2023-12-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Kan vara att jag är överbeskyddande avseende Z, som jag sympatiserar starkt med.

Vad är skillnaden på kognitiv och motorisk?
Vad menas med kognitiv?
Vad är kognition? Kognition handlar om hur hjärnan tar in, bearbetar, lagrar och tar fram information. Det är med hjälp av kognitiva förmågor som vi planerar och organiserar vårt arbete på kort och lång sikt, utvärderar resultat, löser problem och fattar beslut

Vad menas med motorik?
Motorik och rörelse
Motorik betyder rörelseförmåga eller rörelsemönster och brukar delas in i grov- och finmotorik. Grovmotoriken är större rörelser som omfattar armar, ben, fötter eller hela kroppen såsom att krypa, hoppa och springa.

Du vet väl att man kan ställa frågor till google. Att google är din bästa vän.
Citera
2023-12-09, 17:35
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Kan vara att jag är överbeskyddande avseende Z, som jag sympatiserar starkt med.

Vad är skillnaden på kognitiv och motorisk?
Enkelt (och klumpigt) förklarat:
Den som har en cp-skada har oftast inte ”fel i huvudet” utan bara kroppen.
Citera
2023-12-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PillerPelle01
Jag har inte läst FUP och är inte särskilt insatt i fallet/n.

Men för att kunna förklara vad som leder en förälder till att kunna utföra dessa handlingar käns som någon tidigare nämnt, att något underliggade så som APS, i kombination med obehandlad postpartumpsykos. Och under en längre tid med övrig psykisk ohälsa i familjen.

Kanske också då att man lider av någon form av PTSD kopplat till föräldrarnas relation till varandra, sina övriga barn eller sina egna föräldrar.

Andra relaterade psykiska störningar och tillstånd skulle kunna va BPS, dissociativa störningar så som amnesti, DDD, derealisation..

Intressant hur människor fungerar och hur de kan vilja andra människor så pass illa. Medicinska förklaringar är kanske inte alltid aktuellt när det gäller brottsutredning.. men fascinerande minst sakt.
Jag tror inte att det rör sig om Postpartumpsykos ( det som i dagligt tal kallas amningspsykos.)
För då hade det märkts i familjen. Hon har en make och de övriga barnen, de 3 hemmavarande har hon ju skött om. Men sammantaget kan påfrestningarna ,social utsatthet, pseudotvillingar, neonatal mm ha triggat igång någon latent liggande störning. Som hon kanske självmedicinerat med allahanda piller. När hon haft råd att köpa. Och sedan abstinensbesvär när hon inte haft råd. Sedan har hon mkt i bagaget från uppväxten. Plus kroppsliga besvär och primitivt boende i alla fall i Kungshult.
Tror de flyttade dit när Z var liten.
Senast redigerad av ottoplommon 2023-12-09 kl. 18:06.
Citera
2023-12-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag tror inte att det rör sig om Postpartumpsykos ( det som i dagligt tal kallas amningspsykos.)
För då hade det märkts i familjen. Hon har en make och de övriga barnen, de 3 hemmavarande har hon ju skött om. Men sammantaget kan påfrestningarna ,social utsatthet, pseudotvillingar, neonatal mm ha triggat igång någon latent liggande störning. Som hon kanske självmedicinerat med allahanda piller. När hon haft råd att köpa. Och sedan abstinensbesvär när hon inte haft råd. Sedan har hon mkt i bagaget från uppväxten. Plus kroppsliga besvär och primitivt boende i alla fall i Kungshult.
Tror de flyttade dit när Z var liten.

Systern berättar ju om övergreppen j först blev utsatt för, att pappan ville skada hennes syster för att plåga den som såg på. Och både j och hennes syster har blivit utsatta som barn för grovt brott och ständig misshandel hela tiden hos sin pappa.

Detta plus missbruk har skapat ondska.
Citera
2023-12-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Systern berättar ju om övergreppen j först blev utsatt för, att pappan ville skada hennes syster för att plåga den som såg på. Och både j och hennes syster har blivit utsatta som barn för grovt brott och ständig misshandel hela tiden hos sin pappa.

Detta plus missbruk har skapat ondska.
J har diagnos för ADHD. Det som hjälper mot ADHD är ritalin. Ett anfetaminliknande preparat.
Det ges i depå tabletter. Dvs att det pytsas ut en liten mängd ritalin i timmen. Som gör att personen kan hålla fokus och koncentrera sig. Obehandlad ADHD leder ofta till sk. självmedicinering med amfetamin eller alkohol. Eller båda delarna. Och båda är beroendeframkallande.

Barn med ADHD som uppfostras fel samt blir bestraffade för saker de inte kan hjälpa pga ADHD kan förvärva sociopatiskt beteende. Idag används inte sociopatbegreppet utan det kallas antipsykopatisk personlighets störning förkortat ASP. Förr så skilde man mellan medfött ASP och förvärvat Sociopat betende. Eftersom resultatet är det samma av båda störningarna så har man bestämt sig för att använda ASP enbart. Det ligger nära till hands att tro att J har ASP. Men det måste vara ngt fel på hennes gubbe med. Varför utreds inte han?
Citera
2023-12-09, 18:51
Medlem
Citat:
J har diagnos för ADHD. Det som hjälper mot ADHD är ritalin. Ett anfetaminliknande preparat.
Det ges i depå tabletter. Dvs att det pytsas ut en liten mängd ritalin i timmen. Som gör att personen kan hålla fokus och koncentrera sig. Obehandlad ADHD leder ofta till sk. självmedicinering med amfetamin eller alkohol. Eller båda delarna. Och båda är beroendeframkallande.

Barn med ADHD som uppfostras fel samt blir bestraffade för saker de inte kan hjälpa pga ADHD kan förvärva sociopatiskt beteende. Idag används inte sociopatbegreppet utan det kallas antipsykopatisk personlighets störning förkortat ASP. Förr så skilde man mellan medfött ASP och förvärvat Sociopat betende. Eftersom resultatet är det samma av båda störningarna så har man bestämt sig för att använda ASP enbart. Det ligger nära till hands att tro att J har ASP. Men det måste vara ngt fel på hennes gubbe med. Varför utreds inte han?

Ja men systern berättar i förhör att pappan hängde upp de på krokar att systern j blev misshandlad och blodig hela tiden för att skada systern ”mattorna var röda av blod” de blev också tvångsmatade, och misshandlade hela tiden samt ättika, systern vågade inte gå till badrummet för att pappan då skulle komma efter med ättika. Dessutom försökte de berätta för socialtjänsten men de lyssnade tydligen inte
Jag tror att sådant lägger grunt för resten av utvecklandet känslomässigt och hur man formas. Detta var inte att barnen hade gjort något fel utan deras pappa verkar varit på samma nivå som j. Allt står i förhör med släkt i fup. Konstigt att j inte talar mer illa om sin pappa i förhör.
Citera
2023-12-09, 19:03
Avslutad
Citat:
Vad menas med kognitiv?
Vad är kognition? Kognition handlar om hur hjärnan tar in, bearbetar, lagrar och tar fram information. Det är med hjälp av kognitiva förmågor som vi planerar och organiserar vårt arbete på kort och lång sikt, utvärderar resultat, löser problem och fattar beslut

Vad menas med motorik?
Motorik och rörelse
Motorik betyder rörelseförmåga eller rörelsemönster och brukar delas in i grov- och finmotorik. Grovmotoriken är större rörelser som omfattar armar, ben, fötter eller hela kroppen såsom att krypa, hoppa och springa.

Du vet väl att man kan ställa frågor till google. Att google är din bästa vän.

Tack för kursen som jag själv kunde ha googlat.

Du bidrar dessvärre inte med något nytt i tråden utan allt är repetition som redan gåtts igenom, men kul med en gång till förstås. Repetition är all kunskaps moder.

Jag är för övrigt inte säker på att neurologen gjort en korrekt analys, Z har ju blivit bättre motoriskt i takt med att hon kommit allt längre bort från fysisk fastlåsning och annan ondska som drabbat henne i föräldrahemmet.
Citera
2023-12-09, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Ja men systern berättar i förhör att pappan hängde upp de på krokar att systern j blev misshandlad och blodig hela tiden för att skada systern ”mattorna var röda av blod” de blev också tvångsmatade, och misshandlade hela tiden samt ättika, systern vågade inte gå till badrummet för att pappan då skulle komma efter med ättika. Dessutom försökte de berätta för socialtjänsten men de lyssnade tydligen inte
Jag tror att sådant lägger grunt för resten av utvecklandet känslomässigt och hur man formas. Detta var inte att barnen hade gjort något fel utan deras pappa verkar varit på samma nivå som j. Allt står i förhör med släkt i fup. Konstigt att j inte talar mer illa om sin pappa i förhör.
J var pappans favorit. Men systern kunde aldrig förlåta pappan och ville inte ha att göra med honom.
J tycktes ha förlåtit pappan och hade en del kontakt i vuxen ålder med honom.
Jag tror att det bara var systern som fick smaka ättika när hon inte ville äta maten. Systern antydde att J kan ha blivit sexuellt utnyttjad av pappan. Det fanns saker som tydde på det. Hur man formas av sin uppfostran är olika. De flesta vill inte att deras barn ska utsättas för det samma som de själv råkat ut för. Medan andra tar efter sin föräldrars uppfostringsmetoder som ett invant beteendemönster. Det beror nog på hur man intellektuellt och känslomässigt är funtad tror jag. Och syskon kan ju vara väldigt olika varandra.
Senast redigerad av ottoplommon 2023-12-09 kl. 19:06.
Citera
2023-12-09, 19:13
Medlem
larkascendings avatar
På tal om Js pappa. Lite intressant i sammanhanget är att D var den enda av de fyra döttrarnas män som han tyckte om och accepterade.

Antagligen kände han igen en likasinnad.
Citera
2023-12-09, 19:19
Medlem
Citat:
Tack för kursen som jag själv kunde ha googlat.

Du bidrar dessvärre inte med något nytt i tråden utan allt är repetition som redan gåtts igenom, men kul med en gång till förstås. Repetition är all kunskaps moder.

Jag är för övrigt inte säker på att neurologen gjort en korrekt analys, Z har ju blivit bättre motoriskt i takt med att hon kommit allt längre bort från fysisk fastlåsning och annan ondska som drabbat henne i föräldrahemmet.
Varför frågade du då??? Om det är en onödig upprepning?
De har väl gjort en MR röntgen på Z.as hjärna förmodar jag. Och Neurologer är väldigt skickliga på att avläsa krumelurer i hjärnan på röntgenplåtar. De är sällsynta och efterfrågade också, inte så många som har deras kunskaper.
Men det är väl skit samma. Huvudsaken att hon kan cykla och hänga med i kompisarnas lekar bättre och bättre.
Citera
2023-12-09, 19:27
Avslutad
Citat:
Varför frågade du då??? Om det är en onödig upprepning?
De har väl gjort en MR röntgen på Z.as hjärna förmodar jag. Och Neurologer är väldigt skickliga på att avläsa krumelurer i hjärnan på röntgenplåtar. De är sällsynta och efterfrågade också, inte så många som har deras kunskaper.
Men det är väl skit samma. Huvudsaken att hon kan cykla och hänga med i kompisarnas lekar bättre och bättre.

Du läste fel, jag skrev inte att upprepning är onödig. Jag skrev att repetition är all kunskaps moder.

Även auktoriteter som neurologer gör fel, du läste ju t ex själv fel. Auktoritetstro är inget jag ägnar mig åt. Men visst generellt har neurologer säkert mer rätt än fel. Jag säger att vi får vänta och se.
Citera
2023-12-09, 19:51
Medlem
Citat:
Du läste fel, jag skrev inte att upprepning är onödig. Jag skrev att repetition är all kunskaps moder.

Även auktoriteter som neurologer gör fel, du läste ju t ex själv fel. Auktoritetstro är inget jag ägnar mig åt. Men visst generellt har neurologer säkert mer rätt än fel. Jag säger att vi fåra vänta och se.
Och jag säger att det inte spelar någon större roll. Antingen kan hon träna eller växa bort det. Om inte så är det ändå bra att neurolog uppmärksammat det (även om han själv inte tyckte att det var något att göra en affär av). För då kan Z få adekvat träning och insatser för att de ska bli bättre.

När jag gick i skolan på 60,70-talet skälldes ungar (av andra ungar) för att vara helt CP. Med åtföljande miner som att en CP-skada var galenskap. Det där är fördomar. En cp skada som är ganska vanligt vid för tidig födelse är oftast enbart en motorisk skada. Det kan vara fel på kropp och tal (munrörelser)
Och har inget alls med förståndet att göra. De har samma IQ som folk har i genomsnitt och såklart kan de som andra ligga över eller under genomsnitt också.
Kanske reagerar du så mkt på CP-skada eftersom du tror på det gamla dvs om man har CP-skada då är man knäpp. Så okunniga är inte folk idag (hoppas jag). Det är framförallt det motoriska som påverkas. Och bara på dem som är mkt skadade. En liten CP-skada märks nästan inte alls.
Försvagade muskler återhämtar sig väldigt snabbt av rörelse. Jag själv kom igen fullt på 1 år med bara vardagsmotion.
EDIT: Jag läste hela ditt inlägg och tolkade det så.
Senast redigerad av ottoplommon 2023-12-09 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in