2023-12-13, 14:06
Medlem
Costanza101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du kanske inte visste det, men i svenska språket har ordet bult också kommit att bli synonymt med skruvar av grövre dimension. Så sådana M24-skruvar som används för att montera masten på en sådan hiss som i denna olycka, kallas ofta, eller till och med oftare, för bult istället för skruv.

Det är alltså ingen här som "tror" att de använder bultar i din andemeningen, vi vet alla att de använder bultar, i form av M24-skruvar. för att fästa in mastsektionerna i varandra.
Jag visste inte!
Tack för info
Citera
2023-12-13, 14:07
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det framgår rätt klumpigt i media, så nejnej man är inte puckad.
Men så här är det:
För att varje drabbad person skall kunna få sin sak rättsligt prövat krävs att åklagaren har rätt slags rubriceringar på varje brott som misstänks begåtts i denna händelse.
Dödsfallen rubriceras Vållande till annan död för dom 5 som avlidit och dom två personer som var inblandade/drabbade i händelsen men klarat sig undan utan skador(?) rubriceras som Framkallande av fara för annan.
Vart och en av brotten mot varje enskild individ skall kunna prövas i domstol, och vart och en bedöms sedan av domstolen för att korrekt straffmätning skall kunna sättas.

Här kan såklart ännu fler rubriceringar komma till längre fram i utredningen.
Okej, tvärskumt förmedlat av AB med andra ord. De kunde lagt 1 sekund extra på att förtydliga.
Men då förstår jag. Trodde det blev en plottwist i hela händelsen att 2 pers typ ”knuffat” eller nåt, men då var det inte så.
Skönt att höra ändå, trots allt elände.
Citera
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
nu var ju inte alla utländska arbetare utan en var ju en ung kille på 25 år från Sundsvall... får väl se när resten är identifierade...
Exakt, han från Sundsvall identifierades vilket stärker tesen om att de utländska är svårare att identifiera.
Citera
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Man kan tycka att skarvarna mellan sektionerna skulle ha längre instick men det skulle innebära att hissen/mastsektionerna skulle bli betydligt svårare att dimensionera. Du får flera förband, varav ett långt instick är ett, och många förband innebär att du inte har kontroll över kraftflödet i konstruktionen. Hur mycket tar det långa insticket av lasterna i horisontell led exempelvis? Då börjar det bli ett gungfly av gissningar och svårberäknade konstruktioner. Som konstruktionen ser ut nu så behöver du i princip bara tänka på vertikal trycklast mellan de olika hörnrören i mastsektionen. Det blir således betydligt enklare att hålla koll på vad som händer kraftmässigt i den totala mastkonstruktionen.

Det är också därför du aldrig ska blanda in flera olika förbandstyper i närheten av varandra. Först ett svetsförband och sedan för att "förstärka" svetsen också montera ett eller flera skruvförband i närheten. Du kommer då i ett mer eller mindre oklart gissningsläge om kraftflödet och kraftfördelningen mellan de olika förbanden och det är inte alls bra. Särskilt inte om du har utmattningskänsliga konstruktioner.

Djävulen gömmer sig som bekant i detaljerna.

"Som konstruktionen ser ut nu" ser det ganska sjukt ut utan instick, bara som ETT exempel.

Orsaken till att man struntar i det är enbart bekvämlighet, det blir jobbigare att montera ner hissen, bl.a.
Nu hänger hela korgens tillvaro och hälsan för de gubbar som är i på de 4 sketna bultarna mellan varje sektion (om de är verkligen är monterade) samt förhoppningen om att montörerna förankrat masten rejält i huset.
Kul detalj att fundera på för dem som åker upp med hissen när masten kan vara flera hundra meter hög.

Att man sedan icke har en elektrisk spärr för att hissen ALDRIG ska kunna köras upp på mastdel som icke är färdigmonterad är så jävla typiskt för dessa hafsbyggen/utrustning som byggnadssektorn håller på med.

Det mesta går på en höft. Resultatet ser vi nu.

Så här sjuka grejer skulle ALDRIG hänt i traditionella hissmonteringar, där man tänker på det mesta som kan gå fel i förväg.
Senast redigerad av Uteliggarn 2023-12-13 kl. 14:36.
Citera
2023-12-13, 14:08
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Om nu masten monterades redan förra veckan är det ju häpnadsväckande att man inte upptäckt på nästan en hel vecka, att bultarna saknades!
De kanske inte har haft anledning att åka upp till den våningen ännu, förns i måndags.
Citera
2023-12-13, 14:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Det förutsätter ju att man samlat in den informationen. Tveksamt om man är så noga med sånt kring utländska gästarbetare. Jag gissar att det varit extremt krångligt att få tag på allas anhöriga.

Jävla oseriöst att inte samla in nödkontakter till sina anställda. Det har jag fått lämna till och med när jag jobbat svart i restaurangbranschen. Borde vara EXTRA viktigt om det gäller en utländsk gästarbetare.

Men det kanske är så illa och då kommer fler huvuden rulla i denna soppa än de som hade ansvar för hissen.
Citera
2023-12-13, 14:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Okej, tvärskumt förmedlat av AB med andra ord. De kunde lagt 1 sekund extra på att förtydliga.
Men då förstår jag. Trodde det blev en plottwist i hela händelsen att 2 pers typ ”knuffat” eller nåt, men då var det inte så.
Skönt att höra ändå, trots allt elände.

Det fetade; Exakt så kan det tolkas kring hur Aftonbladet formulerat sig och citatet generellt av åklagaren i annan media, men jag är väldigt säker på att det inte är så - utan min förklaring gäller säkert.
Citera
2023-12-13, 14:12
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jävla oseriöst att inte samla in nödkontakter till sina anställda. Det har jag fått lämna till och med när jag jobbat svart i restaurangbranschen. Borde vara EXTRA viktigt om det gäller en utländsk gästarbetare.

Men det kanske är så illa och då kommer fler huvuden rulla i denna soppa än de som hade ansvar för hissen.
Kan ju vara så att de har informationen, men att det är krångligare att få tag på rätt anhöriga i t.ex Lettland än i Sundsvall. Språkförbistringar osv. Spekulerar nu bara.
Citera
2023-12-13, 14:13
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ironi när den är lite väl subtil. Jag var tvungen att läsa dina tidigare inlägg i tråden för att förstå att du skämtar...

Hur skulle det vara ett skämt menar du? Alla normalutvecklade människor borde väl kunna ha en reaktionsförmåga på mindre än 2 sekunder.

Framförallt om man förberett sig mentalt i flera år?
Citera
2023-12-13, 14:14
Medlem
Saken är den att , oavsett vad det gäller för nåt egentligen , det inte är rimligt att alla som berörs ska dö för att någon eller några glömt slå i några bultar.Det handlar enligt min mening om en osäker produkt som bör stoppas omedelbart.
Citera
2023-12-13, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det fetade; Exakt så kan det tolkas kring hur Aftonbladet formulerat sig och citatet generellt av åklagaren i annan media, men jag är väldigt säker på att det inte är så - utan min förklaring gäller säkert.
Ja, enda rimliga.
Citera
2023-12-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
De kanske inte har haft anledning att åka upp till den våningen ännu, förns i måndags.
Det ligger ju väldigt mkt grejer på taket, så de måste ha varit där många ggr och jobbat! Samt när de gjöt plattan så lär de ju ha använt hissen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in