2023-12-11, 17:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duubie
Vet inget mer än det som står i media men det lär ju vara uppspelt på Byggnads kontor i sumpan nu.

Alltid vidrigt att åka såna där jävla bygghissar, gamla som nya, känslan är alltid att skiten ska släppa.

Men ändå extremt ovanligt att skit som detta händer. Ävrn om de är läskiga att åka i brukar de vara väldigt säkra.

Flera döda enligt Expressen. Sannolikt alla som åkte med då. 20 meter rakt ner i backen är inger man vanligtvis överlever.
Citera
2023-12-11, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nu vet jag inte om det funkar samma i byggbranschen, men inom tunga industrin brukar det vara en stor nyhet för dagen om hiss-montage/avstängd hiss råder, eftersom det oftast hänger ihop med viktiga transporter som i hög grad påverkar projektet.
Meddelas ut på morgonmöten och slås upp med avspärrningsband på alla våningar samt oftast avstängd ström.
Alla som hör till projektet vet om hissens dagsstatus, oftast.

Sen är det återkommande besiktningar med grön resp. röd lapp - det följer ungefär samma rutiner som byggställning. 2 veckor eller en månad, lite beroende på höjd och typ av hiss.
Som med många projekt så blir sådana här besiktningar en aning slentrian med tid, och görs ej med samma noggrannhet som i början av projekt.
Något lär ju hänt i samband med senaste överlämning?

Dessa hissar är även konstruerade så att om de står i montageläge, så kan du inte gå in i hissen och åka i den som normalt! Alltså går du in i en hiss som står i montageläge, kan du inte trycka tex vån4 å så åker den!
Citera
2023-12-11, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men ändå extremt ovanligt att skit som detta händer. Ävrn om de är läskiga att åka i brukar de vara väldigt säkra.

Flera döda enligt Expressen. Sannolikt alla som åkte med då. 20 meter rakt ner i backen är inger man vanligtvis överlever.

Alltså dessa hissar är extremt säkra! Nu har ja inte kollat upp ngt, men det har nog inte hänt speciellt många allvarliga olyckor som berott på själva Hissen!
Citera
2023-12-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Personerna kan vara identifierade i praktiken, men ett ID-kort är inte alltid tillräckligt (det kan ju vara falskt). Vidare ska anhöriga informeras, vilket kan ta tid om personerna kommer från olika länder (då ska kontakt etableras med lokal polis som kanske behöver göra hembesök osv) eller liknande.

Därefter går man ut med eventuella avlidna. Jämför med lastbilsolyckan i Trollhättan, där chauffören länge beskrevs som allvarligt skadad trots att hytten var både deformerad och utbrunnen sedan länge.
Precis. Jag skulle satsa på att alla 5 är döda, kanske direkt, och att minst några av dom är utlänningar, annars hade det gått fortare att identifiera och informera anhöriga till minst två av dom och info om det i media.
Haverikommissionen kommer nog ta upp det här fallet (no pun intended).

Och sen fattar jag inte hur dom är funtade som kommer till flashback för att skriva typ att det är ingen mening att spekulera utan vi får vänta på polisens utredning. Skulle önska det var emot fb-reglerna eller hölls efter under tramsregeln.
Citera
2023-12-11, 17:46
Medlem
Hur fort tror ni hissen färdades? Säg 4 personer på 90kg plus hissens vikt. Hann dem hinna få dödsångest? Hmm
Citera
2023-12-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krukenn
Hur fort tror ni hissen färdades? Säg 4 personer på 90kg plus hissens vikt. Hann dem hinna få dödsångest? Hmm

De hann absolut fatta att nu e det kört!
Citera
2023-12-11, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Svårt att se vad arbetsgivaren har för ansvar om något gått sönder och man installerat allt enligt alla jäkla papper som finns och allt är besiktigat. Men har man fuskat med detta så ja till viss del.

Arbetsgivaren har ett j-a ansvar här, var så säker. Arbetsmiljön om inte annat.. Jag hoppas att det blir arbetsmiljöbrott
Citera
2023-12-11, 17:49
Medlem
Ngn som vet vilket företag som monterade?
Inspecta/dekra ska alltid inspektera hissen och montaget innan den tas i bruk av kunden
Citera
2023-12-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarraid
Det är redan bekräftat att flera har dött.

Inte bekräftat ännu. Expressen ”erfar”, och skriver ”enligt uppgift” Inte riktigt samma sak.

Ovanligt nog så avvaktar Aftonbladet trots att dom garanterat har dessa uppgifter.
Citera
2023-12-11, 17:52
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Har polackerna dött ännu?

Extremt amatörmässigt att inte montera en bygghiss på korrekt sätt.

Ja vad har hänt? Företaget sparar pengar genom att ha svart arbetskraft, eller kanske Eu arbetare för att dra ner kostnad. Sedan kan man dra ner kostnaden mer genom att skita lite i säkerhet. Vem bryr sig om underhåll eller om rätt person vet vad den gör...
Citera
2023-12-11, 17:52
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumme1
Jag noterar att Kåver & Mellin är ansvariga konstruktörer i projektet. Jag har varit med och få räta till flera strulprojekt där de tabbat sig, de är rödlistade i min bok! Det har kostat pengar och i ett annat fall hade det kunnat kosta mer än bara så. Jag skulle under inga omständigheter anlita dem för ett 14-våningshus och har de haft ansvar för att anvisa montage av bygghiss är chansen stor att de aldrig satt sig in i förutsättningarna ordentligt.

Byggkonstruktören har normalt ingenting med montering av utrustningen att göra, om nu inte just detta företag även sysslade med den biten.
Citera
2023-12-11, 17:53
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callezio
Jag jobbar som bygghissmontör och det jag har hört från kollegor, är att bygghissen höjdes till ett nytt våningsplan i fredags av ett uthyrningsföretag. Montörerna jobbade bara halvdag då det var julfest på eftermiddagen. Så det mest sannolika är att hissen har höjts under stress, och att man eventuellt har glömt att dra åt mastbultarna på nya masten som sattes dit vid höjningen. Det är i princip det enda som kan få hissen att falla på det viset.
Snacka om att de montörer som påbörjade höjningen i fredags har rejäl ångest nu!😬😳
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in