2023-12-12, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
Inte en chans.

Lyssna, 1 timme och 3 minuter in. Men du har säkert bättre koll än personen i inslaget som arbetar med arbetsmiljöfrågor inom byggbranschen.

https://sverigesradio.se/p4extra
Citera
2023-12-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
I småstäder brukar många vara byggarbetare.
Okej tack , kanns bra
Citera
2023-12-12, 17:50
Medlem
Lyckadmutations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hisskorgen???? måste ha slagits sönder vid stöten mot marken. (S)kumt i annat fall att samtliga dog vid fall från 20 meter.

Korgen om den håller ger ju visst skydd.

Kunde man inte ha något stötdämpande material antingen anslutet till under hisskorgen eller vid marken?

Detta är katastrof! Vi har år 2023 och sådant här får hända?

Om skottkärran inte var så tungt lastad så hamnar den överst medan de faller, sedan kan den skada rejält vid krasch, och med eller utan hjälm blir smällen vid stöten mot huvudet (då de säkerligen slog i huvudet i hissens tak vid konfrontation) förödande.
Citera
2023-12-12, 17:51
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Japp och på bild 4 ser man hur hisskorgen har ramla ner när man ser hur metallen i korgen har böjt sig skruvar och bultar har lossnat.

Ser ut som den föll mot taket i 45 graders vinkel mot marken.

Om jag förstår rätt är det underdelen på mastsektionen man ser på bild 3 och 4, och den verkar tämligen oskadad.
Kan översta mastsektionen ha stått och balanserat utan att vara infäst alls i underkant?
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2023-12-12 kl. 17:53.
Citera
2023-12-12, 17:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Alla kanske inte är lika dumma i huvudet som du är och filmar olyckor och skadade.
Är du en sån som stannar på motorvägen när det varit en olycka och filmar istället för att
hjälpa till ?

För sakfrågan så är det ointressant vilken moral jag kan tänkas ha eller vad jag gör eller inte gör i likn sammanhang, frågan är om NÅGON kan göra det och tittar man på sidor som t.ex. "kaotic.com" så är svaret tvivelsutan ja. Människor är hela tiden redo att filma och dokumentera utsatta människor, för 15 mins of fame men också för att få betalt, då dessa hemsidor betalr bra för "katastroffilmer" etc. så har det filmats "sensational" filmer så borde dessa dyka upp någpnstans, förr eller senare. Har inga filmer på eftermälet alls filmats (peraonal tar ut liken etc) så är det en märklighet som bör tas i beaktande.
Citera
2023-12-12, 17:53
Medlem
Citat:
Om skottkärran inte var så tungt lastad så hamnar den överst medan de faller, sedan kan den skada rejält vid krasch, och med eller utan hjälm blir smällen vid stöten mot huvudet (då de säkerligen slog i huvudet i hissens tak vid konfrontation) förödande.

Du är nog inne på rätt spår här. Jag förutsätter att alla hade skyddshjälmar men men....
Citera
2023-12-12, 17:53
Medlem
Lyckadmutations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
Om 20m inte är särskilt högt så kan du ta dig till 8:e våningen och titta ner. Jag tror inte att du hade velat trilla.

Du slår i taket eller vad det är du är instängd i vid konfrontation mot marken. Du har större chans att överleva om du faller 20 meter helt fritt.
Citera
2023-12-12, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Japp och på bild 4 ser man hur hisskorgen har ramla ner när man ser hur metallen i korgen har böjt sig skruvar och bultar har lossnat.

Ser ut som den föll mot taket i 45 graders vinkel mot marken.

En riktig smäll!! Fy fasiken.
Jag har en ny teori. På bilderna ser man att det saknas en grind allra längst upp på byggnaden men jag tror aldrig den våningen var driftsatt. Jag gissar man höll på att förlänga masten och grinden hade aldrig monterats. Man kanske bara hade ställt dit segmentet temporärt och i den vevan lyckades man köra upp med hissen på ett segment som inte satt fast och därför har segmentet följt med hissen ner och ser helt opåverkat ut av skruvförband osv.

https://imgur.com/a/x21ut8Z
Citera
2023-12-12, 17:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Allt i hissen faller mad samma hastighet.
Var höll du på med på fysiklektionerna i skolan?

Det är inte vikten som avgör hastigheten utan luftmotståndet som bromsar, därför faller en pingisboll lika fort som om den varit av sten och haft samma mått.
Citera
2023-12-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dom kanske inte är svenskar!
ingen som saknar dom..
Citera
2023-12-12, 17:58
Medlem
Andersson Company, halv miljard i omsättning med 33 anställda.

Ännu ett klassiskt riskkapitalbolag som håller med kallkylatorer och platsledning på bygget.

Deras uppgift är att stressa på och plåga UE'are för att få nån form av vinst trots att priset de gett för att utföra entreprenaden är skamligt lågt.

Kan ge mig fan på att bög-facket och skatteverket aldrig besökt en entreprenad de har.
Men små och mellanstora svenska företag som försöker följa lag och ordning plågar de ihjäl.

De döda är garanterat inte inloggade i ID06 för att göra timmar så deras timlön späds ut till slavlöner trots att fack och arbetsgivare hävdar att de har kollektivavtalade löner.
Citera
2023-12-12, 18:01
Medlem
Jag skulle inte bli förvånad om vintervädret har haft någon betydelse. I vilket fall måste alla hissar ha något säkerhetssystem som förhindrar fritt fall. Dessa hissar borde inte få användas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in