2023-12-12, 21:30
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Du gör det gamla ryska misstaget, gång på gång på gång.
Tar ut segern i förskott!
Och som vanligt när du skriver om kriget är verkligheten tvärtom.
Nattpasset igen?
En desinformatör på villovägar

Du som ägnar hela din vakna tid åt Washingtons proxykrig i Ukraina borde ta dig en funderare på varför USA och Nato är så pigga på att "hjälpa" Ukraina.

Kriget är som du säger inte slut än, men Ukraina kan inte vinna, och det vet alla Natos generaler. Det är bara en fråga om hur lång plågan blir. Mer "hjälp", och Kievs kapitulation skjuts upp ännu lite...
Citera
2023-12-12, 21:30
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Here we go again!

Det var en saftig julgåva till Ukraina!
Nu vill inte Europa, Kanada, Australien, Nya Zeeland, SydKorea mflera länder inte vara sämre.

Är 200 miljoner dollar mycket?
Jag menar, miljoner är väll små potatis i USA? Man börjar väll tala om biljoner när det kommer till militära stöd?
Citera
2023-12-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Är 200 miljoner dollar mycket?
Jag menar, miljoner är väll små potatis i USA? Man börjar väll tala om biljoner när det kommer till militära stöd?

200 miljoner dollar är småpengar för USA.

Nu när större paket dröjer någon månad hoppas jag att Tyskland steppar upp. Finland har redan steppat upp.

Scholtz är inte så dålig som jag först trodde.
Citera
2023-12-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Du som ägnar hela din vakna tid åt Washingtons proxykrig i Ukraina borde ta dig en funderare på varför USA och Nato är så pigga på att "hjälpa" Ukraina.

Kriget är som du säger inte slut än, men Ukraina kan inte vinna, och det vet alla Natos generaler. Det är bara en fråga om hur lång plågan blir. Mer "hjälp", och Kievs kapitulation skjuts upp ännu lite...

Vilket proxykrig? Du kanske menar det krig som din husse startade genom att invadera Ukraina 2022?
Citera
2023-12-12, 21:45
Medlem
Citat:

Nu ljuger du igen.
Om du visste vad jag ägnar min vakna tid till men inte är det här.
Du påstår att du vet vad alla NATOS "generaler" vet.
Det vet nog inte ens NATOS generalssekreterare Stoltenberg vill jag påstå.
Och så "klassikern" bland ryska desinformatörer som följer Peskovs desinformationsmanus.

"Det är bara en fråga om hur lång plågan blir. Mer "hjälp", och Kievs kapitulation skjuts upp ännu lite."

Varje hjälp till Ukraina ökar plågan.
Endast Kievs kapitulation hjälper.
Vilken snömos.
Att hanmna under rysk överhöghet som lydstat till en kleptokrati som ryssland är väl sjalva definitionen av att hamna i helvetet. Glöm det!
Citera
2023-12-12, 21:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Here we go again!

Det var en saftig julgåva till Ukraina!
Nu vill inte Europa, Kanada, Australien, Nya Zeeland, SydKorea mflera länder inte vara sämre.

När det är sagt, så kan det inte hålla på på det sättet det gör.

-Internt käbbel mellan dems/rep..
-Länder i europa som åker snålskjuts med snack, och ingen hockey.. Löften måste hållas, och i tid !

Inom 6 månader så kommer det en "kris" igen, det är jag övertygad om.
Citera
2023-12-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag betvivlar att Sverige kan ställa in ett val under krig.

Jag skall dock erkänna att jag inte är jurist eller är särskilt insatt i detta. Kan du vänligen ge mig lagrummet som säger att staten kan ställa in val i händelse av krig?

Om det är så pass illa att Ukraina är på väg att bli "förintade i ett folkmord". Varför skickar då inte USA trupp till Ukraina? Varför sätter de inte upp en flygförbudszon? Var är det som gör USA, EU och NATO så pass rädda att de inte vågar intervenera i Ukraina? Vidare, varför är du emot USA/EU/NATO skickar trupp till Ukraina?

Vad är det som är desinformation och varför?

Du kan läsa i regeringsformen. 15 kap.

§11 lyder:
Är riket i krig, får val till riksdagen hållas endast efter beslut av riksdagen. Är riket i krigsfara, när ordinarie val ska hållas, kan riksdagen besluta att skjuta upp valet. Ett sådant beslut ska omprövas inom ett år och därefter med högst ett års mellanrum. Beslut som avses i detta stycke blir gällande endast om minst tre fjärdedelar av riksdagens ledamöter röstar för det.

Det innebär att vid krig så får val hållas endast om Riksdagen fattar ett aktivt beslut att genomföra val. Dvs, valen är "automatiskt" inställda. Rakt på sak.

Edit: såg att andra visst redan svarat.
Senast redigerad av Auric 2023-12-12 kl. 21:58.
Citera
2023-12-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du kan läsa i regeringsformen. 15 kap.

§11 lyder:
Är riket i krig, får val till riksdagen hållas endast efter beslut av riksdagen. Är riket i krigsfara, när ordinarie val ska hållas, kan riksdagen besluta att skjuta upp valet. Ett sådant beslut ska omprövas inom ett år och därefter med högst ett års mellanrum. Beslut som avses i detta stycke blir gällande endast om minst tre fjärdedelar av riksdagens ledamöter röstar för det.

Det innebär att val får hållas endast om Riksdagen fattar ett aktivt beslut att genomföra val. Dvs, valen är "automatiskt" inställda. Rakt på sak.
Jag vet vad det innebär eftersom jag citerade paragrafen i ett tidigare inlägg. Vidare, valen blir inte "automatiskt inställda". Det krävs att 3/4 av riksdagens ledamöter ställer upp på att valet skjuts upp ett år.
Senast redigerad av Edgerton 2023-12-12 kl. 22:19.
Citera
2023-12-12, 22:00
Medlem
Ukraina har återtagit viktig mark vid Horlivka. En strategisk höjd som kommer vara till stor hjälp när staden ska befrias.
Citera
2023-12-12, 22:08
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Globalstrategiskt har nog Washington begått sitt största misstag någonsin med proxykriget i Ukraina, som nu går mot ett svidande pinsamt nederlag.

Alla vet att USA:s huvudfiende och konkurrent om världsherraväldet är Kina och inte Ryssland. USA:s spelbräde och bondeoffer i kriget mot Kina är Taiwan, och upprampningen har redan börjat med provokationer och beväpning av Taiwan, Japan, Indonesien, Thailand, Aukus osv.

I och med proxykriget i Ukraina har Washinton gjort Ryssland till en dödsfiende och skapat en stark allians mellan Kina och Ryssland. Dessutom inser många taiwaneser vad USA:s "stöd" går ut på, och vill inte bli ett nytt Ukraina.

Hade Washington sökt samarbete i stället för krig med Ryssland hade de haft mycket bättre utsikter att vinna mot Kina. Neoconsens och globalisternas blodtörstiga hat mot Ryssland och Putin förblindade deras omdöme, och nu är de körda. Rätt åt dem...
Ryssland och Putin startade detta krig, allt annat skitsnack är ren lögn i sann rysk anda. Dessa lögner konstant gör att man till sist inte bryr om så hela Ryssland brinner upp. Karma
Citera
2023-12-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag vet vad det innebär eftersom jag citerade paragrafen i ett tidigare inlägg. Vidare, valen blir inte "automatiskt inställda". Det krävs att 3/4 ställer upp på att valet skjuts upp ett år.

Nej, den delen av paragrafen gäller vid Krigsfara och skulle kanske kunna gå att åberopa om Ryssland t ex skulle anfalla Finland. Är Sverige däremot i krig så är valen inställda, såvida inte Riksdagen beslutar att genomföra val.

Så det är inget konstigt att Ukraina ställer in val i detta läge. Den ryska invasionen gör att förutsättningarna för ett korrekt val är för dåliga. Liknande görs i alla demokratiska länder eftersom valen inte kan genomföras korrekt.
Citera
2023-12-12, 22:23
Medlem
Snapcounts avatar
Man får väl se vad som händer men..

I.o.m att det inte blir ett "stort paket" ifrån Biden i år, så kan man nog tänka sig att Putin passar på. Säger till Shjogu : "-Tiden är inne, en offensiv någonstans !"

Något hastigt hopkok typ vid nyåret. Blir inte förvånad om så sker.., testar att överbelasta. Förluster struntar man ju i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in