Citat:
Ursprungligen postat av
Tesla83
Eftersom de inte vet om männen var på väg ut eller in i hissen, så kan ju den sjätte personen varit den som gick av först om de skulle gå av. Och de andra hann inte gå av innan hissen dundrade ner igen.
Helt omöjligt är det ju inte.
Jag är inte hiss- eller byggnads-expert, men enligt mitt huvud så är det mest logiska att de var på väg ned.
Jag må ha fel här, men hissen kan vara konstruerad så att den "i nödfall" klarar av att köra sin egen vikt på en räls som inte är fastbultad i väggen. När man tidigare använde hissen så höll man sig nära dörren, så tyngdpunkten var i stort sett densamma.
Denna gång så var man 5 personer på väg ned när Nr.6 kommer med en skottkärra. De 5 väntar med att åka ned och kliver bak i hissen för att ge plats åt skottkärran.
Nr.6 och skottkärran kommer in, de 5 står närmare den yttre väggen och helt plötsligt så har tyngdpunkten flyttat sig för mycket. De antagligen både hör och känner att något är fel och börjar springa mot den öppna dörren. Nr.6 hinner precis kasta sig ut ur hissen när den släpper från väggen. Skottkärran glider mot de 5 och pressar dem mot väggen, och gör slarvsylta av dem 2 sekunder senare när de når marken.
25-åringen låg antagligen överst och var lättast att identifiera, men det tog endå tid att göra det eftersom hans anhöriga underrättades först under förmiddagen igår.
Sades tidigare i tråden att "åtminstånde två var Svenskar", vet inte om det är en trådsanning eller ej, men det är inte helt omöjligt att fler har identifierats och att deras anhöriga och nära sörjer istället för att springa till pressen.