2023-12-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernes-ine
Arbetsgivaren har ett j-a ansvar här, var så säker. Arbetsmiljön om inte annat.. Jag hoppas att det blir arbetsmiljöbrott

Inte om montörerna checkat av grejer som inte är gjorda. Om man inte kan se att man har fejkat tillstånd osv.
Citera
2023-12-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincentswe95
"glömt att dra åt mastbultarna" är snällt sagt. Tittar man på bilderna så skulle jag säga att där inte ens suttit några.

Vill du dela med dig av vilken bild du ser detta på?
Citera
2023-12-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeX12
Klart dom kan. Är ju bara att göra en skyddsrond på arbetesplatsen.
Du menar skyddsombuden?
Citera
2023-12-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rapsodyinsweden
Ska vara ABC bygghissar som monterat.
Okej, på deras hemsida frontar en jobbare med halstatueringar, och en säljchef med en massa tatueringar på armen. Tänker på Peter Wahlbeck och hans prat om tatueringar. Detta är inte vad man bör efterlysa hos dom som ska jobba med säkerhetskritiska grejer. Säger inte att det måste vara dom som felat, säger bara att jag hade försökt anlita andra enbart baserat på det.
Citera
2023-12-11, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Jag jobbar med ställningar och utbildar även inom det.
När ställningen och det är samma med en hiss, när den är monterat så övergår tillsynen till beställaren och han ska göra dagliga kontroller. Det sker nästan aldrig skulle jag säga, det mesta har blivit en pappersprodukt. Nu lämnas det in en massa papper, protokoll och egenkontroller som om att detta i sig skulle göra att säkerheten ökar.
Dessa protokoll etc används inte för att öka säkerheten utan för att i händelse av en olycka kunna stå med ryggen fri. Det är min upplevelse av hur säkerheten på byggen fungerar numera och detta är vanligtvis pådrivet och ackompanjerat av de stora byggbolagen i Sverige.

Exakt så är det. Det är viktigare med ett papper än vad som faktiskt levereras.

Och ja tillsynen blir TEs ansvar men, du får gärna rätta mig, det är en ockulär tillsyn och jag är ganska säker att tex dessa skruvar är med i checklistan? Det har jag aldrig sett hos vår leverantör iaf.
Citera
2023-12-11, 19:06
Medlem
Expressen skriver flera döda…
Aftonbladet skriver flera skadade…
Vem ska man tro på?
Citera
2023-12-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeX12
Klart dom kan. Är ju bara att göra en skyddsrond på arbetesplatsen.

De har fullt upp med att planera nästa drag mot Tesla istället för att fokusera på att lösa riktig arbetsmiljöproblem.
Citera
2023-12-11, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callezio
Jag jobbar som bygghissmontör och det jag har hört från kollegor, är att bygghissen höjdes till ett nytt våningsplan i fredags av ett uthyrningsföretag. Montörerna jobbade bara halvdag då det var julfest på eftermiddagen. Så det mest sannolika är att hissen har höjts under stress, och att man eventuellt har glömt att dra åt mastbultarna på nya masten som sattes dit vid höjningen. Det är i princip det enda som kan få hissen att falla på det viset.

Så är det med största sannolikhet, ytterst obehagligt.

- Nu tar vi helg!
Citera
2023-12-11, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Expressen skriver flera döda…
Aftonbladet skriver flera skadade…
Vem ska man tro på?

Även om kvällstidningar är skit så känns det tveksamt att expressen skulle dra en sån chansning utan vetskap
Citera
2023-12-11, 19:11
Medlem
Herr-Skarprattares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vindstege
Okej, på deras hemsida frontar en jobbare med halstatueringar, och en säljchef med en massa tatueringar på armen. Tänker på Peter Wahlbeck och hans prat om tatueringar. Detta är inte vad man bör efterlysa hos dom som ska jobba med säkerhetskritiska grejer. Säger inte att det måste vara dom som felat, säger bara att jag hade försökt anlita andra enbart baserat på det.
Byggarbete = arbetarklassjobb. Arbetare = mer benägna att tatuera sig än medel/överklassen. Börjar man sålla bort tatuerade anställda inom byggbranchen så har man snart inte många som bygger åt en.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Exakt så är det. Det är viktigare med ett papper än vad som faktiskt levereras.

Och ja tillsynen blir TEs ansvar men, du får gärna rätta mig, det är en ockulär tillsyn och jag är ganska säker att tex dessa skruvar är med i checklistan? Det har jag aldrig sett hos vår leverantör iaf.
Om hissen höjdes i fredag innan stängning, och måndag fm rasade den så blir det inte så mycket tid till tillsyn etc. Måste bli de som höjde och öppnade hissen för användning som åker dit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland
Ja jävlar!
Inom Sverige?
Hittade efter snabbt googlande en olycka från 2008 där 2 dog från en byggställning i härnösand, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tva-doda-nar-tagbro-rasade
den största i (halv)modern tid var byggandet av sandöbron där fundamentet rasade och 18 dog men det var slutet av 30-talet. Känns som sverige har varit ganska säkert (visst, explosioner, bränder och annat kan hända) gällande byggen men riskerna för enskilda fallolyckor tycker jag man läser ofta om, blir väl så med många underentreprenörer, överarbetade utländska arbetare som inte kan ställa samma krav osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in