... hade det varit gratis hade de ju aldrig brytt sig om sina fastigheter.
Citera
2023-12-13, 17:41
Avslutad
Citat:
varför skulle jag inte förstå det?

Tror du inte de betalar för sina fastigheter?

Tror du de nyttjar VA gratis, då är du riktigt okunnig. de betalar precis som alla andra juridiska personer och fastighetsägare.

Visst är vi korrupta, men inte så... hade det varit gratis hade de ju aldrig brytt sig om sina fastigheter.
Med vilka pengar betalar de för sina fastigheter?
Citera
2023-12-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Japp, det är riktigt fint och viktigt. Och det kostar skattemedel. Liksom mycket annat som vårt samhälle behöver (polis, sjukvård, skolor, barnomsorg, äldreomsorg, kriminalvård, migrationsverket etc.). Detta vet givetvis de kvinnor som röstar rött om. Och röstar därför rött. Kvinnor lever ju ofta i den vardag (både på jobb och fritid) där de ser och märker vilka konsekvenser skattesänkningar får.

Finns en del som flytt till Sverige som är färdiga läkare, sjuksköterskor, lärare, biomedicinska analytiker, apotekare etc. från sina hemländer. Men som behöver lära sig svenska och genomgå validering innan de kan sättas i arbete här. Dessa behöver vi givetvis. Liksom alla de som sköter sig, jobbar och gör rätt för sig, betalar skatt och följer lagen.

Här kan du läsa om den blå regeringens skattesänkningar:

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/skatt-och-tull/skatteforslag-i-regeringens-budgetproposition-for-2023/

Just därför röstar många offentliganställda vänster. de vill ha högre lön.

Men det lustiga är, att så fort kommunal strejkar så möts de av sossepampar ute i kommunerna. Inte fan får de högre lön... sossepamparna hotar med att "om vi höjer din lön så tvingas vi höja skatten. Och då förlorar vi valet. Då tar de ondskefulla borgarna över, Det vill du väl inte".

Problemet är att med den gigantiska offentliga sektor vi har, med de mängder vi har av offentliganställda, så blir det väldigt lite över åt alla. kakan delas av många.

Enda sättet att få högre löner i det offentliga är att minska mängden personal.

Staten skall betala? Är du inte rädd för att kommunerna förlorar sin självständighet att styra om notan lyfts av staten?
Citera
2023-12-13, 17:45
Medlem
Citat:
Med vilka pengar betalar de för sina fastigheter?

Ja, vi har en gigantisk offentlig sektor, och den bör kapas i. Men det vill inte kvinnotrna, för det är där de jobbar.

Jag gav förslag ovan vad gällermyndigheter och riksdag.

Det går att kapa mycket.

Men, vad är det för skattesänkningar ni talar om?

Vad ligger i korten, för hittills har de höjt skatterna.

Det är ren skrämselpropaganda ni sysslar med.

Menar du att man skall stänga polisen?
Citera
2023-12-13, 17:50
Avslutad
Citat:
Ja, vi har en gigantisk offentlig sektor, och den bör kapas i. Men det vill inte kvinnotrna, för det är där de jobbar.

Jag gav förslag ovan vad gällermyndigheter och riksdag.

Det går att kapa mycket.

Men, vad är det för skattesänkningar ni talar om?

Vad ligger i korten, för hittills har de höjt skatterna.

Det är ren skrämselpropaganda ni sysslar med.

Menar du att man skall stänga polisen?
Alltså går visst skattepengar till vatten och avlopp, sophantering med mera.
Citera
2023-12-13, 18:30
Medlem
Citat:
Just därför röstar många offentliganställda vänster. de vill ha högre lön.

Men det lustiga är, att så fort kommunal strejkar så möts de av sossepampar ute i kommunerna. Inte fan får de högre lön... sossepamparna hotar med att "om vi höjer din lön så tvingas vi höja skatten. Och då förlorar vi valet. Då tar de ondskefulla borgarna över, Det vill du väl inte".

Problemet är att med den gigantiska offentliga sektor vi har, med de mängder vi har av offentliganställda, så blir det väldigt lite över åt alla. kakan delas av många.

Enda sättet att få högre löner i det offentliga är att minska mängden personal.

Staten skall betala? Är du inte rädd för att kommunerna förlorar sin självständighet att styra om notan lyfts av staten?

Fler kollegor ligger väldigt högt på önskelistan hos offentligt anställda. Detta gör att de anställda får bättre arbetsmiljö och bättre scheman. Att anställa fler kostar skattemedel. Och kvinnor ser detta och röstar rött.

Staten ska betala? Jag har inte skrivit något om att staten ska betala?
Citera
2023-12-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Fler kollegor ligger väldigt högt på önskelistan hos offentligt anställda. Detta gör att de anställda får bättre arbetsmiljö och bättre scheman. Att anställa fler kostar skattemedel. Och kvinnor ser detta och röstar rött.

Staten ska betala? Jag har inte skrivit något om att staten ska betala?

Man får sänka kraven på service helt enkelt. Fokusera på kärnuppgifterna och ta bort en massa tjafs.

Fler anställda gör att fler skall dela på kakan.

Vi har över 40% skattetryck som det är. Dags att ta bort en massa onödigt skit.
Citera
2023-12-13, 18:39
Medlem
Citat:
Alltså går visst skattepengar till vatten och avlopp, sophantering med mera.

Skattepengar går till allt. Polisen köper kontorspapper, men se där, skattemedel går till stora ensos verksamhet... briljant!

Men jag får inte del av det. Så jag får inte det får skatten. "Se vad vi får för skatten" Nä, det får vi inte. Vanligt folk måste betala för sig.

Att även en polis måste skita ibland är ett uselt argument.

Krystat argument.
Citera
2023-12-13, 18:57
Avslutad
Citat:
Skattepengar går till allt. Polisen köper kontorspapper, men se där, skattemedel går till stora ensos verksamhet... briljant!

Men jag får inte del av det. Så jag får inte det får skatten. "Se vad vi får för skatten" Nä, det får vi inte. Vanligt folk måste betala för sig.

Att även en polis måste skita ibland är ett uselt argument.

Krystat argument.
Nä men du påstod att skattepengar inte gick till vatten och avlopp och sophantering med mera eftersom du betalade för ditt eget lilla hus.
Citera
2023-12-13, 20:28
Medlem
Citat:

Det vet du väl att skolans sophantering betalas av Zigge ensamt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in