Citat:
Ursprungligen postat av
Excenter32
Det här med bultarna är ju inte någon mindre sak, utan väldigt centralt när de monterar. Det är hela poängen (att förankra) när de höjer. Som om en bilverkstad skulle lämna ut en bil utan hjul till kunden. Man måste väl dessutom ha en checklista där det ingår? Som typ punkt 1. Vad kan man göra om någon intygar att något är gjort, men det inte är gjort? Extern besiktning varje höjning? Som dessutom bara bockar av samma checklista.
Jo jag vet. Att fästa skruvarna är själva jobbet. Men det har ju visat sig att det går att lämna det halvmonterat utan att någon noterar det. Rören kärvar fast i varandra så att det kan verka sitta ihop. Detta är absolut något man borde noterat i riskanalysen. Jag har själv jobbat i branschen och en tydlig regel minns jag. Risker som medför fara för liv kan inte åtgärdas genom skolning och anvisningar. Det måste till mekanismer som hindrar dessa fel.
Alimak har varit medveten om risken. De har informerat tydligt och bra om det i monteringsanvisningarna. De borde ha gjort nån mekanism som är idiotsäker.