2023-12-13, 13:59
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det var ju snabbt och enkelt för dem att konstatera det, eftersom de redan kände till problemet...

Att en hiss blir en dödsfälla om den felmonteras?
Citera
2023-12-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1197381

Kan någon förklara detta för mig? Är inte alls insatt i detta område.
Vad gör att det blivit tillagt ytterligare ett fall av arbetsmiljö brott?
Handlar det bara om att det i ett fall lett till dödsfall och i ett annat bara skador (eller kanske har de klarat sig oskadda t.o.m.?)
Kan tänka mig två saker.
De var med i samma olycka (eller tillräckligt nära och de måste utredas på vilket sätt de är involverade) men eftersom de lever (kanska skadades? Rapporterade inte SR om två skadade ursprungligen?) så räknas det som ett annat brottsfall.

De var de som ursprungligen monterade det, kom ihåg några dagar senare att de hade glömt skruva ihop det, sprang dit, såg folk gå in i hissen, försökte få dem att lämna den och såg dem dö framför sina ögon, sen erkände de allt för polisen.
Citera
2023-12-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Oklart hur noga man är med de uppgifterna på sina polska/lettiska/bulgariska gästarbetare.
Jag har varit utlånad till flera storbyggen i gbg å då alltid fått fylla i en lapp
Citera
2023-12-13, 14:00
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det fattar jag också men den normala arbetsgången vid en sån här olycka borde väl vara att kollegor/chefer identifierar vilka som var i hissen för att sen ringa upp de släktingar/vänner som dödsoffren har som nödkontakter? Borde inte vara så jävla svårt OM nu kropparna var i hyfsat gott skick. Men förmodligen var de inte det.
Det förutsätter ju att man samlat in den informationen. Tveksamt om man är så noga med sånt kring utländska gästarbetare. Jag gissar att det varit extremt krångligt att få tag på allas anhöriga.
Citera
2023-12-13, 14:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
AB live nyss-

Förundersökningen om hissolyckan i Sundbyberg utvidgas.
Den omfattar nu två fall av arbetsmiljöbrott.
– De nya brottsmisstankarna handlar om två personer som undgick att följa med hissen i fallet, säger senior åklagare Gunnar Jonasson, som är förundersökningsledare i ett pressmeddelande.

Nya brottsmisstankar? För att 2 pers lyckades ungå?
Vad är det för brott menar dom? Är det brottsligt att undgå döden eller menar dom att dessa 2 personer har gjort något dåligt?
Är jag puckad?

Det framgår rätt klumpigt i media, så nejnej man är inte puckad.
Men så här är det:
För att varje drabbad person skall kunna få sin sak rättsligt prövat krävs att åklagaren har rätt slags rubriceringar på varje brott som misstänks begåtts i denna händelse.
Dödsfallen rubriceras Vållande till annan död för dom 5 som avlidit och dom två personer som var inblandade/drabbade i händelsen men klarat sig undan utan skador(?) rubriceras som Framkallande av fara för annan.
Vart och en av brotten mot varje enskild individ skall kunna prövas i domstol, och vart och en bedöms sedan av domstolen för att korrekt straffmätning skall kunna sättas.

Här kan såklart ännu fler rubriceringar komma till längre fram i utredningen.
Citera
2023-12-13, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jo jag vet. Att fästa skruvarna är själva jobbet. Men det har ju visat sig att det går att lämna det halvmonterat utan att någon noterar det. Rören kärvar fast i varandra så att det kan verka sitta ihop. Detta är absolut något man borde noterat i riskanalysen. Jag har själv jobbat i branschen och en tydlig regel minns jag. Risker som medför fara för liv kan inte åtgärdas genom skolning och anvisningar. Det måste till mekanismer som hindrar dessa fel.
Alimak har varit medveten om risken. De har informerat tydligt och bra om det i monteringsanvisningarna. De borde ha gjort nån mekanism som är idiotsäker.
Kan hålla med, det är ju dumt att hissen kan köras ändå av det skäl som vi just sett.

Gissar att det gjorts flera missar här dvs. både i montering och därefter i kontroll av grejerna?
Citera
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jag har varit utlånad till flera storbyggen i gbg å då alltid fått fylla i en lapp
Är nog lättare att få tag på din morsa än nån fattig babushka på bulgariska landsbygden
Citera
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeler
Uppgifter nu i AB att inga bultar var monterade, behöver väl bekräftas men inte alls oväntat då det i praktiken är det enda som kan få masten att ge vika och falla ned!
Vilket jävla mörker.
Tänk att vara den som dödat 5 pers för att man slarvat på jobbet.
Nästan så pass slarvigt- att man undrar ifall denne ”glömt” med flit. Psykopat typ.
För så slarvig kan man fan inte vara.
Inga ursäkter.
Ingen mänsklig faktor. Bara rent och skärt misslyckande.
Citera
Medlem
https://corporate.alimakgroup.com/sv/vara-observationer-fran-deltagande-i-utredningen-pa-olycksplatsen-i-sundbyberg/
Citera
2023-12-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Är du dum i huvudet på riktigt? Stor operation? Du tror inte det finns trappor i hus och ställning på ett bygge?

Självklart skriver det om att Kalle och Lars tog trappan ner, när hissen va borta!!!!! Idiot
Du ger fog för ditt nick! Jag kan dock inte se några trappor på nån ställning. Inomhus finns säkert men kanske inte för att komma upp på översta våningen ? Kalle och Lars ? Vilka är det ?
Citera
2023-12-13, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Det förutsätter ju att man samlat in den informationen. Tveksamt om man är så noga med sånt kring utländska gästarbetare. Jag gissar att det varit extremt krångligt att få tag på allas anhöriga.
nu var ju inte alla utländska arbetare utan en var ju en ung kille på 25 år från Sundsvall... får väl se när resten är identifierade...
Citera
2023-12-13, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Kan hålla med, det är ju dumt att hissen kan köras ändå av det skäl som vi just sett.

Gissar att det gjorts flera missar här dvs. både i montering och därefter i kontroll av grejerna?
Om nu masten monterades redan förra veckan är det ju häpnadsväckande att man inte upptäckt på nästan en hel vecka, att bultarna saknades!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in