2023-12-11, 21:13
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Väldigt tragiskt, känns hårt att säga men hoppas de dog jävligt snabbt.

Tänk om de hade legat med alla ben krossade och vid liv flera minuter innan de dött.
Kanske någon gjorde till och med?
ja mindre kul att ha polarens benpipa rätt i nyllet tex
Citera
2023-12-11, 21:14
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Och du är här och bara läser och roar dig? Har du inget bättre att komma med?

Jag väntar på fakta då det är en intressant händelse där mycket är oklart.
Citera
2023-12-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ochvemedu
Är på ett bygge i centrala Gbg. 9 våningar så något högre. Ett gäng ryss/polacker som fäster byggställning samt hissen. Tänkte efter jag såg dem hålla på. Ser ut som ett gäng fyllon allihopa. Strax e hissen på plats. Vågar fan inte åka den efter detta..Sjukt tragisk olycka detta. Åkt bygghiss tusen ggr säkert, alltid varit läskigt, är sjukt höjdrädd med🤪

Har själv precis lämnat ett bygge i Göteborg. 85 våningar (243m) 🫢 kan säga att det fanns inte en sekund i buren påväg upp eller ner utan ren o skär ångest.
Citera
2023-12-11, 21:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Nu är det ju inte densitet du pratar om, utan vikt. Spelar rätt liten roll om det är 500kg fjädrar eller 500kg stålbottenplatta som generar vikten.

Nä det slog mig att jag nog försöker tänka nåt som inte går att tänka kanske.

Jag är rädd detta är ”skolboksområde”.

Jag var ute efter massans fördelning och stabilitet i en fysisk kropp. ”Viskositet” mer än densitet.

Men det förutsätter då att det finns en rörlig tyngdpunkt, eller flera tyngdpunkter, men alltså att den inre/andra tyngdpunkten kan röra sig och accelerera och bromsa obereoende av fallrörelsen. Ungefär…. ;-). Och jag tror det visar sig antingen ta ut vartannat eller höra hemma i de verkligt komplexa uträkningarnas miljö, med en massa förbehåll. Så jag tror det inte är en faktor här.

Det skulle minimum kräva en inre tyngdpunkt som rörde sig o accelerade oberoende av fallrörelsen.

Och ja: jag tror det inte är applicerbart här.
Senast redigerad av Lonnrot 2023-12-11 kl. 21:44.
Citera
2023-12-11, 21:19
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll

Då.får du vänta länge och tills att Haverikommissionen är klar med sitt. Men vi är några som har bra teorier och som dessutom var på plats så kan sätta 500kr att min teori är väldigt nära verkligheten..
Citera
2023-12-11, 21:19
Medlem
Har en bekant som jobbar på Andersson Company.
Enligt honom är det 5 st som dog på plats som befann sig i hissen.
Inhyrd personal, troligtvis utländsk arbetskraft via ett bemanningsföretag.

Bemanningsföretaget kommer ersätta dessa 5 gubbarna med 5 nya och låtsas som att ingenting hänt.
Citera
2023-12-11, 21:20
Medlem
Är det någon som VET att alla fem är döda? Som inte bara sitter och gissar och spelar Allan?

Senaste officiella siffrorna jag såg var tre allvarligt och två lindrigt skadade, nämligen.
Citera
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll

Trodde detta var ett diskussionsforum för användare som vill diskutera teorier utan att behöva kallas "klåpare"

Du väntar på att utredare från polisen ska logga in här och skriva in fakta åt dig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Det beror på att byggarbete är rena maffiaverksamheten där underleverantörer hämtar billig arbetskraft från u-länder och struntar fullkomligt i alla regler.

Jag håller nog med dig till 100%.
Arbetsmiljöverket har ju en sida som man kan lämna tips om dessa vanföreställningar eller arbetskraft som utgör en säkerhetsrisk då dem inte förstår något i vårt samhälle. Om människor kunde flitigt använda sig av det hade det varit bra tror jag.

Stora maffiabolagen dem kommer undan allt så dem ska inte inkludera.
Citera
2023-12-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D1nmammaknu11are
Nån som vet vilket företag som satt dit hissen på bygget?

ABC bygghissar
Citera
2023-12-11, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biftek.Supernova
Är det någon som VET att alla fem är döda? Som inte bara sitter och gissar och spelar Allan?

Senaste officiella siffrorna jag såg var tre allvarligt och två lindrigt skadade, nämligen.

Citat:
Räddningstjänsten har meddelat att fyra eller fem personer har skadats i samband med olyckan. Enligt Expressens uppgifter har flera personer avlidit.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/flera-doda-efter-hissolyckan-i-sundbyberg/
Citera
2023-12-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D1nmammaknu11are
Nån som vet vilket företag som satt dit hissen på bygget?

ABC Ställningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in