2023-12-11, 20:48
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jo, jag såg klippet, och det verkar vara från antingen 23:50 eller en timme senare, när SVT filmade.

Om man tar en stillbild i profil så ser man att den rökande mannen har en väldefinierad haklinje.

Det är alltså inte SE.

Förstod det som att det dessutom fanns en bild på denne rökande man. Men det är klippet som avses?

Men om AB nu inte kände till offrets identitet, hur kunde han då utbrista "det är OP", enligt SE?

Vad gäller AB och Lena L:"En man som satt i en bil uppmärksammade henne på en man i blå täckjacka som var på väg från platsen."

JA:s punktmarkering höll med andra ord!

Lampers säger att AB inte visste vem det var som var skjuten förrän han kom hem. Jag har också för mig att jag läst att någon hade intervjuat AB där han sa att han inte visste vem som var skjuten förrän polisen kom på natten, kan det vara från Walls senaste bok?
Citera
2023-12-11, 20:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Här är källa till kriminaltekniska undersökningen, där brottsplatsundersökningen ingår.
(Från FUP mot CP)
https://drive.google.com/file/d/1fE4oFi11Gbe14CdtSrQrGS1HmxrzY0X4/view

Ja keps-bilden är också frågan om det verkligen är Ulf Karlsson som tagit.
Jag är mer inne på att det är Kviberg eftersom den är med i brottsplatsundersökningen och således tagen mellan 01:10 och 01:55 på natten.
Se sida 24 i ovan länk.

Just det! Där har vi också, på exempelvis Foto 8 och 10, den utökade avspärrningen i bild.

Men den verkar banne mig inte ha kommit upp 10-15 minuter efter piketens ankomst, som förhöret gör gällande.

Den är inte ens uppe när SVT är där, om det nu inte är polismannen som avses ...

På Foto 15 ser det ut som om man kan stå ända vid hörnet och se OP:s huvud "falla in i bild".

Tack, Mopp!

P.S. Keps-mannen har ju inga likheter med SE över huvud taget, vad gäller hållning och ansiktsform.

Det är mycket önsketänkande i svang. Kolla, där är Skandiamannen!

Den enda som jag har reagerat på är snubben i bildserien som Otto lade upp.

Om SE gick fram och tittade efter besöket på Skandia ...
Citera
2023-12-11, 21:27
Medlem
omigas avatar
Citat:
Jo, jag såg klippet, och det verkar vara från antingen 23:50 eller en timme senare, när SVT filmade.

Om man tar en stillbild i profil så ser man att den rökande mannen har en väldefinierad haklinje.

Det är alltså inte SE.

Förstod det som att det dessutom fanns en bild på denne rökande man. Men det är klippet som avses?

Men om AB nu inte kände till offrets identitet, hur kunde han då utbrista "det är OP", enligt SE?

Vad gäller AB och Lena L:"En man som satt i en bil uppmärksammade henne på en man i blå täckjacka som var på väg från platsen."

JA:s punktmarkering höll med andra ord!

Liten rättelse enligt kassettband II skulle AB ha upprepat ”Är det Palme?” flera gånger. Visst nyansskillnad.

AB kan då ha hört att det rörde sig om OP men var som många andra osäker fram tills det bekräftades i radio.

Gärningsmannen SE har då snappat upp det från någon tidning, för att besitta den kunskapen.
Senast redigerad av omiga 2023-12-11 kl. 21:42.
Citera
2023-12-11, 21:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Liten rättelse enligt kassettband II skulle AB ha upprepat ”Är det Palme?” flera gånger. Visst nyansskillnad.

AB kan då ha hört att det rörde sig om OP men var som många andra osäker fram tills det bekräftades i radio.

Gärningsmannen SE måste då ha snappat upp det från någon tidning, för att besitta den kunskapen.

Varför måste GM-SE snappa upp det från någon tidning, om det var han som sköt:

Han visste väl i så fall vem han riktade revolvern mot?

Citerar csvens:

"Lampers säger att AB inte visste vem det var som var skjuten förrän han kom hem. Jag har också för mig att jag läst att någon hade intervjuat AB där han sa att han inte visste vem som var skjuten förrän polisen kom på natten, kan det vara från Walls senaste bok?"

Det här med AB dyker för övrigt upp sent: I det tredje förhöret den 11:e mars.

Skandiamannen hade kontakter ända in i nyhetsredaktionen ...
Citera
2023-12-11, 22:00
Medlem
omigas avatar
Citat:
Varför måste GM-SE snappa upp det från någon tidning, om det var han som sköt:

Jag tänker att GM-SE inte kunde veta att det fanns åtminstone ett vittne kvar på mordplatsen som var osäker på om det var OP som låg på backen eller ej. Det måste han i så fall ha läst sig till i någon tidning.

Syftet med att plantera alla dessa detaljer i sina egna förhör skulle då vara att placera sig själv på mordplatsen i stället för springandes på åsen.

Man kan vända på den här pannkakan. Om SE har läst sig till alla sena detaljbeskrivningar från mordplatsen i egenskap av GM, så borde han också i något fall ha råkat uppge felaktig information som florerat i media.
Citera
2023-12-11, 22:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag tänker att GM-SE inte kunde veta att det fanns åtminstone ett vittne kvar på mordplatsen som var osäker på om det var OP som låg på backen eller ej. Det måste han i så fall ha läst sig till i någon tidning.

Syftet med att plantera alla dessa detaljer i sina egna förhör skulle då vara att placera sig själv på mordplatsen i stället för springandes på åsen.

Man kan vända på den här pannkakan. Om SE har läst sig till alla sena detaljbeskrivningar från mordplatsen i egenskap av GM, så borde han också i något fall ha råkat uppge felaktig information som florerat i media.

Fast hans förhör och intervjuer är ju fulla av konstigheter:

1. AB utropar något som han inte alls känner till?

2. LP är behärskat chockad. GS ställde upp i rätten 1989 enbart för att ifrågasätta SE:s trovärdighet.

3. LP hejdar 20 bilar?

4. Den ljushåriga tjejen ger första hjälpen ... AH är mörkhårig.

5. Poliserna står kvar framför bilen. Fast enligt IW så var han fram till kroppen.

6. Poliserna är inte synliga inne i gränden. Fast de pratar med YN/AZ och söker av trappen.

7. Vittnet förväxlade honom med GM. Anér påstår sig ha pratat med både polisen och vittnet, ingen har sett SE.

8. Det gick ut rikslarm efter SE. (KG hävdar dock att han tidigt fick ett signalement: keps, rock, väska ...)
Senast redigerad av Dalulven 2023-12-11 kl. 22:08.
Citera
2023-12-11, 22:28
Medlem
csvenss avatar
Citat:

https://sverigesradio.se/artikel/mordet-pa-olof-palme-dagens-eko-1-mars-1986

22.45
Citera
2023-12-11, 22:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Att mördaren var en yngre man i mörkblå täckjacka...
Citera
2023-12-11, 22:59
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
https://sverigesradio.se/artikel/mordet-pa-olof-palme-dagens-eko-1-mars-1986

22.45

Precis i det här fallet kan GM-SE ha läst eller hört talas om detta förhållande, och därefter planterat det i sina egna förhör.

I det här fallet ska han då ha valt Thompa-Jan och placerat denna osäkerhet i hans mun, med risk för att han själv eller något annat vittne helt avfärdat idén som falsk. Exempelvis hade han (AB) kunnat stå någon annanstans eller tagit en taxi hem för länge sedan.

Det fungerar i teorin men blir snabbt väldigt sofistikerat, inte minst med tanke på den långa lista du postade tidigare idag.

Det var hela upprinnelsen till att jag tidigare efterfrågade om någon har satt samman en lista med uppgifter som SE lämnat om mordplatsen, som inte förekommit i media.

Det florerar som bekant en del material från Wall och Lampers et al just på detta specifika ämne.
Citera
2023-12-11, 23:12
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att mördaren var en yngre man i mörkblå täckjacka...

Ja precis, men i det här fallet är SE den enda källan, förutom LP (som tog upp detta sent i april). Den här felaktigheten bör därför vara reell och självupplevd.

Som GM ska han alltså ha försökt skylla över mordet på en person han vet är ett vittne, vilket senare råkar sammanfalla med LP:s egen upplevelse och vittnesmål från samma plats, inklusive den blåa täckjackan.
Citera
2023-12-11, 23:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja precis, men i det här fallet är SE den enda källan, förutom LP (som tog upp detta sent i april). Den här felaktigheten bör därför vara reell och självupplevd.

Som GM ska han alltså ha försökt skylla över mordet på en person han vet är ett vittne, vilket senare råkar sammanfalla med LP:s egen upplevelse och vittnesmål från samma plats, inklusive den blåa täckjackan.

Han gör om samma manöver i "Skydd & Säkerhet", 1992, men då är det CP som bär den blå jackan.

I gränden, får jag förmoda ...

Världen förväntas dansa efter Täby-Napoleons pipa?
Citera
2023-12-12, 00:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Nej. Den här uppgiften går först ut i TV, och några timmar senare lämnar SE den till tidningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in