2023-12-13, 13:49
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vet man varför det är/var så svårt att identifiera dödsoffren? Var det för att det bara var ett enda köttmos i botten på hissen? Om kropparna var någorlunda intakta borde väl deras kollegor kunna identifiera kropparna?
Deras kollegor vet såklart vilka de är, men det är inte det som menas med identifiering. Anhöriga ska kontaktas också vilket kan vara svårt om de är boende utomlands.
Citera
2023-12-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Deras kollegor vet såklart vilka de är, men det är inte det som menas med identifiering. Anhöriga ska kontaktas också vilket kan vara svårt om de är boende utomlands.
Men jag har för mig att de uppgifterna med anhöriga får man lämna när man börjar på bygget eller? arbetsgivaren brukar väl kräva det?
Citera
2023-12-13, 13:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Hörde någon överläkare som menade på att svåra ansiktsskador kan ställa till det. Man vill var helt säker på identifikationen och har en modell som man arbetar efter.

07:00 och framåt.

https://sverigesradio.se/avsnitt/2290974

Ja det ligger såklart nåt i det. Men då måste det alltså varit så illa ställt med kropparna att deras kollegor inte kunde identifiera dem. Riktigt obehagligt.

Har ju snackats om att det stod en skottkärra i hissen som innehöll sånt som gjort olyckan ännu värre. Kan det vara så att denna skottkärra plus innehåll blev som nån slags splitterbomb vid nedslaget och avidentifierade de avlidnas ansikten?
Citera
2023-12-13, 13:54
Bannlyst
Stämmer stt det var ett installationsfel
https://sverigesradio.se/play/artikel/8529924
Citera
2023-12-13, 13:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
Alimak har konstaterat ”väsentlig avvikelse” från installationsinstruktioner

https://www.di.se/live/alimak-har-konstaterat-vasentlig-avvikelse-fran-installationsinstruktioner/

Ja, det var ju snabbt och enkelt för dem att konstatera det, eftersom de redan kände till problemet...
Citera
2023-12-13, 13:56
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men jag har för mig att de uppgifterna med anhöriga får man lämna när man börjar på bygget eller? arbetsgivaren brukar väl kräva det?
Oklart hur noga man är med de uppgifterna på sina polska/lettiska/bulgariska gästarbetare.
Citera
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Haha, jag hade själv svårt med att tyda detta.

Kanske menar de att dessa 2 personer eventuellt utsatts för brott?

Dvs. att de tas med som målsägande.

Ja, de menar två st. som eventuellt även de kunnat dödats. Gissar på han som lyckades hoppa ur hissen högst upp - samt den som lyckades hoppa undan nedslagsplatsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det är sant. Man får väl maila Alimak och fråga var och när de olyckan inträffade.

När och var? Det är en tecknad bild i en manual om vad som händer om man inte skruvar i bultarna i masten! Och de bilderna har funnit i manualen sen den första hissen byggdes!
Citera
2023-12-13, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Den ska ju kollas varje dag, innan den tas i bruk! Det är ju att detta inte görs som är problemet, inte hissen i sig!
Det var ju det jag skrev att en särskild hiss-inspektör borde kolla både hiss och mast flera ggr om dagen!
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508

Det fattar jag också men den normala arbetsgången vid en sån här olycka borde väl vara att kollegor/chefer identifierar vilka som var i hissen för att sen ringa upp de släktingar/vänner som dödsoffren har som nödkontakter? Borde inte vara så jävla svårt OM nu kropparna var i hyfsat gott skick. Men förmodligen var de inte det.
Citera
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Det här med bultarna är ju inte någon mindre sak, utan väldigt centralt när de monterar. Det är hela poängen (att förankra) när de höjer. Som om en bilverkstad skulle lämna ut en bil utan hjul till kunden. Man måste väl dessutom ha en checklista där det ingår? Som typ punkt 1. Vad kan man göra om någon intygar att något är gjort, men det inte är gjort? Extern besiktning varje höjning? Som dessutom bara bockar av samma checklista.

Jo jag vet. Att fästa skruvarna är själva jobbet. Men det har ju visat sig att det går att lämna det halvmonterat utan att någon noterar det. Rören kärvar fast i varandra så att det kan verka sitta ihop. Detta är absolut något man borde noterat i riskanalysen. Jag har själv jobbat i branschen och en tydlig regel minns jag. Risker som medför fara för liv kan inte åtgärdas genom skolning och anvisningar. Det måste till mekanismer som hindrar dessa fel.
Alimak har varit medveten om risken. De har informerat tydligt och bra om det i monteringsanvisningarna. De borde ha gjort nån mekanism som är idiotsäker.
Citera
Medlem
Uppgifter nu i AB att inga bultar var monterade, behöver väl bekräftas men inte alls oväntat då det i praktiken är det enda som kan få masten att ge vika och falla ned!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in