2023-12-12, 11:50
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Hur kommer sig att media går ut med att det är 5 skadade varav tre allvarligt skadade?
OM det nu är 5 döda, varför skulle man ha olika skadeläge på det man går ut med?

EDIT: Ser att 5 allvarligt skadade också förekommer nu

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/allvarlig-olycka-med-bygghiss-i-sundbyberg/
Enligt Expressens uppgifter har ”flera personer avlidit”, uppgav tidningen vid 16-tiden.

Kort därefter rapporterade SR Ekot om tre skadade och två allvarligt skadade.

Vad fan håller SR Ekot på med??

Det finns en oskriven lag om att anhöriga först bör meddelas innan man kungör det i media. Känns rimligt. Bara för att du vill veta så betyder inte det att alla ska veta innan anhöriga vet.

Nu hittade de nog inga (eller tillslut kanske man gjorde det) anhöriga. Deras arbetsgivare och alla inblandade i deras anställning borde få livstids fängelse. Gnidna byggherrar.
Citera
2023-12-12, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ser ut som blodfläckar inne i hissen... Inte så konstigt iof...

Vart ser du fläckarna? Jag försöker se
Citera
2023-12-12, 11:51
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
Eftersom en hel del verkar ha svårt med teorin om att masten har saknat mastbultar så har jag tagit ett foto på en mastbult så ni själva kan se att hade man glömt spänna bultarna så hade dom ändå skadat masten som sitter kvar i hissen. Jag är helt övertygad om att där aldrig har suttit några.

Bilder på Mastbulten: https://imgur.com/a/AKfgZar

Bilder på den oskadade mastsektionen: https://imgur.com/a/dlmLWe6

Som ni ser så "skakar" dom inte loss heller. Alimak är inga idioter. Dom konstruerar allt med hängsle och livrem. Av dom 1000-tals bygghissar jag projekterat och monterat så har jag varit med om att en bult skakat loss en gång. Det säger rätt mycket. Att alla 4 skulle skakat loss samtidigt? Då ska du inte montera bygghissar.
Det kan inte vara toppen på den lossade mastsektionen som syns på bilden?
Citera
2023-12-12, 11:52
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedalFot
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1197207

5 st . Visste man inte det i samband med olyckan. i Så fall varför mörkar man?

För att flera av dom avlidna är utländska medborgare och snuten ville lämna besked till anhöriga innan man gick ut med det. Säkert från något forna ryskt och man har inte hittat handlingar så svårt att föra informationen vidare.
Citera
2023-12-12, 11:52
Medlem
Det är något lurt här. Frågan är vad det kan vara . En gissning som många andra , svart arbetskraft? dåliga skyddsåtgärder?
Citera
2023-12-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nej, och inte minst av de senast publicerade bilderna där man ser insidan på hissen (med bland annat skyltar) så är det helt klarlagt att det är undersidan av hissen och masten som syns på de bilderna där man ser att det knappast suttit några bultar.
Citera
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56

Nej. Det är botten
Citera
Medlem
Självklart har dessa personer varit avlidna omedelbart, inte första gången man inte avslöjar alla detaljer initialt.

När man fått tag på anhöriga brukar det vara lämpligt att sprida till allmänheten.
Inget konstigt men väldigt jobbigt för den som är nyfiken.

Det är mest troligt ordentligt lemlästade kroppar, och det behöver inte vara svensktalande personer. Det fördröjer förloppet.
Citera
2023-12-12, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Exakt tittar du in i hissen så ser du manöverpanel en å säkerhetsföreskrifter. alltså är botten uppåt på bilden med dess ram.

Botten är till höger på bilden. Hissen har alltså lagt sig på sidan då den slog i marken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
Det är så långt ifrån sanningen som man bara kommer. Jag har själv flygit till Skellefteå för att sitta på en 4 dagars utbildning hos Alimak som certifierar en för specifik hissmodell.

Att folk skall jobba 20 m upp i luften krävs det nog att man är mer ansvarsfull än att skicka ut ett säkerhetsprotokoll.

Jag har vid ett otal ggr undrat när jag går förbi ett bygge och ser arbetare 20 m upp i luften ” hur kan de lita på att dessa ställningar inte kommer att falla ihop som ett korthus?”. Har tänkt när man går under byggställningar ” tänk om de rasar ihop när jag går under här”.

Detta gäller dessa hissar som åker upp och ned..” tänk om de rasar ihop”. Nu har mina funderingar blivit verklighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Där kom det som vi de flesta i tråden var rätt säkra på. 5 döda.

Märkligt med den förvirrande rapporteringen igår där nån fackpamp snackade om "3 allvarligt skadade och 2 lidrigt skadade"...

Att myndigheterna inte gick ut direkt med döda är däremot inget konstigt. Man vill underrätta anhöriga först och man vill vara säker på vilka som dog.

Ja det tog tid, om jag tolkar det rätt från SVT har de inte fått kontakt med alla anhöriga?

"Fem personer har konstaterats avlidna. Arbetet med att säkerställa identiteten på de avlidna pågår, samtidigt som kontakt med anhöriga tas."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/alla-i-hissolyckan-avlidna--qkwkhg
Citera
2023-12-12, 11:55
Medlem
brunnsangs avatar
Vem är stolpskotten som inte monterat hissfittan rätt? Säkert nån jävla gamnacke från face down generationen, fas3 eller inkvoterad nysvensk som skiter i vilket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in