2021-11-11, 16:37
Medlem
The Rolling Stones. Ett glorifierat garageband, vars musik genuint irriterar mig.
Citera
2021-11-20, 17:18
Medlem
ghostfacegangstas avatar
Mest överskattade svenska:
Per Gessle/Gyllene tider/Roxette
Håkan Hellström
Darin
Jakob Hellman
Kent
Soundtrack Of Our Lives
The Hives
Eric Saade
Danny Saucedo
Pernilla Wahlgren
Eldkvarn

Mest överskattade utländska:
Michael Jackson/Jackson 5
Backstreet Boys
Five
N Sync
Justin Bieber
Boy George/Culture Club
Westlife
Boyzone
Bananarama
Blue
One Direction
Citera
2021-11-21, 01:27
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostfacegangsta
Mest överskattade svenska:
Per Gessle/Gyllene tider/Roxette
Håkan Hellström
Darin
Jakob Hellman
Kent
Soundtrack Of Our Lives
The Hives
Eric Saade
Danny Saucedo
Pernilla Wahlgren
Eldkvarn

Mest överskattade utländska:
Michael Jackson/Jackson 5
Backstreet Boys
Five
N Sync
Justin Bieber
Boy George/Culture Club
Westlife
Boyzone
Bananarama
Blue
One Direction

Håller med samtliga band/artister på din lista är överskattade.
Citera
2021-12-07, 15:22
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Jag håller med om att Elvis är överskattad. Han skrev inte en enda låt själv och fick allt serverat till sig, men trots detta kallas han konstant för "The King".
Vissa av "hans" låtar fungerar att lyssna på, och han hade en rätt bra röst. Men det räcker inte.

Ofta verkar det dessutom vara någon sorts lag att man måste se Elvis "storhet" och se honom som den odiskutable "kingen". Tack vare alla som försökt tvinga mig att gilla Elvis genom åren har jag hatat honom mer och mer. För mig var han bara en simpel smörsångare och kvinnotjusare som var till 95% intresserad av att få kvinnorna på fall och högst 5% av själva musiken.
Citera
2021-12-09, 18:43
Medlem
acid marias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handelschon
The Rolling Stones. Ett glorifierat garageband, vars musik genuint irriterar mig.

Precis vad jag tänkte skriva men du redan gjort.
Citera
2023-12-09, 12:44
Medlem
Jag har aldrig lyssnat på en hel låt som Backyard Babies gjort, för jag har somnat efter en minut. Hur är det möjligt att göra så tråkig rock? Jag är fascinerad.

Jag minns hajpen från nittiotalet, som var totalt obefogad. Efter en ok platta fick Dregen 3 sidor i Slitz osv. Efter det har det skrivits böcker om BB, som började som en Guns n Roses-kopia 1994, och ingenting har blivit roligare efter det.

Ingenting de gjort är originellt, sångaren är medioker, texterna är skit och produktionen är extremt mesig.

Att de överhuvudtaget slog igenom är märkligt.
Att de gjort mer än en platta är ännu märkligare

Jag brukar kunna se charmen i de flesta populära band men BB har fan ingenting.

Sjukt överskattat band, som verkar tilltala brådmogna fjortisar och barnsliga tjugoplussare.

Usch
Citera
2023-12-09, 12:51
Medlem
2n00b4Us avatar
Skulle säga U2, jag fattar inte hur de har lyckats hålla sig kvar så här länge. De har ett par bra låtar, men inte så pass att de borde vara så stora som dom är. Sen är deras image så tråkig, men av någon anledning så är ju deras turnéer något som alltid som slår nya rekord.
Citera
2023-12-09, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att de överhuvudtaget slog igenom är märkligt.

Tror det beror på att det inte fanns så mycket konkurrens. Hur många andra sleazerockband fanns det i Sverige under samma tidsperiod? Om de vore amerikaner hade ett skivkontrakt kanske inte varit lika nära till hands.
Citera
2023-12-09, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Tror det beror på att det inte fanns så mycket konkurrens. Hur många andra sleazerockband fanns det i Sverige under samma tidsperiod? Om de vore amerikaner hade ett skivkontrakt kanske inte varit lika nära till hands.

Precis, det fanns ingen konkurrens.

Och de hade flyt - precis när grungen begravts, kom någon på att Sverige behövde ett rockband.
Det fanns ett tomrum som fylldes av BB. Kul för dom!

Men som sagt var, det fanns inte en musikalisk molekyl som motiverar hysterin runt BB.

Det är lite kul att lyssna efter referenser också, för BB har aldrig kunnat dölja vilka de snor från. Det blir bara ett collage. Det blir aldrig något eget och unikt. De saknar talangen som krävs för att omstöpa influenser.

Man kan bocka av: Iggy, Hetfield, blöjblues, KISS, engelsk punk osv.

Det låter som om de har bockat av artister med block och penna.

Aptrist.
Citera
2023-12-09, 16:03
Medlem
Ett värre exempel är Fläskkvartetten/Fleshquartet.
Denna pretentiösa, självupptagna flumorkester är insomnad, tack och lov.

BB har aldrig påstått att de något annat än kul killar och entertainers.

Men Fläskkvartetten/Fleshquartet omgavs av skitnödig respekt, helt utan anledning. Dåliga låtskrivare var de men de dolde bristerna bakom dist, konstiga ljud och Freddies rock/soul-röst, som var det bästa de hade.
Citera
2023-12-09, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag äger några skivor av Led Zeppelin men jag undrar ofta hur bra deras album är egentligen. Känns som det bara är enstaka låtar som gör skivorna värda att inneha. Houses of the Holy exempelvis har ju No Quarter och The Ocean som höjdpunkter, resten av låtarna minns du inte en vecka senare.
Likadant med Led Zeppelin III; hade det inte varit för Immigrant Song och Since I've Been Loving You så hade det varit en väldigt sömnig platta. Debutalbumet har fler bra låtar men ungefär hälften är covers.

Näe, Led Zeppelin var faktiskt överskattade och jag köper absolut inte dem som "det mest influerande bandet efter Beatles" som diverse journalister hävdar. Det är stora ord för ett så ojämnt band.

Jag gillar att slakta heliga kor
Jag håller med om att Zeppelin är ett överskattat band, vars plattor inte tål att lyssnas igenom från start till mål.
Men de har gjort enstaka låtar som är så monumentala, att de överskuggar resten....
Whole lotta love, Stairway to heaven och en handfull låtar till, får oss att glömma alla covers, låtstölderna och texter som man växer ifrån i tonåren.....

The winds of Thor are blowing hard 😂

Verkligen?

Fruktansvärt rolig textrad i alla fall.
Citera
2023-12-10, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ett värre exempel är Fläskkvartetten/Fleshquartet.
Denna pretentiösa, självupptagna flumorkester är insomnad, tack och lov.

BB har aldrig påstått att de något annat än kul killar och entertainers.

Men Fläskkvartetten/Fleshquartet omgavs av skitnödig respekt, helt utan anledning. Dåliga låtskrivare var de men de dolde bristerna bakom dist, konstiga ljud och Freddies rock/soul-röst, som var det bästa de hade.

Freddie Wadling var väl också ordentligt jävla överskattad? Du kan släpa upp vilket gammalt fyllo som helst på scenen, sätta ett texthäfte i handen på honom och be honom flåsa lite i mikrofonen för samma resultat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in