2023-12-11, 16:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Yes
Kan det röra sig om frys skadat materiel ? - kablar - knappar - kortslutning ?
Senast redigerad av Massonite 2023-12-11 kl. 16:52.
Citera
2023-12-11, 16:47
Medlem
Hemskt. Veckan innan julveckan. Blir en dyster jul för dom anhöriga
Citera
2023-12-11, 16:47
Medlem
Herr-Skarprattares avatar
Jag håller med samtliga i denna tråd som tror att dödsfall har inträffat, men att de som dött inte är svenska medborgare. Polisen kontaktar byggarbetarnas hemländer för att försöka få kontakt med anhöriga. Ikväll lär rubrikerna se mörka ut när polisen går ut med sanningen.

Vila i frid
Citera
2023-12-11, 16:49
Medlem
Ducadreams avatar
Vad hemskt. Jag hoppas att de klarar sig.
Citera
2023-12-11, 16:49
Medlem
Lasslys avatar
2 allvarligt skadade (döda?) och 3 lindrigt skadade enligt kvart i fem ekot nyss.
Citera
2023-12-11, 16:51
Medlem
flera är döda enligt expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/flera-doda-efter-hissolyckan-i-sundbyberg/
Citera
2023-12-11, 16:52
Medlem
Citat:
Kan tyvärr säga att det inte var med några hissmontörer med i fallet. Hissen ramlade ner när sista man utav 5 skulle dra igen grinden som då var på översta stannplanet. Hissen har alltså stått osäkrad ett tag och troligen en prefekt mix utav viktfördelning, vind och otur.

I min värld är detta ytterst osannolikt. Och jag ska förklara varför.

1. Mastbiten sitter kvar på korgen utan skador. Då skulle hissteknikerna lämnat en osäkrad mastbit längst uppe i toppen som väger 200kg som hade kunnat trilla ned när som helst.

2. Det fanns inget översta stannplan. Grinden är inte monterad på någon av bilderna. Om du menar näst översta våningen som stannplan dom måste dom ha kört upp en våning för att kunna trilla av. Oftast tar du trappan om du skall åka en våning.

3. En osäkrad mastbit samt ingen stannplansgrind på översta våningen indikerar på att hissarbete pågår. Att inte hissteknikerna skulle lämna hissen i montageläget (Så att ingen annan kan kalla på hissen) är rent av idiotiskt för deras och andras säkerhet. Visst, att inte sätta en bult i översta maststycket är också idiotiskt.

Kan du berätta mer? För bilderna talar en helt annan historia.
Citera
2023-12-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite

Dessa grejerna skall klara minus 20 grader innan dom sätts ur drift.
Citera
2023-12-11, 16:53
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite

Som tidigare sagt så var det översta tornen en låsta. Det ser man dessutom väldigt tydligt på bilderna.
Citera
2023-12-11, 16:54
Medlem
Citat:
Kan tyvärr säga att det inte var med några hissmontörer med i fallet. Hissen ramlade ner när sista man utav 5 skulle dra igen grinden som då var på översta stannplanet. Hissen har alltså stått osäkrad ett tag och troligen en prefekt mix utav viktfördelning, vind och otur.

Så hissen har varit använd tidigare i nuvarande montering?
Citera
2023-12-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamenvemvet
Du verkar ha så bra koll. Kan bilderna (se längre ner) här bekräfta/hjälpa din analys?
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/allvarlig-olycka-med-bygghiss-i-sundbyberg/

Jag har använt den artikeln bland annat i min analys. Men det skall sägas att det är ren spekulation. Men jag skulle säga att jag är rätt säker på detta eller ett liknande förlopp.
Citera
2023-12-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vem monterade hissen? Är det samma personer som byggde byggställningen?

Skadestånd? Vi bor inte i USA så något högt skadestånd kommer inte ske mot byggföretaget. Kanske en tillrättavisning.

Ersättning? Kommer dom avlidnas familjer få någon ersättning? Vi bor inte i USA. Men några tusenlappar borde dom avlidnas familjer få. Men arbetade byggarna svart, då blir det inga pengar.

Säkerhet. Finns det inte säkerhetspärr på hissar? Det finns det väl på vanliga hissar i bostadshus? Alltså en spärr som gör att hissen inte kan åka ner om hissen går sönder.

Hela masten som hissen sitter fast i verkan ha lossnat, så oavsett om det finns säkerhetsspärrar (vilket det gör), så hjälper det ej när hissen ramlar utanför schaktet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in