Forfatter Bjørn Olav Jahr får gjennomgå av forsvarerne til Johny Vassbakk.
VG 07. des 2023
Tengs-forsvarere: − Han er den største mobberen av dem alle
Jeg synes det ligger noe uuttalt her. Kan hende de planlegger søksmål med krav om erstatning mot enkelte medier?
Det spørs om dommen kan bli stående. Det spørs om ikke politi og påtalemyndighet må lete med lys og lykte, for å finne saksbehandlingsfeil, og anke til Høyesterett.
For eksempel, at JV ble dømt for "kroppskrenkelse" i stedet for "drapsforsøk" etter angrepet på psykologen i 1990. Da ville kanskje lagmannsretten ha ansett JV som modus-kandidat i drapet på Birgitte Tengs. Ville det ha vært nok til at retten kunne vurdert JV som skyldig?
Jeg vet ikke. Men, jeg blir litt redd av det som skjer nå. Det føles utrygt. Rett og slett.
VG i går, 08. des 2023
Bjørn Olav Jahr: – «I don’t care» om Johny Vassbakk er skyldig eller ikke
Hva man legger i begrepet "rimelig tvil". Kan hende at dommerne i denne saken ikke er helt i takt med hva folk flest mener.
Jahr sier han har vært opptatt av å få frikjent fetteren i Birgitte Tengs-saken. At dette åpenbare justismordet ble ordnet opp i. Så langt det går an, etter så mange år.
Jahr nevner Baneheia-saken, og Viggo Kristiansen.
Jahn stiller spørsmål ved frikjennelsen av Johny Vassbakk.
VG 07. des 2023
Tengs-forsvarere: − Han er den største mobberen av dem alle
– Bjørn Olav Jahr har gjort det til sitt levebrød; å kritisere og narre andre for å gå i bekreftelsesfellen, for ensidighet og ha tunnelsyn ... Han har vunnet rettssikkerhetsprisen, som er en hederspris for å avsløre justismord – og så fremstår han selv som den største mobberen av dem alle.Jahr blir spurt om han vil be Johny Vassbakk om unnskyldning.
Det sier Stian Kristensen og Stian Bråstein til VG.
– Nei, hva skulle jeg ha bedt ham om unnskyldning for? Jeg har tenkt at i sin tid, da jeg skrev om ham, at han burde fått muligheten til tilsvar. Slikt drev vi ikke nødvendigvis med i dokumentarlitteraturen i 2015. Det gjør vi i dag, så det er selvfølgelig noe å ta lærdom av.Forsvarerne refser media for identifiseringen av Johny Vassbakk. De mener media kunne ventet til det forelå en rettskraftig dom.
– Men jeg mener at det er helt riktig å gjøre det jeg gjorde for å illustrere politiets dårlige etterforskningsarbeid. Jeg mener det er helt riktig å lage journalistikk etter at det ble tatt ut tiltale i saken også.
Jahr sier han hele veien har vært opptatt av DNA-beviset – funnet på Birgitte Tengs’ strømpebukse, som var påtalemyndighetens kronbevis i rettssakene mot Vassbakk.
– Det ville jeg vært uavhengig om det var Vassbakk sitt eller ikke. Det er analyse, ikke mobbing, sier han.
– Nei, jeg har gjort jobben min, så jeg kan ikke be om unnskyldning.
Jeg synes det ligger noe uuttalt her. Kan hende de planlegger søksmål med krav om erstatning mot enkelte medier?
Det spørs om dommen kan bli stående. Det spørs om ikke politi og påtalemyndighet må lete med lys og lykte, for å finne saksbehandlingsfeil, og anke til Høyesterett.
For eksempel, at JV ble dømt for "kroppskrenkelse" i stedet for "drapsforsøk" etter angrepet på psykologen i 1990. Da ville kanskje lagmannsretten ha ansett JV som modus-kandidat i drapet på Birgitte Tengs. Ville det ha vært nok til at retten kunne vurdert JV som skyldig?
Jeg vet ikke. Men, jeg blir litt redd av det som skjer nå. Det føles utrygt. Rett og slett.
VG i går, 08. des 2023
Bjørn Olav Jahr: – «I don’t care» om Johny Vassbakk er skyldig eller ikke
Johny Vassbakk skal anses som uskyldig, men dommen som frikjente ham, må man tørre å kritisere. Det mener Bjørn Olav Jahr.Ja det må være lov. Å kritisere dommen.
Hva man legger i begrepet "rimelig tvil". Kan hende at dommerne i denne saken ikke er helt i takt med hva folk flest mener.
Jahr sier han har vært opptatt av å få frikjent fetteren i Birgitte Tengs-saken. At dette åpenbare justismordet ble ordnet opp i. Så langt det går an, etter så mange år.
Jahr nevner Baneheia-saken, og Viggo Kristiansen.
Et annet justismord. Når VK nå er frikjent, blir Jan Helge Andersen stående som mest sannsynlig skyldig i begge barnedrapene i Baneheia i 2000. Selv om det per i dag ikke er tatt ut tiltale mot JHA for drapet på Lena Sløgedal Paulsen.
– Jeg har jo vært helt klar på at Jan Helge Andersen – jeg skrev liksom rett ut at han har drept de to jentene alene, sier Jahr.Såpass MÅ det være lov å si.
– Men han er jo ikke tiltalt?
– Nei. Han er jo ikke det.
– Er ikke det å forhåndsdømme?
– Jo, det kan du si. Det er ... Jeg kan jo kun si at det er svært mye som tyder på at bevisene peker i den retning av at han må være skyldig, sier Jahr.
Jahn stiller spørsmål ved frikjennelsen av Johny Vassbakk.
Uskyldspresumsjonen er kjempeviktig, understreker han.Om dna-bevisene.
– Johny Vassbakk er frikjent, ergo er han uskyldig.
Samtidig er Jahr «sterkt uenig» i deler av dommen som frifant ham.
– Jeg mener det er utrolig viktig nå at det må være lov å se på dommen og ha et kritisk blikk på den, ikke sant? Er det riktig, den ramsalte kritikken rettens flertall har kommet med mot aktoratet og politiet?
Det hele kan kokes ned til DNA-funnet på Birgitte Tengs’ strømpebukse som klaffet med Vassbakk.
- Aktoratet mente Vassbakk måtte ha avsatt DNA-et med blodige hender.Jahr sier til VG.
- En enstemmig tingrett var enig i denne konklusjonen, men Gulating lagmannsrett mener det er «spekulasjon».
- Dommerne i lagmannsretten mener politi og påtalemyndighet har hatt en «overdreven tro» på hva funnet kunne bevise, og at de derfor har sett bort fra opplysninger som undergravde hovedhypotesen deres.
- Retten mener påtalemyndigheten ikke gjorde en god nok jobb med å utelukke at funnet kunne ha havnet på strømpebuksen gjennom såkalt oversmitte, altså ved at Vassbakk og Birgitte Tengs har hatt felles kontaktpunkt.
- Blant annet viser dommerne til at aktoratet avviste at DNA-funnet kunne ha smittet via venninnen som klemte Birgitte Tengs kvelden hun forsvant. Hun hadde venninner som kan ha besøkt samme bowlinghall som Vassbakk.
Det er mange som synes dette er spesielt.
– At retten kritiserer aktoratet og sier de har gått i en bekreftelsesfelle fordi de ikke holder denne muligheten for oversmitte åpen, synes jeg er spesielt, sier Jahr.
– Dette er en hypotetisk tvil som tingretten avfeide. Lagmannsretten gjør altså det motsatte.