2023-12-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast i praktiken så ljög ju media. De spred felaktiga och helt obekräftade uppgifter om skadeläget. Att som SR gjorde gå ut med att alla har överlevt, att tre var svårt skadade och två lindrigt är faktiskt oacceptabelt. Såvitt jag bedömde redan igår så hade vare sig polis eller sjukvård sagt nånting om att personer vårdades på sjukhus och det minsta man kan begära är att man inte går ut med felaktiga och helt obekräftade uppgifter. Om det handlar om att underrätta anhöriga först är det väl ännu värre att gå ut med den felaktiga uppgiften om att alla har överlevt. Det är verkligen allt annat än respektfullt mot offer och anhöriga att gå ut med direkt felaktiga uppgifter. Varifrån kom uppgiften eller är det som jag tror. Sveriges Radio spred rykten.

Offren är förövrigt fortfarande inte identifierade..

Jag reagerade också kraftigt när jag såg på nyheterna att det var 5 döda direkt..
De sa ju att arbetarna var skadade tidigare.

Men media fick väl uppgifter som dom trodde på.
Citera
2023-12-12, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Hur många får man max vara i en bygghiss? är de endast för personal eller även för material?

Geda 200PK 16A
Kranförarhiss max 2 pers

Geda 500 ZZP 16A
500 kg material/personhiss

Alimak 450 32A
1000kg material/personhiss

Alimak 650 63A
2100/2300 kg
21 personer

Alimak 650 XL 125A
3000++ kg 4.4m korg

Sen har dem Mamuten som kan lasta en Manitou men de är unika i Sverige. Vet att endast Karlatornet har den. Populär i Asien/Nordamerika.
Citera
2023-12-12, 22:31
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Jag reagerade också kraftigt när jag såg på nyheterna att det var 5 döda direkt..
De sa ju att arbetarna var skadade tidigare.

Men media fick väl uppgifter som dom trodde på.
Allvarliga skador stod det, vilket ju stämde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove
Andersson Company typ.

Andersson co får nog oförtjänt mycket skit här, vad avser deras historik. Om man granskar alla byggbolag i liknande storlek så hittar man troligen några fläckar på arbetsmiljön hos de flesta.
2022 gick man med förlust, inte heller det ovanligt i branschen. Bolaget har en god soliditet vilket tyder på bra ekonomi tidigare. Vd gör inget fantom framträdande i media. Men vilken bygg-VD skulle göra det i det läget. Det om historien.

Det går ju inte att säkert säga idag vem som ansvarar. Det beror ju dels på var felet sitter, och hur avtalen ser ut mellan entreprenörerna.
Mycket tyder på att felet ligger hos ABC, som verkar vara UE på hissen. Med normala avtal har Andersson skrivit över ansvaret på dem. De har köpt in specialkompetens från ABC
ABC är ett realativt stort företag i branschen, och det är nog dem som fokus kommer att stå på.
Citera
Medlem
426Hemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Jag läste något om att det ska ha varit även material i den här hissen under olycksfärden.

Tror det var en skottkärra som var full med verktyg som härjade runt i hissen under fallet och orsakade svåra skador på dom omkomna !
Citera
2023-12-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej kameran var igång men det togs offline nån timme efter olyckan. Nån kom väl på att det var olämpligt att det var igång efter vad som hänt på platsen.

Jag såg det med egna ögon att den var igång.

Här ett skärmklipp från ett tag efter olyckan:

Skärmklippet har dock ingenting att göra med att kameran kan ha varit otillgänglig efter olyckan.
Men den startade polisutredningen kring olyckan kommer förhoppningsvis att fylla i dessa kunskapsluckor
Citera
2023-12-12, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Men då borde han blivit kvar på taket !
Ja och? Hellre det än krossad till döds som dom andra kan jag tycka.
Citera
2023-12-12, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 426Hemi
Tror det var en skottkärra som var full med verktyg som härjade runt i hissen under fallet och orsakade svåra skador på dom omkomna !

Visst. Skottärran levde sitt eget liv och for runt inne hissen medan den föll, upp och ner…
Nä. Den föll med samma hastighet som allt annat.
Som vi vet så spelar tyngden ingen roll för hastigheten. Däremot luftmotståndet. Men inne i hissen är luftmotståndet lika för alla föremål. Hissen tar nämligen upp luftmotståndet.
Citera
2023-12-12, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Det låter helt overkligt att identifieringen skulle vara svår! Dom måste väl veta vilka som jobbar och inte jobbar. Använd uteslutningsmetoden.
vad är det folk inte fattar....?
Hur många med falska ID-handlingar tror du det finns i Sverige idag? En eller hundratusen?
Gissningsvis fler. Har man kommit hit på falska ID-handlingar är det fasligt svårt att få fram den riktiga identiteten. Så utländsk arbetskraft betyder att det finns risk för att man fuskat sig in med falsk identitet via reglerna om arbetskraftsinvandring. Har ju skrivits spaltmil i media om detta.
Det spelar ingen roll att de kallar sig Istvan inför sina kolleger - det betyder inte att de heter det. Ingen vet egentligen vem de är - de är bara ett alias på ett bygge.

Saxat ur DN..
Citat:
För snart ett år sedan gjorde myndigheterna en razzia på Oscar Properties bygge av ett par hundra designlägenheter på Kungsholmen i Stockholm. 30 papperslösa arbetare flydde åt alla håll och en underentreprenör misstänktes för brott.
Senast redigerad av martinator 2023-12-12 kl. 22:46.
Citera
2023-12-12, 22:44
Medlem
carminaburanas avatar
Kan det vara så att den sjätte personen var sist in i hissen, den började göra ljud ifrån sig så han hoppade ur den och blev kvar däruppe?
Citera
2023-12-12, 22:45
Medlem
426Hemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Visst. Skottärran levde sitt eget liv och for runt inne hissen medan den föll, upp och ner…
Nä. Den föll med samma hastighet som allt annat.
Som vi vet så spelar tyngden ingen roll för hastigheten. Däremot luftmotståndet. Men inne i hissen är luftmotståndet lika för alla föremål. Hissen tar nämligen upp luftmotståndet.

Men den måste ju har orsakat svåra skador på personerna i hissen!
Citera
2023-12-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
vad är det folk inte fattar....?
Hur många med falska ID-handlingar tror du det finns i Sverige idag? En eller hundratusen?
Gissningsvis fler. Har man kommit hit på falska ID-handlingar är det fasligt svårt att få fram den riktiga identiteten. Så utländsk arbetskraft betyder att det finns risk för att man fuskat sig in med falsk identitet via reglerna om arbetskraftsinvandring. Har ju skrivits spaltmil i media om detta.

Saxat ur DN..

Fast det är en väldigt stor skillnad på att vara papperslös och sakna giltigt ID06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in