2023-12-08, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag skriver att jag är mot skattesänkningar. I synnerhet i rådande situation. Där skjutningar, misslyckad integration sprängningar kostar multum i skattemedel. Och där skolor skär ner på personal så att barnens trygghet hotas. Vårdavdelningar/mottagning på sjukhus läggs ner så att patientsäkerheten hotas. Socialtjänsten är så pass hårt belastad att det hemska med Eslövflickan kunde fortgå fram tills hon kom in på sjukhus sönderfrätt i magen av ättika (och hon är bara ett av fallen där man helt enkelt inte hunnit med, för att man är så belastade).

När samhället är på sådant sönderfall. Så är det inte vettigt med skattesänkningar. Och det är givetvis så att en blå budget under mer än 5 års tid bidragit till detta. Och att varken röd eller blå regering tidigare lyssnat på SDs varningar, utan avfärdat SD istället. "Tack vare" detta, behövs det nu egentligen högre skatt, inte lägre skatt.

Metafor över nuvarande situation: om du har ett hus som taket behöver bytas på. Kommer du då lägga 5000/månad i sparpengar (för att kunna byta ut taket) eller lägger du 1000/månad i sparpengar för att kunna byta ut taket? Visst du får lite mindre pengar att röra dig med om du lägger 5000/månad. Men du kan snabbare få bukt med ditt tak = röd politik. Visst, du får mer pengar att röra dig med om du lägger 1000/månad, men det kommer ta längre tid att få bukt med taket = blå politik.
Taket = vårt samhälle/välfärdssamhälle, vilket behövs nu, i rådande situation.

SD har även en lösning: lägg 2000 i sparande för att få bukt med taket, men se även till att inte alla icke-integrerade invandrare sliter i taket, så förfallet går fortare än vad det behöver göra.

Som du ser: röd-gul lösning skulle lättare ordna till saker och ting. Än en blå lösning.

Grön ska vi inte ens tala om. C är för mycket åt höger och MP för mycket åt vänster. Inget av dessa partier gör något vettigt för samhället i stort. Men visst: klimatet gör de väl något för, det får man väl ge dem iaf.....

Signalerar blått för skattesänkning? De har väl skjutit på det? Kapitalskatterna stegrar rätt häftigt nästa år t ex.

Källa på det tack.

Men att i denna situation ge 300.00 kronor åt en tyska som pissatr på scenen som performance verkar vettig? Man är nazist om man retar sig?
Citera
2023-12-09, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Signalerar blått för skattesänkning? De har väl skjutit på det? Kapitalskatterna stegrar rätt häftigt nästa år t ex.

Källa på det tack.

Men att i denna situation ge 300.00 kronor åt en tyska som pissatr på scenen som performance verkar vettig? Man är nazist om man retar sig?

Blått vill sänka skatten. Det är vad de vill och kommer att göra så fort de får minsta chans. Och det är väl därav kvinnor röstar rött. De röda vill inte sänka skatten. Säkrare kort därmed om man själv är mot skattesänkningar och inser att vi inte kan sänka några skatter utifrån rådande läge. Skattesänkningar leder inte till bra saker på samhällsnivå. Mer än extra pengar i den egna plånboken, så på individuell nivå är det väl bra...

Källa på vad?
Citera
2023-12-10, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossianassar
Kvinnor är helt beroende av KASSAKISTAN vi svenska vita män betalar in mest till; den offentliga sektorn, för att kunna överleva. Kvinnor är små barn. Kvinnor tänker på sig själva. De skulle aldrig få för sig rösta för landets bästa, det finns inte som alternativ i dessa förvirrade aphjärnors huvuden. Retardos.
Tyvärr sant. Kvinnor är lojala mot sin barn och sin bästa väninna. Inga andra. Bara snäppet bättre än svarta alltså, som inte ens är lojala mot sina egna barn.

Citat:
Du röstar också efter dina känslor.
Alla röstar efter både hjärta och hjärna.
Även du. Även kvinnorna. Alla.
Haha, som om en "högerliberal" röstar med sina känslor. De röstar ENBART efter plånboken/aktieportföljen. Ren och skär egoism, helt utan känslor.
Senast redigerad av censuria 2023-12-10 kl. 09:19.
Citera
2023-12-10, 21:08
Avslutad
Det är KVINNORNA i Svedala som röstar vänster allt mer. INTE DE SVENSKA VITA MÄNNEN.

Ketchupidioten har redan glömt min TS, komplett med bevis via statistik. Holy shit. Hur hjärndöd kan svenska kvinnor bli egentligen?Det är svenska kvinnor som är ansvariga för arab/muslimsituationen vi har idag. Inte någon annan jävel.

När ska ni någonsin ta ert egna ansvar? När ska ni inse vilka jävla fucking egotrippade idioter ni är? Och ni påstår att vi är likadana??? Haha vilket jävla skämt.
Citera
2023-12-11, 17:52
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ja men dåså. Då är det logiskt och bäst för er att rösta blått. Ni tjänar mer på detta.

Jag röstade blått första gången jag fick rösta när jag var 18 år. Jag hade så klart inte en krona över då men det hade inte min ensamstående mor heller.

Man röstar väl på idéer, på samhället som helhet.

Man röstar väl inte på hur mycket valfläsk som hamnar i min plånbok efter valet? Eller?

Citat:
Precis som det är logiskt och bäst för låg och medelinkomsttagare (vilket ofta kvinnor är) att rösta rött.

Det är inte ”logiskt” att rösta rött bara för att man inte är rik eller tjänar bra. Eller är kvinna.

Gör man det tittar man bara på sig själv och vad ”jag” tjänar på. Inget om ”vilket samhället borde byggas”. Även om ”jag” inte vinner på det. Egennyttan är uttalad i vad du säger. Inget om samhället idag. Inget om framtidens samhälle.

Citat:
En röst på rött är även logiskt och bra för de som vill vara/leva i solidaritet med de som inte har en nettolön på 95. Du vet: de som tänker på landet och samhället i stort och inte bara lever i sin egen lilla egoistiska rikemansbubbla.

Solidaritet som du uttrycker det tycks bara finnas bland vänstermänniskor. Vilket kan översättas med ”den som har något måste dela det med andra oavsett”. Aldrig har jag hört ”solidaritet” mellan vänstermänniskor i bemärkelsen att höja och hjälpa varandra. Det handlar bara om stålar. Andras stålar.
Citera
2023-12-12, 09:41
Avslutad
Citat:
Blått vill sänka skatten. Det är vad de vill och kommer att göra så fort de får minsta chans. Och det är väl därav kvinnor röstar rött. De röda vill inte sänka skatten. Säkrare kort därmed om man själv är mot skattesänkningar och inser att vi inte kan sänka några skatter utifrån rådande läge. Skattesänkningar leder inte till bra saker på samhällsnivå. Mer än extra pengar i den egna plånboken, så på individuell nivå är det väl bra...

Källa på vad?

Det är just precis kvinnor som du som är ansvariga för massinvandring och landets förfall. Tvi fan.

Ni är så jävla tröga att ni inte inser vad kostnaderna kommer göra med allt, inklusive er kära offentliga sektor och era härliga bidrag, på sikt. Ni kan bara tänka "jag jag jag" och "nu nu nu". Fy fan vad dumma i huvudet ni är.
Citera
2023-12-12, 11:46
Medlem
Citat:
Det är just precis kvinnor som du som är ansvariga för massinvandring och landets förfall. Tvi fan.
Alla som använder ordet ”massinvandring” är känslodrivna nollor som baserar hela sin världsbild på hudfärg och också röstar därefter. Ofta låtsas ni som att ni har ekonomiska och sociala argument som anledning, men innerst inne vet ni själva att det är lögn och att sådana faktorer står högt över er egen intellektuella kapacitet.

Nationalister är simpla och känslodrivna. Inte kvinnor.

Citat:
Ni är så jävla tröga att ni inte inser vad kostnaderna kommer göra med allt, inklusive er kära offentliga sektor och era härliga bidrag, på sikt. Ni kan bara tänka "jag jag jag" och "nu nu nu". Fy fan vad dumma i huvudet ni är.
Det är du som bara kan tänka ”ras, ras, ras”.
Citera
2023-12-12, 17:29
Medlem
Citat:

Jag har röstat blankt i varenda jävla val.
Skulle SD samarbeta med sossarna, så skulle jag rösta på sossarna.
Men nu finns inget gul-rött samarbete, så då blir det blank röst för min del.

Du vet vilka yrken som ingår i den offentliga sektorn va?
Våra kära poliser, vårt kära rättsväsende, vår kära räddningstjänst, vår kära militär, vårt kära reningsverk, vår kära vattenhållning, vår kära sophantering, vår kära lokalvård, vår kära sjukvård, vår kära äldreomsorg, vår kära barnomsorg, vår kära skola, vår kära socialtjänst, vårt kära migrationsverk, vår kär folkhälsomyndighet etc. etc. etc.

Men du kanske anser att vi inte behöver polis, räddningstjänst, militär, reningsverk osv.?
Att du inte vet vad som ingår i den offentliga sektorn, visar nog snarare på att du är rejält obildad.
Citera
2023-12-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag röstade blått första gången jag fick rösta när jag var 18 år. Jag hade så klart inte en krona över då men det hade inte min ensamstående mor heller.

Man röstar väl på idéer, på samhället som helhet.

Man röstar väl inte på hur mycket valfläsk som hamnar i min plånbok efter valet? Eller?

Det är inte ”logiskt” att rösta rött bara för att man inte är rik eller tjänar bra. Eller är kvinna.

Gör man det tittar man bara på sig själv och vad ”jag” tjänar på. Inget om ”vilket samhället borde byggas”. Även om ”jag” inte vinner på det. Egennyttan är uttalad i vad du säger. Inget om samhället idag. Inget om framtidens samhälle.

Solidaritet som du uttrycker det tycks bara finnas bland vänstermänniskor. Vilket kan översättas med ”den som har något måste dela det med andra oavsett”. Aldrig har jag hört ”solidaritet” mellan vänstermänniskor i bemärkelsen att höja och hjälpa varandra. Det handlar bara om stålar. Andras stålar.

Varför röstade du blått? Ville du att ni skulle få det ännu svårare, du och din mor?
Citera
2023-12-13, 10:34
Medlem
Citat:
Jag har röstat blankt i varenda jävla val.
Skulle SD samarbeta med sossarna, så skulle jag rösta på sossarna.
Men nu finns inget gul-rött samarbete, så då blir det blank röst för min del.

Du vet vilka yrken som ingår i den offentliga sektorn va?
Våra kära poliser, vårt kära rättsväsende, vår kära räddningstjänst, vår kära militär, vårt kära reningsverk, vår kära vattenhållning, vår kära sophantering, vår kära lokalvård, vår kära sjukvård, vår kära äldreomsorg, vår kära barnomsorg, vår kära skola, vår kära socialtjänst, vårt kära migrationsverk, vår kär folkhälsomyndighet etc. etc. etc.

Men du kanske anser att vi inte behöver polis, räddningstjänst, militär, reningsverk osv.?
Att du inte vet vad som ingår i den offentliga sektorn, visar nog snarare på att du är rejält obildad.

Sophantering, vatten och avlopp betalas med avgifter och inte skatter.

Det kan vara värt att notera. Det kostar över 1000 spänn att få min trekammarbrunn avsugen en gång om året...

SD skulle nog kunna samarbeta med S, däremot inte det omvända.
Citera
2023-12-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Sophantering, vatten och avlopp betalas med avgifter och inte skatter.

Det kan vara värt att notera. Det kostar över 1000 spänn att få min trekammarbrunn avsugen en gång om året...

SD skulle nog kunna samarbeta med S, däremot inte det omvända.

Dina vattenavgifter betalar inte några reningsverk ex.

vatten och avloppssystem och värme ex... ingår i infrastrukturen, och ja den betalas av skatter mestadels.
Citera
2023-12-13, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Dina vattenavgifter betalar inte några reningsverk ex.

vatten och avloppssystem och värme ex... ingår i infrastrukturen, och ja den betalas av skatter mestadels.

Man betalar avgift för kommunalt avlopp. Det är samma taxa.

Fjärrvärme är långt ifrån gratis. man betalar för anslutning och för värmen man förbrukar.

I hyreslägenheter ingår det i hyran.

Så nej, du har fel.

Vägar betalas av vägskatter och fordonsskatter.

Citat:
Det vatten du får ur kranen kostar ungefär två öre per liter. Då ingår även rening av vattnet när det blivit avlopp. Här kan du läsa mer om vad som ingår i avgiften som du betalar.

https://goteborg.se/wps/portal/start/bygga-bo-och-leva-hallbart/vatten-och-avlopp/avgifter-for-vatten-och-avlopp/vatten--och-avloppstaxa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in