2023-12-11, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
TS strejkar inte eller har satt något i blockad. De säger att du uppfyller sitt åtagande genom att tillverka skyltarna och ge dem till Postnord. Detta trots att de vet om att Postnord inte kommer att leverera skylten. Postnord tar gladeligen emot skyltarna, men vägrar sedan att befatta sig med dem när de är i deras ägo.

Vidare skyller TS på att de inte på ett säkert sätt kan leverera skyltarna om de inte använder Postnord. Vilket blir komik i det hela, då Postnord har och har haft stora kvalitetsproblem rätt länge vilket svenska folket nu mer har som allmän åsikt. "Kommer fram som ett brev på posten" är inte en meningen någon säger längre. Samt att de enligt avtal inte får använda någon annan än Postnord.

Allt visar bara på en myndighet som indirekt tar ställning till konflikten genom att inte sköta sina åtaganden och hävda problem som måste testas juridiskt innan det går att tvinga dem till något. Detta gör de med skattebetalarnas pengar, samt tar upp tid i rättsväsendet.

Att högt uppsatta höns inom Transportstyrelsen har jobbat på högt uppsatta positioner till socialdemokraterna blir också bara ett extra djup till det hela.

Oavsett vilken sida man står på så tror jag inte någon kan hålla med om att alla dessa ser bra ut.
Jo, jag känner till att det inte är en faktisk strejk där. Pekar bara på att än så länge verkar inte domstolarna tycka att det är helt vanvettigt. Antar att vi får se längre fram där.
Citera
2023-12-11, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är inte svårt o förstå varför Tesla inte svarar på If metall, som en av världens framgångsrika företag, ska tillåta lilla Sverige att slänga in representanter i självaste styrelsen.

Rimligen är det dess svenska styrelse som avses. Den lär oavsett mest vara en formalitet. Sitter fyra personer i den:
https://www.allabolag.se/5569314098/befattningar
Citera
2023-12-11, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Rimligen är det dess svenska styrelse som avses. Den lär oavsett mest vara en formalitet. Sitter fyra personer i den:
https://www.allabolag.se/5569314098/befattningar
Varav man har begränsningar att representanter inte får överstiga antalet ordinarie, men via europa blir det fler.
Citera
2023-12-11, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vi kan ta upp andra saker med kollektivavtal än att älta likande frågor.

Vi vet att om ett bolag tecknar kollektivavtal så har man ofta rätt att begära platser i bolagets styrelse.
Det gäller många kollektivavtal som har fler än 25 anställda, vidare med ett bolag som är verksamma i övriga europa har man oftast rätt att gå in via EWC, då representerar man anställda i övriga Europa.

Det är inte svårt o förstå varför Tesla inte svarar på If metall, som en av världens framgångsrika företag, ska tillåta lilla Sverige att slänga in representanter i självaste styrelsen.

Som jag skrivit tidigare. Har mycket svårt att se att det är en pengafråga utan handlar precis om det du skriver.

Om IF Metall kan börja med att säga att dessa frågor inte ens finns på förhandlingsbordet. Tillsammans med alla andra produkter som LO säljer och tjänar pengar på, försäkringar, pension etc. Då finns det bara de faktiska villkoren för arbetarna kvar. Dessa visar sig snabbt vid en förhandling att Tesla redan uppfyller.

Tack, det är bra! Återseende nästa år för att göra en avstämning att det fortfarande gäller.

De som är medlemmar i facket får sedan precis som nu använda facket som hjälp i deras egna förhandlingar med arbetsgivaren.
Citera
2023-12-11, 13:52
Medlem
Citat:
Som jag skrivit tidigare. Har mycket svårt att se att det är en pengafråga utan handlar precis om det du skriver.

Om IF Metall kan börja med att säga att dessa frågor inte ens finns på förhandlingsbordet. Tillsammans med alla andra produkter som LO säljer och tjänar pengar på, försäkringar, pension etc. Då finns det bara de faktiska villkoren för arbetarna kvar. Dessa visar sig snabbt vid en förhandling att Tesla redan uppfyller.

Tack, det är bra! Återseende nästa år för att göra en avstämning att det fortfarande gäller.

De som är medlemmar i facket får sedan precis som nu använda facket som hjälp i deras egna förhandlingar med arbetsgivaren.
Självklart ska det vara ett krav från Tesla att If metall inte ska få dessa fördelar samt inte tillgång till bolagets räkenskap och granska handlingar.

Självklart förstår man If metall och svensk modellen, det ger en unik chans att få tillgång till insyn hur ett världsledande företag fungerar och drivs.
Dvs det är inte svårt o förstå varför if metall går all in mot tesla som egentligen är en mycket liten strejk med få anställda i landet, skulle dom få insyn via den svenska modellen, finns risk att det förstör mer för tesla än vad ett kollektivavtal ger.
Senast redigerad av hjorten16 2023-12-11 kl. 13:59.
Citera
2023-12-11, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jo, jag känner till att det inte är en faktisk strejk där. Pekar bara på att än så länge verkar inte domstolarna tycka att det är helt vanvettigt. Antar att vi får se längre fram där.

Allt med juridik går att vrida och vända på alldeles för länge och igenom alla instanser. I detta fall när man kollar helt opartiskt på det hela så går resonemangen att lösa på dagisnivå. Problemet är att det blandas in så mycket mer.

Du köper en vara av företag A.
Företag A tar betalt och tillverkar varan och lämnar till företag B.
Företag B tar emot varan, men levererar inte.
Du får ingen vara.

Ibland händer detta. Du blir arg. Företag A skyller på företag B. Du accepterar att företag A ändå skickat varan. Du ringer och klagar på företag B (Dvs, standardförfarande idag när du beställare något från nätet och blir tvingad till Postnord som leveransalternativ)

Om du i detta får reda på att företag A visst om att företag B inte skulle leverera.
Då skulle du bli arg på företag A och ansett att detta lurat dig.
Dina samtal skulle inte vara till företag B utan till företag A som får lösa problemet.

Lägg nu till att det är myndighetsutövning som företag A håller på med, med leverans av varor som du enligt lag blivit ålagd att inneha på din bil.
Citera
2023-12-11, 14:00
Avslutad
Citat:
Allt med juridik går att vrida och vända på alldeles för länge och igenom alla instanser. I detta fall när man kollar helt opartiskt på det hela så går resonemangen att lösa på dagisnivå. Problemet är att det blandas in så mycket mer.

Du köper en vara av företag A.
Företag A tar betalt och tillverkar varan och lämnar till företag B.
Företag B tar emot varan, men levererar inte.
Du får ingen vara.

Ibland händer detta. Du blir arg. Företag A skyller på företag B. Du accepterar att företag A ändå skickat varan. Du ringer och klagar på företag B (Dvs, standardförfarande idag när du beställare något från nätet och blir tvingad till Postnord som leveransalternativ)

Om du i detta får reda på att företag A visst om att företag B inte skulle leverera.
Då skulle du bli arg på företag A och ansett att detta lurat dig.
Dina samtal skulle inte vara till företag B utan till företag A som får lösa problemet.

Lägg nu till att det är myndighetsutövning som företag A håller på med, med leverans av varor som du enligt lag blivit ålagd att inneha på din bil.
Ja, jag är fullt medveten om att det är myndighetsutövning involverat. Det är det som är anledningen till att jag är tveksam till det hela. Har skrivit en hel del inlägg om just det tidigare.
Citera
2023-12-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGT
Ja ha...
here we go again ! Circus Tesla spelar vidare!

"..Tesla överklagar tingsrättsbeslutet om att Postnord inte behöver dela ut post och andra försändelser till bilföretaget i väntan på att det kommer en dom i frågan.."

https://www.gp.se/ekonomi/tesla-overklagar-postnord-domen.7794974f-9bcc-5334-a3c7-8990c02a66c7

Kan nog bli svårt för Tesla att tvinga ett företag att köra över dem som sympatistrejkar.
Strejkrätten är en grundlag och detta skulle i så fall ge upphov till inte bara ett prejudikat utan även frågor om ett privat företag som verkar i Sverige inte behöver bry sig om de lagar som finns i Sverige.

Själv undrar jag om vem F-N Tesla tror att de är ?
Det är naturligtvis omöjligt för Tesla att köra över strejkande. Men PTS kan dra in Postnords tillstånd och domstol kan konstatera att Postlagen gäller och det grundlagsskyddade undantaget är tillämpbart.
Det gör att personalen/facket kan hållas skadeståndsskyldiga. Ca 200 MSEK/månaden.
Senast redigerad av Lättöl 2023-12-11 kl. 14:13.
Citera
2023-12-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det är naturligtvis omöjligt för Tesla att köra över strejkande. Men PTS kan dra in Postnords tillstånd och domstol kan konstatera att Postlagen gäller och det grundlagsskyddade undantaget är tillämpbart.
Det gör att personalen/facket kan hållas skadestånds skyldiga. Ca 200 MSEK/månaden.

Jag kan tycka att Seko har rätt att gå ut i sympatistrejk på Postnord. Men det ska då gälla all hantering av post till Tesla. Dvs både inhämtning och lämning. Har de råkat hämta in post då det inte gick att sortera vid inhämtning, då får de lämna ut det. Där emot ska de ha rätt att vid lastkajen på t.ex. Scandinavian Motorcenter säga att de inte tar emot posten till Tesla.

Jag lovar att det finns någon på posten som glatt sagt "Jag är inte med i facket och kan personligen åka och leverera posten".

Problemet här ser jag mer som att Postnord är rädda för vad Seko skulle göra. De vill inte råka ut för fler varsel som påverkar deras verksamhet ännu mer. Eller gör att förhandlingar framöver blir tuffare som kommer påverka hela deras verksamhet. Enkelt att då gömma sig bakom "Vi får inte kartlägga eller fråga vilka som är medlemmar i facket eller inte och kan därför inte arbetsleda det arbetet utan att bryta mot detta".
Citera
2023-12-11, 14:26
Medlem
Citat:
Jag kan tycka att Seko har rätt att gå ut i sympatistrejk på Postnord. Men det ska då gälla all hantering av post till Tesla. Dvs både inhämtning och lämning. Har de råkat hämta in post då det inte gick att sortera vid inhämtning, då får de lämna ut det. Där emot ska de ha rätt att vid lastkajen på t.ex. Scandinavian Motorcenter säga att de inte tar emot posten till Tesla.

Jag lovar att det finns någon på posten som glatt sagt "Jag är inte med i facket och kan personligen åka och leverera posten".

Problemet här ser jag mer som att Postnord är rädda för vad Seko skulle göra. De vill inte råka ut för fler varsel som påverkar deras verksamhet ännu mer. Eller gör att förhandlingar framöver blir tuffare som kommer påverka hela deras verksamhet. Enkelt att då gömma sig bakom "Vi får inte kartlägga eller fråga vilka som är medlemmar i facket eller inte och kan därför inte arbetsleda det arbetet utan att bryta mot detta".
Man naturligtvis tycka vad man vill om vad som är rätt eller fel. Det brukar fungera dåligt i domstolar. Postlagen är samhällsomfattande. Naturligtvis ska de kunna ta ut sina medlemmar i strejk även mot Postnord. Men de får göra det i verksamheter som inte lyder under Postlagen och det har Postnord ganska mycket av.
Citera
2023-12-11, 14:41
Medlem
Dags att ta strid för kollektivavtalen

KRÖNIKA När anti-fackliga vindar blåser måste vi stå enade i kampen för kollektivavtal och stå upp för den svenska modellen, skriver Heike Erkers.

https://akademikern.se/dags-att-ta-strid-for-kollektivavtalen/

Flera nordiska pensionsfonder uppmanar Tesla att acceptera kollektivavtal

https://www.realtid.se/telegram/flera-nordiska-pensionsfonder-uppmanar-tesla-att-acceptera-kollektivavtal/
Citera
2023-12-11, 14:55
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det skedde en förändring 2019 till följd av hamnstrejken i Göteborg, men jag är inte helt insatt i detaljerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Detta:

” I ett kollektivavtal får det också föreskrivas längre gående fredsplikt än som anges i 41, 41 a, 41 b, 41 e och 44 §§ eller ett längre gående skadeståndsansvar än det som följer av denna lag. Lag (2019:503).”

4 Para 3 st.

https://lagen.nu/1976:580

” Regeringen har kommit med förslag om ändringar i lagen om medbestämmande i arbetslivet, den så kallade medbestämmandelagen. Fredsplikten utökas på arbetsplatser där det finns kollektivavtal. För att en arbetstagare ska få delta i en stridsåtgärd mot en arbetsgivare som är bunden av kollektivavtal måste syftet vara att uppnå ett kollektivavtal och arbetstagarorganisationen måste ha förhandlat med arbetsgivaren om sina krav. Vidare ska också fredsplikten vid rättstvister utökas. Det ska inte vara tillåtet för en arbetsgivare eller en arbetstagare att ta till stridsåtgärder för att utöva påtryckningar i en rättstvist.

De nya reglerna börjar gälla den 1 augusti 2019. Reglerna ska inte användas vid stridsåtgärder som påbörjades innan lagändringarna började gälla. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.”
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det som.ödrats nyligen är fredsplikt även om någon annan arbetstagarorganisation än de som vill strejka har ett kollektivavtal. Tillkom efter hamnstrejken i Göteborg där hamnarbetareförbundet strejkade trots att hamnen hade kollektivavtal med Transport.

Undrar hur den lagen är formulerad. Om Tesla skulle få några andra anställda att bilda en egen förening och Tesla tecknar avtal med den, får inte IF Metall strejka längre då?
Då är jag med. Tackar så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in