Citat:
Ursprungligen postat av
Callezio
Jag jobbar som bygghissmontör och det jag har hört från kollegor, är att bygghissen höjdes till ett nytt våningsplan i fredags av ett uthyrningsföretag. Montörerna jobbade bara halvdag då det var julfest på eftermiddagen. Så det mest sannolika är att hissen har höjts under stress, och att man eventuellt har glömt att dra åt mastbultarna på nya masten som sattes dit vid höjningen. Det är i princip det enda som kan få hissen att falla på det viset.
En fråga:
Den blev ju besiktad (förutsätter vi) av ett oberoende företag vid monteringen första gången då detta är ett krav. Måste inte detta göras sedan varje gång man höjer masten?
Om detta gjordes i fredags så kan jag tänka mig att en oberoende firma inte har gjort kontrollen på hissen utan att det bara gjordes en egenkontroll (kanske inte ens det).
Varje kontroll av t ex Dekra brukar kosta 4-5 tusen så kan detta vara ett sätt att spara in pengar genom att besikta hissen en gång dvs vid första montaget och sedan låta den gälla även vid varje höjning av masten, vad säger regelverket om detta?
Inbillar mig att en ny oberoende besiktning krävs vid varje höjning,eller?