Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Jag frågade eftersom du spekulerade och applicerade VN på M och visade på det som en svårdiagnosticerad diffdiagnos.
Jag anser att Maja är känslokall. Förutom egocentrisk, lögnaktig och manipulativ.
Vidare att hon tycks sakna moral eftersom hon helllre sätter sig själv i främsta rummet än bete sig om folk brinner upp.
Eftersom detta föga stämmer med add så har jag då undrat om det är åt mer som felar henne och tidigare nämnt VN till dig.
Nu försökte du göra gällande att det vara motsägelsefullt med ångest, depression ihop med känslokyla.
Ånyo nämnde jag bland annat just VN.
Varav du ställde följdfrågor.
Du påstod nyss:
Citat:
ALLT du refererat till har handlat om VN, INGET om specifikt depression och ångest.
Läs om, läs rätt.
(..) vulnerable narcissists do so by withdrawing to avoid feelings of shame, pain, or envy (Caligor, Levy, & Yeomans, 2015) and being discovered by others as “fragile” (Kealy & Rasmussen, 2011) which opens them up to suffer from depression and anxiety, and may increase the number of attempted suicides (Dawood, Schroder, Donnellan, & Pincus, 2018; Ronningstam & Maltsbreger, 2010).
▪️Introvert
▪️Shy
▪️Low selfesteem
▪️Shame-proneness
▪️Craving
▪️
anxious-preoccupied attachment
▪️Contact shunning
▪️Feelings of inferiority and insecurity
▪️
Tendency toward depression
▪️Pessimism
▪️extraordinarily self-absorbed
▪️Quitetly grandiose
(...)
Citat:
I att över huvud taget fundera över en diagnos som ingen i Ms närhet, ej heller proffessionen, gjort antydningar om speglar en misstro, ett ifrågasättande och ett underkännande, med given slutsats att samtliga blivit manipulerade då de inte läst FUP.
Åberopar inte Maja sina trauman och sjukdomar inför väninnor och beklagar sig samtidigt att hemmet är ett fängelse?
Att hon är oälskad och så utanför.
Intressant nog har hon själv valt att ha funktionen påslagen inför föräldrarna, lurar dem att tro att hon är hos J - och samtidigt ojar sig inför vänkrets att vara kontrollerad och bo i ett fängelse.
Är hon inte en exceptionellt klängig person relaterat till J?
" People with this personality vulnerability may struggle with a deep fear of abandonment. They may cling to people too tightly or become overly possessive to prevent others from leaving them."
Är inte Maja i närheten av att ha skam, depression, ångest, självskadehandling?
Är hon inte i närheten av att ha dålig självkänsla, introvert, undviker konflikter -
men att det bubblar upp på fyllan, antingen enskilt på egen hand eller ihop med J?
Du kan givetvis inte dra slutsatsen att M manipulerar personal OM det är en komplex/svår diagnos som lätt kan förväxlas med andra tillstånd såsom just depression, ångest, dålig självkänsla etc.
Att det sen inte faller dig på läppen är givet, men du bör inse att andra inte tror på dina teser om Majas minnesförluster etc.
Att hon har ett trauma och börjar ljuga av den orsaken.
Lika lite trovärdigt IMO som upphovskvinnan själv som sitter och tramsar om detta i TR.
Jag är i huvudsak inte intresserad av vad hon har för diagnos.
Jag är dock intresserad av att hon är jävligt lögnaktig och emotionellt flack. Klarar att ljuga när hon nyss burit lik.
Jag är även intresserad av deras uppenbart sjuka relation där de tycks förstärka varandra till ett crescendo av sjukt beteende.
Jag har inte satt diagnos. Men det är intressant i sig att det går bra att diagnostisera J utan att du ens vickar i öronen och överreagerar.
Jag ser inte M som ett offer för J, snarare en person som funnit sig väl tillrätta i hennes sällskap.