2023-12-13, 16:47
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vindstege
Rättsfallet: Antoine v. Holcim (U.S.), Inc., No. 2020-CP-38-000265 (S.C. Ct. Com. Pl. Orangeburg County).
Skadeståndet kom från företaget Holcim som inte är Alimek. Det finns ingen som helst chans att Alimek kommer bli skadeståndsskyldigt för Ursvik.
Nej verkligen inte! Trollet som ylar om det har uppenbart noll koll. Troligtvis en arbetslös vänsterdåre som hatar företag och andra mer lyckade personer.
Citera
2023-12-13, 16:48
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
Svårt att se på mobilen men visst är masten borta på 9:e våningen, det är väl den som sitter på hisskorgen?

Sannolikt är det nog så.
Den följde med hisskorgen i fallet.

Här är lite info om hur systemet fungerar, berättat av en riktig expert inom detta området.

Från användaren "48HoursConsultant"

(FB) Ursvik, Sundbyberg: Bygghiss har rasat, fem personer avlidna (2023-12-11)

Läs dennes texter och de som följer efter den första inlägget.
Jag tror nog att de flesta borde läsa det hen skriver.
Citera
2023-12-13, 16:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tack!
Ja, det jag skriver är grundläggande. Alla som har minsta lilla kunskap om producentansvar och eller arbetsmiljöregler är väl införstådda med detta. Alimaks ansvar här är långtgående och de lär få mycket svårt att förklara att de har varnat för denna risken i sin manual men inte vidtagit några åtgärder för att förhindra risken.
Jag är inte så säker på att svenskt rättsväsende skulle anse att tillverkaren har något ansvar i ett fall som detta.

I USA, däremot, ser det annorlunda ut.
Citera
2023-12-13, 16:52
Medlem
toblemonas avatar
För alla som undrat varför man inte snabbt och enkelt kunnat indentifiera de omkomna:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/svara-arbetet-efter-hissolyckan--i-sundbyberg-far-inte-bli-fel/
Citera
2023-12-13, 16:52
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Icke desto mindre var hissen inblandad i en mycket allvarlig olycka som renderade ca 200 miljoner kronor i skadestånd. Ursprunget var ju någon som menade att ingen skulle sälja en sådan hiss i USA.
Ingen skulle sälja en farlig hiss. Uppenbart bedömde domstolen att hissen inte var farlig och Alimak dömdes inte till nåt ansvar.
Citera
2023-12-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Fast ändå inte riktigt. Glömmer man att skruva fast hjulen på en bil så märker man det innan man kört tio meter. Det uppstår knappast någon livsfara. Och vem som helst ser direkt att hjulen inte är fastsatta.
Nej man ger ju inte alltid det... tro mig. Har hänt en familjemedlem till mig - en stressad gummiverkstad glömde ett hjul... Kom 6 km innan det blev jobbigt.
Citera
2023-12-13, 16:55
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Jag är inte så säker på att svenskt rättsväsende skulle anse att tillverkaren har något ansvar i ett fall som detta.

Det här var inget brottmål, utan en enskild stämningsansökan, s.k. Wrongful Death Lawsuit, vilket är något helt annat. Svenskt rättsväsende har ingen motsvarighet Det var inte heller Alimak som blev stämda, utan hissens ägare.
Citera
2023-12-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Det är inte alls samma sak , jag har faktiskt blivit av med mitt ena framhjul på en bil som jag precis hade köpt!!!Det var på e4 i 100km/h o gissa vad? Inget märkvärdigt , en jävla hård dunk bara o sen ett jävla slipande som en stor vinkelslip fast me bromsskivan.gick tom att styra åt sidan .blev omkörd av mitt egna lösa hjul som jag han ikapp , lyckades hitta två av bultarna , satte dem diagonalt mot varandra o körde hem igen.
Det är exakt samma sak...
Du har världens bästa produkt som fallera för att någon inte kan hantera den. Utfallet är oväsentlig så länge du inte vill baka in en moralkaka på köpet - men då kallas det "sedelärande historia".
Unga människor har fan INGEN koll på vad en liknelse är, eller något annat som har med språk att göra. Man får så kopiöst ont i huvudet av folks usla brist på språkkunskap.
Citera
2023-12-13, 16:56
Medlem
Citat:
Det kan handla om något så enkelt som en sprint som inte kan dras ut förrän bulten är på plats. Sprinten utformas så att den stoppar hisskorgen så länge den sitter i.

(Jag är inte mekanisk konstruktör, men har talat med en som säger att en sådan typ av lösning bör vara möjlig att införa.)
Lösningen finns redan , För typ 100 inlägg sedan länkade någon bilder på tysktillverkade sektioner där bultarna sitter kvar o blir jävligt svåra att glömma bort att sätta på plats.En annan sak , varför anställer inte Alimak egna montörer / servitörer , för de vill spara pengar naturligtvis o slippa lagliga påföljder.
Citera
2023-12-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Gulligt med din hisnande naivitet och blinda tro på hur elitväldet pliktskyldigt kommer till dig och berättar exakt hur det förhöll sig samt allt dubkan tänkas vilja veta...
Dom ser dig som useless eater och sätter en ära i att föra dig bakom ljuset. Bara för att dom kan och att det är så lätt.
OK. Jag förstår att du aldrig tagit del av en rapport från HavKom.

Det är en myndighet som är helt omutbar.

Dessutom kommer polisen att utreda olyckan liksom arbetsmiljöverket oberoende av varandra.

Försök att göra något åt din paranoia.
Citera
2023-12-13, 16:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Vi får se. Om detta prövas och Alimak inte har något ansvar, då dras mattan för hela det system för säkerhet inom maskindirektivet som finns för så gott som alla typer av maskiner undan fullständigt. Det vore extremt märkligt. Jag har satt min signatur på mer än ett DoC, så lite koll har jag.

Men visst, rättssystemets vägar äro outgrundliga, det medger jag
Citera
2023-12-13, 16:57
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej man ger ju inte alltid det... tro mig. Har hänt en familjemedlem till mig - en stressad gummiverkstad glömde ett hjul... Kom 6 km innan det blev jobbigt.
Jo, en bekant till mig råkade ut för något liknande för en del år sedan. Men i fallet med hissen verkar hypotesen vara att ingen av de fyra bultarna fanns på plats, och det motsvarar att alla fyra hjul på bilen sitter löst, och det märker man garanterat rätt snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in