Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Känns som detta är snäppet allvarligare försumlighet att missa bulta översta mastdelen än att råka skicka iväg fel ritning. Räcker knappast med villkorligt utan blir att krypa in med suicidbevakning på häktet tror jag.
Jag håller inte med. Vad jag minns av fallet arbetade hon som dömdes på en renodlad konstruktionsbyrå för att göra hållfasthetsberäkningar inför produktion.
En produktion av en bro som ska stå pall i 20-30-40+ år.
En bygghiss är temporär. Där, om man får tro tidigare skribent, arbetsplatsen (via ledningen) själv ska kontrollera den varje dag. Vilken enligt samma skribent sällan görs. Skribenten nämner flera saker som ska kollas som kan fallera.
Vad är skillnaden mellan bron och bygghissen?
Bron är permanent och bygghissen temporär och därför tillåts vara mindre säker (varför annars behöva göra dagliga kontroller som ska protokollföras).
Edit: vad jag minns skickade hon inte fel ritning utan tjockleken på vissa metalldelar var klart underdimensionerade. Hon försökte skylla på de som byggde bron att de ”borde ha förstått” att det var nåt fel på konstruktionsritningarna”. Domstolen höll inte med. Ritningen var fel och företaget som byggde bron hade ingen anledning att ifrågasätta ritningen eftersom den kom från en konstruktionsbyrå.