Märkligt att du med den erfarenheten inte vet det jag lärt mig bara idag, att dessa hissar inte alls alltid är klamrade i byggväggen på det viset, utan istället även i byggställningar. Denna hissen var sannolikt infäst byggställning och eventuellt på bägge byggställningarna på var sidan.
Det är definitivt så att det är övre delen av masten som har fallit ner tillsammans med hisskorgen, sannolikt till följd av att den översta mastdelen inte var förankrad alls i resten av masten. Detta har framgått av foton i tråden och resonerats kring redan, se bland annat mina tidigare inlägg så hittar du bilder m.m.
Nej det är fel. Dessa hissarna får absolut inte fästas i ställningen. Den har en lyftkapacitet på 2.5 ton. Vilken ställningsspira som helst skulle knäckts av den belastningen.
Det är inte skumt alls. Det är ju som att tro att en bil ger ett visst skydd när du sitter obältad i den. Det kan inte varit ett organ som var helt i deras kroppar efter den smällen.
Bilar har deformationszoner. Det är mycket illa att man inte har stötdämpande material antingen i botten eller bygger golvet i korgen som någon sorts bikake-struktur som dämpar.
Förvånad över att så många tror att det är Bengan och Johnny som jobbar på byggen numera.. räcker med att gå förbi ett bygge för att se att det är Svetoslav och Mahmud som jobbar där.
Hisskorgen???? måste ha slagits sönder vid stöten mot marken. (S)kumt i annat fall att samtliga dog vid fall från 20 meter.
Korgen om den håller ger ju visst skydd.
Kunde man inte ha något stötdämpande material antingen anslutet till under hisskorgen eller vid marken?
Detta är katastrof! Vi har år 2023 och sådant här får hända?
Det blir bara mos, 20 m är ett högt fall i sammanhanget som ger låg överlevnadschans. Tänk också på att det fanns en fullastad skottkärra lös i hisskorgen som troligen lär ha nollat de redan dåliga chanserna. Hissen verkar ha slagit i marken upp och ner i princip. Så…det var förhoppningsvis inget utdraget förlopp för de stackarna i hissen. 😰
Senast redigerad av Antoinette 2023-12-12 kl. 17:42.
Det blir bara mos, 20 m är ett högt fall i sammanhanget som ger låg överlevnadschans. Tänk också på att det fanns en fullastad skottkärra lös i hisskorgen som troligen lär ha nollat de redan dåliga chanserna.
OK jag medger att skottkärran kan ha varit dödande, eller innehållet som for omkring med hög kraft efter smällen.