2023-12-12, 13:54
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildbutgone
Tack för förklaring till oss som är helt lost i sammanhanget!
En fråga jag dock fick upp i huvudet är ju hur masten ens orkat hålla uppe hissen om den inte är fastmonterad, borde det då inte bli som en klosstapel att det faller av sig själv vid större belastning?
Hur har masten klarat av att hålla hissen där uppe utan att tyngdlagen gjort sitt?

Jag har tänkt samma men som någon sa, om de förankrat masten upptill så kan det ha slarvat och gått en tid. Kanske rören i masten träs in i underliggande rör en bit. Då ger det viss sidostabilitet som i kombination med stag kan göra att det fungerade en tid.
Citera
2023-12-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Man ser även att den inre dörren inte är helt igendragen utan går halvvägs ner vilket stämmer överens med det jag såg att hissen drog iväg när personerna i hissen skulle stänga grindarna.

Du som är insatt, förstår jag rätt i att man först stänger grinden på det aktuella våningsplanet, därefter hissdörren vilken dras igen uppifrån och ned?
Citera
2023-12-12, 13:56
Medlem
sonicyouthzs avatar
Föranrkingspunkterna var inte tillräckligt? Man brukar kryssförankra tätare mot slutet för att få den mer stabil mot krafter från sidan. Hissarna brukar gunga jävligt mycket av sig själv minns jag, och trots att man hade åkt en bygghiss 400 gånger på ett bygge så brukade man ändå tänka ibland när man tog sig ända upp "tänk om den hoppar av"
Citera
2023-12-12, 13:56
Medlem
Costanza101s avatar
Måste erkänna att jag är rätt efterbliven när det gäller fysik, men skottkärran, hur mycket påverkade den när hissen föll 20 meter? faller det såpass snabbt att allt flyger omkring i hissen, kroppar med andra redskap + skottkärran etc?
räcker 20 meter för att effekterna ska bli såpass starka?
Citera
2023-12-12, 13:57
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.dn.se/sverige/fem-omkomna-nar-bygghiss-rasade-20-meter/

Ojdå, måste varit mer än några krosskador som gjort att offren är svåra att identifiera.
Citat:
Där ska också en skottkärra funnits, lastad med saker som kan ha bidragit till att skadorna blev så stora att det har varit svårt att identifiera personerna, skriver tidningen.
På måndagseftermiddagen anlände polisens DVI-team till olycksplatsen. DVI står för Disaster Victim Identification (identifiering av dödsoffer vid katastrofer).
https://www.expressen.se/nyheter/hissolyckan-i-sundbyberg-anmald/
Citera
2023-12-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Tack!

då borde de som hade så bråttom iväg till julfest straffas för detta!!!
Ja, de borde bedömas som personligt ansvariga. Jämför med byggraset i Kista 2008 där en underdimensionerad balk gav vika. En död och två alvarligt skadade den gången.

En kvinnlig konstruktör dömdes till 100 dagsböter samt betala 46 000 skadestånd. Hon bedömdes dock ha agerat med uppsåt. Företaget fdömdes att betala 1,5 miljoner kronor i böter.
Vet inte om det överklagades av någon part.

Om detta är rent slarv kanske det blir mildare påföljd.
Oaktsamhetsbrott straffas inte så hårt i Sverige t.ex visssa trafikbrott.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRkLLV/kvinna-falld-for-byggras-i-kista
Citera
2023-12-12, 13:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Precis. Det är ju det som är själv jobbet, att fästa nästa sektion. Det blir väldigt svårt för montörerna att hävda att skruvarna fanns där.

Ja, det blir helt omöjligt för montörerna att påstå det.

Man kan undra var skruvarna och muttrarna finns. Eller om de fattades från början. Det är helt ofattbart hur de kan missa detta. Blev det rast just när de skulle skruva dit dem, och tillbaka från rasten fortsatte de med nästa moment. Men då borde det ha blivit skruvar över som de uppmärksammat.

Det måste vara flera saker som har fallerat här på samma gång. Bristande rutiner och slarv m.m.
Citera
2023-12-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liiv
Första sidan i manualen för Alimak bygghiss:

https://imgur.com/a/ZyJveD7

Haha, denna kan inte vara äkta!
Citera
2023-12-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Det är inget fel att säga att dom är skadade eller allvarligt skadade med tanke på olyckans omfattning tills anhöriga är kontaktade och polisen gjort sin utredning men att gå ut och säga att två personer är lätt skadade däremot det tycker jag är märkligt. Samt att ha två olika narrativ på SVT och SR, mkt märkligt.

Uzbekiske? Dom är billigast på marknaden just nu..
Citera
2023-12-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Costanza101
Måste erkänna att jag är rätt efterbliven när det gäller fysik, men skottkärran, hur mycket påverkade den när hissen föll 20 meter? faller det såpass snabbt att allt flyger omkring i hissen, kroppar med andra redskap + skottkärran etc?
räcker 20 meter för att effekterna ska bli såpass starka?
Funderar också på detta, oavsett borde det vara närapå omöjligt att överleva ett sådant fall, men kanske skottkärran med innehåll förvärrade hur illa kropparna skadades.
Citera
2023-12-12, 14:01
Medlem
Citat:
en skottkärra, lastad med saker som kan ha bidragit till att skadorna blev så omfattande på de förolyckade att det har varit svårt att identifiera dem.

Någon som vet mer om skottkärran, innehåll?
Citera
2023-12-12, 14:02
Medlem
Wajis avatar
Mycket bra info om ev bultar som ej monterats och det känns som det är ett troligt case att någon manuellt inte har gjort säkerhetsjobbet. Men jag tänker kan de finnas någon som helst möjlighet till sabotage? Menar att obehöriga har varit och snott saker eller rent av sabotera.

Min tanke är att det är mycket stölder och skit på byggen och det just Sumpan kan ju locka lite folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in