2023-12-13, 15:26
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Eller hur! Men nån måste ju offra sig och bygga dom där flashiga husen där vi kontorsnissar ska sitta!

Nu var det ett bostadshus som byggdes. Menar du att man inte ska bygga?
Citera
2023-12-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Eller hur! Men nån måste ju offra sig och bygga dom där flashiga husen där vi kontorsnissar ska sitta!

Sant. Men hela branschen måste ses över radikalt tycker jag. Folk ska inte behöva dö så här.

Oseriösa företag, politiker och tjänstemän borde fängslas på livstid i Norrländska kalla läger. Detta är moderat-liberal politik vi ser här de sista 30-40 åren, där S är ett M/L-parti benmärgen numera.
Citera
2023-12-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robelslip
Du tror att alla hantverkare åker hiss eller? 🤣
Raketforskare.
Man kan ju slå sig på tummen med hammaren eller råka såga av en hand ?
Citera
2023-12-13, 15:30
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojmoje
Har inte sett att det står nått om en 25åring från Luleå eller Piteå, däremot Sundsvall men det är ju typ samma sak för vissa. Norrland som norrland liksom 😁

Förlåt för att jag mins fel vad de sade på radion.
Mycket allvarligt!

Hat själv bott i Lappland så jag har 100% koll på städerna ovan Dalälven. Dock kan väl minnet svika ibland?
Citera
2023-12-13, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Nu var det ett bostadshus som byggdes. Menar du att man inte ska bygga?
Ja men det är väl samma oavsett vad som byggs! De används väl bygghissar om det är ett tillräckligt högt hus de ska bygga, oavsett lägenheter eller kontor! Jag skrev ju också om du kan läsa att "nån måste ju offra sig och bygga" Hur får du det till att jag inte tycker det ska byggas alls ??
Citera
2023-12-13, 15:32
Medlem
Hissen ska väl besiktas innan den används efter tillägg av en ny våning? Det är väl inte montörerna som godkänner sitt eget jobb.
Citera
2023-12-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deduktion
Ställning behövs ej när fasadväggar tillverkas på annan plats och sedan ställs på plats med hjälp av kran. I detta fallet ser det ut som tegel på fasadväggarna som räknat inifrån har betongstomme, isolering och tegel tillverkat i fabrik någon annanstans. Även fönster monteras i fabrik. Varför då sätta ställning utanpå detta?
Tänker på skarvar å sånt.. Men de kanske tar en skylift
Citera
2023-12-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Är du trög eller? Den ska kontrolleras/inspekteras hela vägen upp, innan användning varje dag! Precis som du efterfrågade, innan du helt plötsligt ändrade dig till flera ggr om dagen, och en person som bara åkte upp, och ned hela dagarna och inspekterade. Det skulle inte bli mycket åka för byggjobbarna i så fall, då hissen körs väldigt sakta vid dessa kontroller! Görs det enligt föreskrifterna varje morgon, skulle det räcka alldeles utmärkt. Om det efterföljdes, vilket det inte gör. Då det tar lång tid, då hissen åker väldigt sakta, vid denna kontroll.
Ok, svara då på, du som vet allt och är expert, exakt vem som kontrollerar hissen och vilka andra arbetsuppgifter hen har, samt vilken utbildning hen har! Tack på förhand!
Citera
2023-12-13, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Hissen ska väl besiktas innan den används efter tillägg av en ny våning? Det är väl inte montörerna som godkänner sitt eget jobb.

Om det är som med ställningar så kan de besiktiga eget jobb.
Citera
2023-12-13, 15:39
Medlem
Skulle man kunna sätta en RFID-tagg uppe på bultarna när de är på plats. Och sedan bara låta hissen åka där när den känner av taggarna? Borde inte vara någon jättekostnad.
Citera
2023-12-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
Om det är som med ställningar så kan de besiktiga eget jobb.
Ja så är det faktiskt. Å en lapp på ställningen
Citera
2023-12-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Sant. Men hela branschen måste ses över radikalt tycker jag. Folk ska inte behöva dö så här.

Oseriösa företag, politiker och tjänstemän borde fängslas på livstid i Norrländska kalla läger. Detta är moderat-liberal politik vi ser här de sista 30-40 åren, där S är ett M/L-parti benmärgen numera.
Så det är inte SD och Jimmies fel denna gång? Det var för väl i så fall....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in