Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Har du bestämt dig för att byta tillbaka och dämpa rysspropagandan lite?
Du vet ju mycket väl att BRICS är ett dödfött projekt, det kommer knappast att mildra den ryska kollapsen, tvärtom.
Det ryska anfallskriget har tagit i stort sett alla Rysslands resurser i anspråk, ingen vill ha att göra med en ekonomi som börjar närma sig Venezuelas kollaps. Hur tänkte du där?
Eller var det Mearsheimer, Ritter eller Macgregor som tänkte åt dig?
Inte ens BRICS kommer att rädda en rysk ekonomi som p.g.a kriget är i fritt fall.
Frågeställningen var: Kommer Ryssland (om han i någon mening "vinner" ukrainakriget) att starta ett ytterligare krig direkt efter Ukrainakriget, för det är "Putins enda chans". Mitt svar är: Nej, Putins bästa chans efter kriget är att börja handla med väst, och kan han inte det, så är det bäst bästa BRICS. Krig är det sämsta.
Min call är att efter kriget tar slut, kommer Ryssland att fortsätta exportera råvaror huvudsakligen, och det kommer att vara i ungefär samma omfång som före kriget. Så var det också före kriget. Emerging markets växer, vilket dämpar skadan av att ha mist väst-marknaderna, och råvarorna snurras runt i världen. Kanske normaliseras förhållandena till Europa.
Allt detta betyder att Ryssland inte nödvändigtvis måste besegras, för "efter Ukraina måste de bara kriga igen".
Inget av det du skriver ser jag som relevant för mitt resonemang.