2023-12-13, 13:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Folk pratar bara om det negativa med covid, men visste ni att influensan försvann under pandemin då noll fall av influensa registrerades samtidigt som covid fall registrerades i samma mängd som influensan under tidigare år?
Covid åt helt enkelt upp influensan tills massvaccineringen hände.. och covid viruset hostade upp influensan som efter två års paus kunde börja smitta och registreras igen.
Ett virusätande virus som kanske kan svälja fler virus om ni bara slutar försöka bli av med viruset genom vacciner ju.
Mer forskning behövs men ingen pratar ens om hur influensan försvann och mängder av liv räddades.. av ett covid virus.
Covid kanske har räddat fler från influensan än antalet dödsfall som covid orsakade.

Tåls att tänkas på. Inget annat än covid har kunnat få antalet registrerade fall av influensa att bli noll under två års tid.
Något som vården nog är avundsjuka på med tanke på hur lite dom kan bota.. att till och med ett virus utklassade hela läkemedelsindustrin och vården, med mirakel, under två års tid.

Det är precis därför begrepp som överdödlighet är SÅ trubbiga mått vad gäller covids dödlighet. Som du är inne på "försvann" ett antal andra sjukdomar och det berodde inte på att det ena viruset fysiskt åt upp det andra. Nej, det berodde på att de smittskyddsåtgärder som infördes nästan helt stoppade spridningen även av andra virus. Speciellt sådana som var mindre smittsamma än covid. De som gärna vill prata om överdödlighet tycker man kan kvitta de dödstalen. För det första försvann några tusen under pandemin pga smittskyddsåtgärder, men trots den effekten var överdödligheten påtaglig år 2020. Givetvis hade den varit betydligt högre om man inte gjort någonting. För det andra har vi nu inga restriktioner vilket gör att influensa mm har tagit fart igen, vilket får dödstalen att öka, men då ska det helt plötsligt jämföras med 2020. Att jämföra äpplen med päron är tydligen väldigt viktigt för de som vill tona ned betydelsen så mycket det bara går.

Ska man jämföra mellan åren måste man hela tiden ha begreppet "allt annat lika" i bakhuvudet. Inte utgå från situationer där ingenting är lika.
Citera
2023-12-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Djokovic har sedan dess förklarat att han inte är emot Covid-vaccin, har du också ändrat dig nu när din "sanna hjälte" Djokovic har gjort det? Eller är du liksom han inte emot vaccinet alls utan önskar bara att det hade varit mer av ett fritt val? https://www.youtube.com/watch?v=_BN0q7B9r78

Vi är många ovaccinerade som inte är emot covid-vaccin och aldrig varit det. Vad vi är emot är tvång, påtryckningar, diskriminering, hot mm att ta covid-vaccinet.

Att man väljer att inte ta ett vaccin innebär inte per automatik att man är emot det.

Vad som gör Djokovic till en hjälte är att han hade ryggrad att stå upp för det han trodde på trots all den skit han fick och de konsekvenser det innebar för hans karriär.
Citera
2023-12-13, 14:09
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Djokovic har aldrig ändrat sig. Han har tyckt precis likadant hela tiden, men tvingats förklara sitt fria val för MSM, vilket i sig är helt bisarrt. Det finns liksom inget att diskutera egentligen överhuvudtaget och det borde inte vara en publik fråga huruvida han väljer att ta ett visst läkemedel eller inte.

Att personligen inte ta ett visst läkemedel är inte samma sak som att man är emot vacciner som helhet. Det ska heller inte behöva förklaras i media.

Han är en hjälte på det sätt att han står upp för sin kroppsliga integritet och autonomi och låter det gå före allt som har med titlar att göra. Det är fint gjort av honom. Därför är han en hjälte mitt i allt vansinne som pågått.

De flesta som har en egen hjärna att tänka med förstår att reglerna för vaccination för professionella idrottare varit helt bisarr. Det är reglerna det är fel på, inte att Djokovic valt att avstå vaccinering.
Vad är det här för trams? Djokovic har aldrig blivit "tvingad" att göra någonting. Vad FÅR du allt skitprat ifrån egentligen?

Djokovic är fri att göra precis vad han vill och det är ingen som "tvingar" honom att förklara sig för någon.

Herregud...
Citera
2023-12-13, 14:10
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Vi är många ovaccinerade som inte är emot covid-vaccin och aldrig varit det. Vad vi är emot är tvång, påtryckningar, diskriminering, hot mm att ta covid-vaccinet.

Att man väljer att inte ta ett vaccin innebär inte per automatik att man är emot det.

Vad som gör Djokovic till en hjälte är att han hade ryggrad att stå upp för det han trodde på trots all den skit han fick och de konsekvenser det innebar för hans karriär.
Vad är det här för trams?
Det är ingen som blivit "tvingad" att vaccinera sig. Det är ingen som blivit diskriminerad för att de inte vaccinerar sig. Det är ingen som blivit hotad att "ta covid-vaccinet".

Herregud, sluta sitta och hitta på trams och felaktigheter.
Citera
2023-12-13, 14:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Djokovic är ett tydligt exempel på att inte ta vaccinet hade stora konsekvenser för ovaccinerade. Då kan man inte tala om att det är frivilligt och att "samma regler gäller för alla" som vissa sektmedlemmar i tråden vill ha det till.
Citera
2023-12-13, 14:23
Medlem
Citat:
Djokovic har aldrig ändrat sig. Han har tyckt precis likadant hela tiden, men tvingats förklara sitt fria val för MSM, vilket i sig är helt bisarrt. Det finns liksom inget att diskutera egentligen överhuvudtaget och det borde inte vara en publik fråga huruvida han väljer att ta ett visst läkemedel eller inte.

Att personligen inte ta ett visst läkemedel är inte samma sak som att man är emot vacciner som helhet. Det ska heller inte behöva förklaras i media.

Han är en hjälte på det sätt att han står upp för sin kroppsliga integritet och autonomi och låter det gå före allt som har med titlar att göra. Det är fint gjort av honom. Därför är han en hjälte mitt i allt vansinne som pågått.

De flesta som har en egen hjärna att tänka med förstår att reglerna för vaccination för professionella idrottare varit helt bisarr. Det är reglerna det är fel på, inte att Djokovic valt att avstå vaccinering.

Citat:

Ja, det håller jag med om. Han valde och fick konsekvenser som tas upp i klippet jag länkade, och i klippet as även upp hur nordamerikanska colleges märkligt nog fortfarande kräver vaccinering. Att gå sin egen väg, och även vara obekväm, är nog ofta ett personlighetsdrag som är nödvändigt för att bli toppidrottare, finns många exempel på det.
Citera
2023-12-13, 14:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det är ingen som blivit "tvingad" att vaccinera sig. Det är ingen som blivit diskriminerad för att de inte vaccinerar sig. Det är ingen som blivit hotad att "ta covid-vaccinet".

jo så är det och Djokovic är ett skolexempel på en person som blivit utsatt för påtryckningar. Tar du inte vaccinet blir det inga titlar. Det är ren utpressning för en professionell idrottsman.
Citera
2023-12-13, 14:28
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
jo så är det och Djokovic är ett skolexempel på en person som blivit utsatt för påtryckningar. Tar du inte vaccinet blir det inga titlar. Det är ren utpressning för en professionell idrottsman.
Djokovic har inte blivit tvingad att förklara någonting. Du sitter som vanligt och hittar på, tramsar, ljuger och snackar skit. Ett rejält fläskigt antivaxxar-patrask. Australien och andra länder har demokratiskt införda regler, ingen är tvingad att förklara sig. Vill man befinna sig i Australien får man följa de regler som gäller FÖR ALLA. Pajas.

Citat:

Herregud...
Citera
2023-12-13, 15:06
Medlem
Hehe...

Djokovic fick inte spela Australian Open 2022 utan blev utslängd.Året därpå fick man inte bara spela som ovaccinerad... man fick spela även om man hade testats positiv för COVID! Vilka clowner!!
Och folk gick på att det hade med hälsa att göra! 🤡🤡
Citera
2023-12-13, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0

Det fanns en massa grupptryck av olika slag. Vaccineringen var ett sådant, men bisarrt nog var det även ett grupptryck mot att bära mask i Sverige. Jag som bar mask märkte hur det både attraherade vissa och störde andra. Kan ha varit inbillning men jag kände mig rent av tvungen att som maskbärare vid ett eller ett par tillfällen förklara att jag var vaccinerad eftersom grupptrycket gjorde att omgivningen kunde misstänka att man inte hade vaccinerat sig om man bar mask, att man var en antivaxxer som bar mask istället för att vaccinera sig! För med vaccinet skulle ju allt lösa sig i Sverige, var den allmänna bilden. "Äntligen kom vaccinet, tillbaka till vardagen!"

Och då kan man ju även notera att det också finns ett hånande av maskbärare från antivaxxare och/eller de som menar att Covid inte är så farlig. Det ser vi ju här i den här tråden. Med andra ord: Det är nog svårt att klaga på till exempel vaccintvång om man samtidigt hånar till exempel dem som gick/går sin egen väg och bar/bär mask. Nu minns jag inte vilka som hånade maskbärare men det vet ju ni själva. Det är naturligtvis mycket mer tydligt och visuellt utmanande för omgivningen med folk som bar eller rent av bär mask till exempel i Sverige.

P.S. Fanns även i denna stissiga tid en idé hos antivaxxare att börja bära mask för att slippa "shedding": https://www.vice.com/en/article/88nnwg/anti-maskers-ready-to-start-maskingto-protect-themselves-from-the-vaccinated
Senast redigerad av Lamento 2023-12-13 kl. 15:14.
Citera
2023-12-13, 15:49
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Hehe...

Djokovic fick inte spela Australian Open 2022 utan blev utslängd.Året därpå fick man inte bara spela som ovaccinerad... man fick spela även om man hade testats positiv för COVID! Vilka clowner!!
Och folk gick på att det hade med hälsa att göra! 🤡🤡
Och så var antivaxxar-patrasken igång igen med mer lögner, skitprat, trams och hitte-på blandat med historie-revision.

Djokovic blev utslängd för att han LJÖG. Han har till och med erkänt lögnerna.

https://www.facebook.com/watch/?v=673502720490613
https://www.nytimes.com/2022/01/12/world/asia/novak-djokovic-covid-statement.html

Frågan är hur många lögner Djokovic vräkte ur sig under den historien.
https://www.youtube.com/watch?v=gR7mSnJzxo8

Herregud...det här med att låta bli att ljuga verkar vara en uppgift som antivaxxare inte klarar av...och inte klarar de av att hålla sig till reglerna. Det var väl antagligen nazister och fascister som TVINGADE Djokovic att ljuga.

Antivaxxar-patrask...vad skall man säga...
Citera
2023-12-13, 15:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det fanns en massa grupptryck av olika slag. Vaccineringen var ett sådant, men bisarrt nog var det även ett grupptryck mot att bära mask i Sverige.
Grupptryck mot att bära mask? nja det har jag inte hört talas om direkt. Hur menar du nu?

Citat:
Jag som bar mask märkte hur det både attraherade vissa och störde andra. Kan ha varit inbillning men jag kände mig rent av tvungen att som maskbärare vid ett eller ett par tillfällen förklara att jag var vaccinerad eftersom grupptrycket gjorde att omgivningen kunde misstänka att man inte hade vaccinerat sig om man bar mask, att man var en antivaxxer som bar mask istället för att vaccinera sig!
Haha, nja jag tror nog att de du uppfattar som "antivaxxers" nog inte uppskattar att gå runt med munskydd och struntade såklart i det.

Citat:
För med vaccinet skulle ju allt lösa sig i Sverige, var den allmänna bilden. "Äntligen kom vaccinet, tillbaka till vardagen!"
Ja men ändå var folk så rädda för ovaccinerade? Det är ju helt otroligt. Om nu vaccinet är så bra, varför har man då så stora problem med ovaccinerade?

Citat:
Och då kan man ju även notera att det också finns ett hånande av maskbärare från antivaxxare och/eller de som menar att Covid inte är så farlig. Det ser vi ju här i den här tråden.
Det handlade inte om det. Det blev troligtvis så för att maskfanatikerna inte ville inse att munskydd fungerade väldigt dåligt som smittskyddsåtgärd och blev mer symboliskt och ett extremt grupptänkande. Det var ju också så att det uppstod en viss fascism hos maskförespråkarna. ALLA ska bära mask och ALLA ska vaccinera sig. Därav det stora motståndet mot munskydd från oss som insåg att munskydd inte fungerar på den här typen av virus och att tvång och fascism inte är rätt väg att gå.

Citat:
Med andra ord: Det är nog svårt att klaga på till exempel vaccintvång om man samtidigt hånar till exempel dem som gick/går sin egen väg och bar/bär mask.
Det är nog ingen som klagat på folk som bär munskydden. Det är fascismen runt munskydden och vaccinerna som stört många inkl mig. Särskilt när varken munskydd eller vacciner fungerar särskilt väl mot smittspridning.

Citat:
Nu minns jag inte vilka som hånade maskbärare men det vet ju ni själva. Det är naturligtvis mycket mer tydligt och visuellt utmanande för omgivningen med folk som bar eller rent av bär mask till exempel i Sverige.
Jag har bara eventuellt hånat rabiata mask och vaccinfascister. Om folk vill vaccinera sig och bära mask har jag aldrig motsatt mig.

Citat:
P.S. Fanns även i denna stissiga tid en idé hos antivaxxare att börja bära mask för att slippa "shedding": https://www.vice.com/en/article/88nnwg/anti-maskers-ready-to-start-maskingto-protect-themselves-from-the-vaccinated
Det tror jag nog knappast var så vanligt. Varför skulle en antimaskare/antivaxxare bära munskydd? Det låter helt ologiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in