2023-12-09, 15:22
Medlem
Forfatter Bjørn Olav Jahr får gjennomgå av forsvarerne til Johny Vassbakk.

VG 07. des 2023
Tengs-forsvarere: − Han er den største mobberen av dem alle
– Bjørn Olav Jahr har gjort det til sitt levebrød; å kritisere og narre andre for å gå i bekreftelsesfellen, for ensidighet og ha tunnelsyn ... Han har vunnet rettssikkerhetsprisen, som er en hederspris for å avsløre justismord – og så fremstår han selv som den største mobberen av dem alle.

Det sier Stian Kristensen og Stian Bråstein til VG.
Jahr blir spurt om han vil be Johny Vassbakk om unnskyldning.
– Nei, hva skulle jeg ha bedt ham om unnskyldning for? Jeg har tenkt at i sin tid, da jeg skrev om ham, at han burde fått muligheten til tilsvar. Slikt drev vi ikke nødvendigvis med i dokumentarlitteraturen i 2015. Det gjør vi i dag, så det er selvfølgelig noe å ta lærdom av.

– Men jeg mener at det er helt riktig å gjøre det jeg gjorde for å illustrere politiets dårlige etterforskningsarbeid. Jeg mener det er helt riktig å lage journalistikk etter at det ble tatt ut tiltale i saken også.

Jahr sier han hele veien har vært opptatt av DNA-beviset – funnet på Birgitte Tengs’ strømpebukse, som var påtalemyndighetens kronbevis i rettssakene mot Vassbakk.

– Det ville jeg vært uavhengig om det var Vassbakk sitt eller ikke. Det er analyse, ikke mobbing, sier han.

– Nei, jeg har gjort jobben min, så jeg kan ikke be om unnskyldning.
Forsvarerne refser media for identifiseringen av Johny Vassbakk. De mener media kunne ventet til det forelå en rettskraftig dom.

Jeg synes det ligger noe uuttalt her. Kan hende de planlegger søksmål med krav om erstatning mot enkelte medier?

Det spørs om dommen kan bli stående. Det spørs om ikke politi og påtalemyndighet må lete med lys og lykte, for å finne saksbehandlingsfeil, og anke til Høyesterett.

For eksempel, at JV ble dømt for "kroppskrenkelse" i stedet for "drapsforsøk" etter angrepet på psykologen i 1990. Da ville kanskje lagmannsretten ha ansett JV som modus-kandidat i drapet på Birgitte Tengs. Ville det ha vært nok til at retten kunne vurdert JV som skyldig?

Jeg vet ikke. Men, jeg blir litt redd av det som skjer nå. Det føles utrygt. Rett og slett.

VG i går, 08. des 2023
Bjørn Olav Jahr: – «I don’t care» om Johny Vassbakk er skyldig eller ikke
Johny Vassbakk skal anses som uskyldig, men dommen som frikjente ham, må man tørre å kritisere. Det mener Bjørn Olav Jahr.
Ja det må være lov. Å kritisere dommen.

Hva man legger i begrepet "rimelig tvil". Kan hende at dommerne i denne saken ikke er helt i takt med hva folk flest mener.

Jahr sier han har vært opptatt av å få frikjent fetteren i Birgitte Tengs-saken. At dette åpenbare justismordet ble ordnet opp i. Så langt det går an, etter så mange år.

Jahr nevner Baneheia-saken, og Viggo Kristiansen.

Jahn stiller spørsmål ved frikjennelsen av Johny Vassbakk.
Uskyldspresumsjonen er kjempeviktig, understreker han.

– Johny Vassbakk er frikjent, ergo er han uskyldig.

Samtidig er Jahr «sterkt uenig» i deler av dommen som frifant ham.

– Jeg mener det er utrolig viktig nå at det må være lov å se på dommen og ha et kritisk blikk på den, ikke sant? Er det riktig, den ramsalte kritikken rettens flertall har kommet med mot aktoratet og politiet?

Det hele kan kokes ned til DNA-funnet på Birgitte Tengs’ strømpebukse som klaffet med Vassbakk.
Om dna-bevisene.
- Aktoratet mente Vassbakk måtte ha avsatt DNA-et med blodige hender.

- En enstemmig tingrett var enig i denne konklusjonen, men Gulating lagmannsrett mener det er «spekulasjon».

- Dommerne i lagmannsretten mener politi og påtalemyndighet har hatt en «overdreven tro» på hva funnet kunne bevise, og at de derfor har sett bort fra opplysninger som undergravde hovedhypotesen deres.

- Retten mener påtalemyndigheten ikke gjorde en god nok jobb med å utelukke at funnet kunne ha havnet på strømpebuksen gjennom såkalt oversmitte, altså ved at Vassbakk og Birgitte Tengs har hatt felles kontaktpunkt.

- Blant annet viser dommerne til at aktoratet avviste at DNA-funnet kunne ha smittet via venninnen som klemte Birgitte Tengs kvelden hun forsvant. Hun hadde venninner som kan ha besøkt samme bowlinghall som Vassbakk.
Jahr sier til VG.

– At retten kritiserer aktoratet og sier de har gått i en bekreftelsesfelle fordi de ikke holder denne muligheten for oversmitte åpen, synes jeg er spesielt, sier Jahr.

– Dette er en hypotetisk tvil som tingretten avfeide. Lagmannsretten gjør altså det motsatte.
Det er mange som synes dette er spesielt.
Citera
2023-12-10, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiviken
Du vet beviselig ingen ting. I en annen tråd kom du med våset ditt og påsto at mordene i Baneheia skjedde på et tidspunkt da både JHA og VK hadde vanntette alibier. Likevel lirte du av deg st begge var skyldige.
Månen er ingen grønn ost.
Det kan se ut som selve drapene skjedde på et senere tidspunkt, ja. Og begge er også skyldige, ingen vanntette alibier.
Citera
2023-12-10, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nå skriver jeg bare det jeg tenker, uten å lenke til noe.

Over en fem-årsperiode er det tre uoppklarte drap på Vest-landet el Sørvest-landet.

Mai 1995, Birgitte Tengs, Karmøy
Aug 1996, Trude Espås, Geiranger
Sep 2000, Tina Jørgensen, Stavanger

Etterforskningen av drapene var aldri samordnet, i tiden etter drapene.

Johny Vassbakk var i nærheten av åstedet ved to drap, Birgitte Tengs og Tina Jørgensen.

Da Trude Espås ble drept i Geiranger i august 1996, var Johny Vassbakk under soning. Heter det.

La merke til under domsopplesningen i dag at JV ble pågrepet i mai 1996, etter å ha blottet seg i Haugesundsområdet, og at han nesten kjørte ned en politimann da han rømte med bil. Deretter skal JV ha vært varetektsfengslet i frem til september 1996, da han ble dømt for blottingen.

Men, så vet vi at JV har vært under behandling for sine voldelige og invaderende angrep på kvinner. Var JV under noen form for behandling da Trude Espås ble drept.

Jeg stoler ikke på forvaltningen. Hadde jeg vært politi ville jeg ha etterforsket og funnet ut nøyaktig hvor JV befant seg da Trude Espås ble drept. Hvilken celle han satt i den dagen.

Hvis han var i en eller annen form for behandling, ville jeg ha gransket hvert eneste fotografi fra Geiranger for å se om han fantes der.

Nå er jeg heldigvis ikke politi. Så dette blir det nok aldri noe av.

Men, det er ikke så veldig mange menn som voldtar og dreper unge jenter. Overfaller enslige jenter utendørs, slår de ihjel utendørs og skjuler likene etter ugjerningen.

Det finnes en viss smitteeffekt. De "smitter" hverandre, når de ser at andre gjerningsmenn slipper unna forbrytelser og drap. Det kan være flere forskjellige gjerningsmenn.

Men disse tre uoppklarte drapene har så mange likhetstrekk. Det er lett å tro at det kan dreie seg om én og samme gjerningsmann. Har han sluppet unna én gang, kan han slippe unna to ganger. Og kanskje tre.

Så er det forvaltningen. Embetsverket. Selv om JV ble anmeldt for drapsforsøk da han overfalt psykologen sin, ble han tiltalt og dømt for "kroppskrenkelse". Hørte at retten i dag mente at JV ikke var ordentlig moduskandidat for drap, i og med at han tidligere kun var blitt dømt for kroppskrenkelse.

Men slik jeg oppfattet dommen var hovedproblemet at politiet ikke la tilstrekkelig vekt på bevisene som ikke pekte mot Vassbakk.

Hårene i hånden til Birgitte. Alle de ørsmå dna-funnene på strømpebuksen som man ikke har funnet ut hvem stammer fra.

Det er fremdeles tre familier som sitter i det uvisse. Hvem drepte jenten deres.
Les Linda Klakkens bok om Espås- saken og merk deg en professor i algebra som nå jobber ved universitetet i S*heffield. Det finnes en egen tråd for TE her på Flashback.
Citera
2023-12-10, 23:57
Medlem
Jeg tror hva jeg vil om Trude Espås. Jeg tror jeg fortalte deg ved en tidligere anledning at hun har en egen tråd her. Så det er jeg klar over.

Jeg har hørt om folk som har opplevd drap i nabolaget sitt, og som noen uker senere, traff drapsmannen ute i samfunnet.

Med følge riktignok. Drapsmannen satt i "varetekt" på psykiatrisk institusjon.

Noen har holdt sin hånd over Johny Vassbakk. Han har fått milde dommer i forhold til forbrytelsene han har begått. Og han har også blitt dømt til "behandling" for sine overfall og overgrep mot kvinner. Mange ganger. Over mange år.

Johny Vassbakk var meget aktiv i tiden rundt drapene på Birgitte Tengs i mai 1995 og Trude Espås i august 1996. Og han var tilfeldigvis i Stavanger den natten Trine Jørgensen forsvant i september 2000.

Jeg frykter at JV skal forestille en prestisjefylt suksess-historie for en eller annen behandler. Psykiater eller psykolog. Jeg vet ikke hvem som har hatt ansvaret for behandlingen han har blitt dømt til.

At Johny Vassbakk angivelig var under soning da Trude Espås ble drept, betyr ikke det samme som at han satt innelåst på en celle.

Ikke for meg. Han kunne like gjerne ha befunnet seg i behandling av ett eller annet slag.
Citera
2023-12-11, 01:07
Medlem
At Johny Vassbakk ble frikjent i lagmannsretten, etter å først ha blitt dømt i tingretten, ser ut til å ha utløst en debatt om forholdet mellom politi og påtalemyndighet. Jobber politi og påtalemyndighet for tett sammen.

Faktarute i VG om organisering i Norge.

Politi og påtalemyndighet

Politiet og påtalemyndigheten har ulike funksjoner i Norges rettssystem.

Mens politiet skal håndheve loven og etterforske saker, er det påtalemyndigheten som vurderer bevis og avgjør hvorvidt det skal reises tiltale. Det er også påtalemyndigheten som fører straffesaker i retten på vegne av staten.

I Norge er påtalejuristene ansatt i politiet. Dette kalles «integrert påtalemyndighet» (se neste faktaboks).

I andre land, som Sverige, er det et tydeligere skille mellom politi og påtalemyndighet.
Neste faktaboks.
Norsk påtalemyndighet

Påtalemyndigheten i Norge består av tre nivåer: Riksadvokaten, statsadvokatene og påtalemyndigheten i politiet.

Riksadvokaten har den overordnede ledelse av påtalemyndigheten.

At det laveste nivå i påtalemyndigheten er integrert i politiet, betegnes som en integrert påtalemyndighet, og er et sentralt trekk ved den norske politietaten.

Dette innebærer at den lokale påtalemyndigheten er organisert i politietaten gjennom et samarbeid mellom påtalejurister (politijurister) og polititjenestepersoner.

Påtalejuristene er ansatt i politiet, og samlokalisert med øvrige politiansatte, men er faglig underordnet Den høyere påtalemyndighet.
Så er det diskusjon frem og tilbake om fordeler og ulemper med vår ordning. Flere uttaler seg. Leder i Politiets fellesforbund sier.
– Vår organisasjonsmodell med integrert påtalemyndighet i politiet er annerledes enn alle andre land i Europa. Det bør settes ned et bredt sammensatt utvalg som gjennomgår fordelene og ulempene, sier hun til VG.
En særnorsk ordning. Som nå ser ut til å få skylden for diverse tidligere justismord.

Kilde: VG 06. des 2023
Etterlyser endringer etter Tengs-dom: − Ikke en rettsstat verdig

Flere linker til flere artikler om temaet.

https://www.nrk.no/rogaland/politime...tte-1.16667185

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...ghet/16279095/

Denne tvilen om rettssikkerheten i Norge kan påvirke andre saker. Feks Hagen-saken.
Citera
2023-12-12, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg tror hva jeg vil om Trude Espås. Jeg tror jeg fortalte deg ved en tidligere anledning at hun har en egen tråd her. Så det er jeg klar over.

Jeg har hørt om folk som har opplevd drap i nabolaget sitt, og som noen uker senere, traff drapsmannen ute i samfunnet.

Med følge riktignok. Drapsmannen satt i "varetekt" på psykiatrisk institusjon.

Noen har holdt sin hånd over Johny Vassbakk. Han har fått milde dommer i forhold til forbrytelsene han har begått. Og han har også blitt dømt til "behandling" for sine overfall og overgrep mot kvinner. Mange ganger. Over mange år.

Johny Vassbakk var meget aktiv i tiden rundt drapene på Birgitte Tengs i mai 1995 og Trude Espås i august 1996. Og han var tilfeldigvis i Stavanger den natten Trine Jørgensen forsvant i september 2000.

Jeg frykter at JV skal forestille en prestisjefylt suksess-historie for en eller annen behandler. Psykiater eller psykolog. Jeg vet ikke hvem som har hatt ansvaret for behandlingen han har blitt dømt til.

At Johny Vassbakk angivelig var under soning da Trude Espås ble drept, betyr ikke det samme som at han satt innelåst på en celle.

Ikke for meg. Han kunne like gjerne ha befunnet seg i behandling av ett eller annet slag.
Du må selvfølgelig tro hva du vil, Kornblomst. Men i følge mine teorier, sier horoskopet noe annet når det gjelder TE. GM er en iskald, intellektuell, gjerne matematiker. Min «kandidat» ligner eksakt fantombildet av personen i den stripete genseren som ble observert av et vitne bare minutter før TE forsvant fra stedet hun sist ble observert.

Når det gjelder Tina J, sier horoskopet med 90 % sikkerhet at det var ham (JV) som også står bak ugjerningen. Dette er selvfølgelig OT for de som ikke tror på denslags. Dessverre stemmer mye, ellers hadde jeg aldri brukt tid på det. Ikke eksakt, detaljert, men tendensene, retningen stemmer.
JV har hatt mye « flaks» og har kunnet leve som en fri mann. Men smerten han har påført andre har fått enorme ringvirkninger. Senest aktoratet bestående av kvinnelige heltinner som har gjort alt de kunne for å bevise at DNA funnet, uomtvistelig fra Vassbakk, aldri kunne ha havnet på strømpebuksen ved en tilfeldighet. Årevis har de kjempet for å gi et svar til de pårørende, men ble arrogant og aggressivt avfeid av en lagmannsrett bestående i hovedsak av menn. Den evige kampen mellom kjønn, mann og kvinne, Mars og Venus, brutalitet og avmakt. Han drepte dem fordi de gjorde motstand. Begge sterke, kjempet, som et aktorat i motvind, rettferdighetens sisteplass.
Men motets førsteplass.
Citera
2023-12-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Du må selvfølgelig tro hva du vil, Kornblomst. Men i følge mine teorier, sier horoskopet noe annet når det gjelder TE. GM er en iskald, intellektuell, gjerne matematiker. Min «kandidat» ligner eksakt fantombildet av personen i den stripete genseren som ble observert av et vitne bare minutter før TE forsvant fra stedet hun sist ble observert.

Når det gjelder Tina J, sier horoskopet med 90 % sikkerhet at det var ham (JV) som også står bak ugjerningen. Dette er selvfølgelig OT for de som ikke tror på denslags. Dessverre stemmer mye, ellers hadde jeg aldri brukt tid på det. Ikke eksakt, detaljert, men tendensene, retningen stemmer.
JV har hatt mye « flaks» og har kunnet leve som en fri mann. Men smerten han har påført andre har fått enorme ringvirkninger. Senest aktoratet bestående av kvinnelige heltinner som har gjort alt de kunne for å bevise at DNA funnet, uomtvistelig fra Vassbakk, aldri kunne ha havnet på strømpebuksen ved en tilfeldighet. Årevis har de kjempet for å gi et svar til de pårørende, men ble arrogant og aggressivt avfeid av en lagmannsrett bestående i hovedsak av menn. Den evige kampen mellom kjønn, mann og kvinne, Mars og Venus, brutalitet og avmakt. Han drepte dem fordi de gjorde motstand. Begge sterke, kjempet, som et aktorat i motvind, rettferdighetens sisteplass.
Men motets førsteplass.

Rettferdighetens sisteplass, ja. Godt uttrykk.

Blir interessant å se, hvor pågående Vassbakks forsvarere blir fremover. Hva slags erstatningskrav de vil fremme. Om de vil gå løs på mediene også, og kreve millioner i hytt og pine fordi Johny Vassbakk ble identifisert med navn og bilde av enkelte medier.

Jeg tror det er et fast beløp, per døgn, for urettmessig varetektsfengsling.

Jeg husker én drapssak der drapsmannen først ble dømt, så frikjent, for deretter, mange år senere, å bli pågrepet på nytt etter dna-funn, og endelig dømt for drapet.

Det er drapet på Kristin Juel Johannessen, 12 år, som ble funnet drept 05. aug 1999, ved Østre Hedrum, utenfor Larvik.

Drapsmannen Henning Hotvedt ble dømt til 12 års fengsel for drapet i 2001, men senere frikjent. Og til slutt dømt til 13 års fengsel, i 2016. 17 år etter drapet.
Den andre siktede, en mann i 20-årene, ble siktet og tiltalt for drapet. Han ble i første rettssak dømt til tolv års ubetinget fengsel,[13] på bakgrunn av håranalyser.

Dommen ble anket, og han ble frifunnet[14] før ankesaken kom opp. Mannen ble senere tilkjent 500 000 kr i erstatning.

Denne mannen ble siktet på nytt den 9. juli 2015 på bakgrunn av nye DNA-tester, og vurdering er sendt til Gjenopptagelseskommisjonen som valgte å ta opp saken på ny.[15] 8. september 2016 ble han dømt til 13 år fengsel i Borgarting lagmannsrett.[1]
Henning Hotvedt ble ikke identifisert i mediene i første rettsrunde, i 2001.

Kilde: Wikipedia-artikkel: https://no.wikipedia.org/wiki/Kristi...annessen-saken

Jeg leste at JC Elden mente at politiet nå "måtte snu bunken". Dvs starte etterforskningen på nytt.

Er det disse "nye" dna-sporene fra undersøkelser etter tingrettsdommen, som politiet nå må etterforske videre?
De nye funnene inneholder også nemlig DNA fra to andre, ukjente mannlige profiler, som ikke stemmer overens med Johny Vassbakk.
Kilde: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...funn/16070029/

Er det mulig å finne ut hvem dna-et stammer fra? Er det mulig å gjøre søk etter dna-treff i private slektsforsknings-databaser?

Så er det uidentifiserte hårstrå. Også problematisk.
Men siden 2000 er det også gjort analyser av over 60 hår som ble funnet på eller tilknyttet undersøkelser av den drepte 17-åringen. Fem av dem har man aldri klart å finne ut hvem tilhører, utover at de stammer fra ulike personer.
Blant hårene man aldri har klart å finne eieren til, er hår funnet i drepte Tengs hånd, truse og på halskjedet. Statsadvokat Thale Thomseth sier de ser bort ifra de fem hårstråene ingen vet hvem kommer fra.
Forsvarer til Vassbakk sier.
- Minst to hår er funnet inne i ei knyttet blodig hånd. Vi mener at disse er kjemperelevante. Hadde man klart å identifisere en av disse, så hadde vedkommende blitt tiltalt, sier Bråstein.
Veeel Bråstein. Hva med det andre hårstrået da? Ville du ikke sagt at det identifiserte hårstrået må være noe eieren av det uidentifiserte hårstrået må ha dratt med seg?

Ville du ikke det. Ville du ikke alltid argumentere med at det hårstået som ikke er identifisert tilhører GM, men han du forsvarer, som har lagt igjen identifiserbare spor etter seg, må være uskyldig.

Det nye geni-trekket fra forsvarerne, nå når dna-teknologien er blitt så god at det sammen med gjerningsmannens dna også mest sannsynlig kan finnes bitte-bitte-bittesmå mikroskopiske dna-spor som ikke er identifiserbare.

Forsvarerne må bare be om flere og mer grundige dna-analyser, slik at de kan få frifunnet tiltalte drapsmenn.

Kilde: https://www.dagbladet.no/nyheter/fan...aelse/80254772
Citera
2023-12-13, 18:27
Medlem
Det er mye som er skrevet om Tengs-saken i disse dager.

nettavisen.no 04. des 2023
I strupen på advokatkollega i Tengs-saken: – Han misforstår loven

Det er fetterens advokat Arvid Sjødin som refser advokat John Christian Elden, bistandsadvokat for Birgitte Tengs familie.

Sjødin mener at Elden har forsinket frikjennelsen av fetteren i minst 13 år.
I kampen for å renvaske fetteren, peker ikke Sjødin på påtalemyndigheten som den vanskeligste motparten - men på advokat John Christian Elden.
Sjødin har skrevet boken «Birgitte Tengs-saken: En skam for norsk politi og rettsvesen», der Elden får så hatten passer.
«Det som imidlertid var det store problemet, var å svare på den motstanden som bistandsadvokatene ga oss. Foreldrene hadde jo advokat John Chr. Elden som er en velrennomert advokat. De fikk således mye støtte hver gang han uttalte seg om saken. Han skulle slå fetteren konkurs, sa han. Han skulle sørge for at fetteren fikk føle litt av det de straffedømte fikk føle, den såkalte «pønale karakter.» Men så er spørsmålet; hvordan kan de velutdannede forsvarere kunne tro at en 17 år gammel gutt var en morder?».
Elden motarbeidet at den sivile dommen skulle bli opphevet.
– Elden har skrevet definisjonen av uskyldpresumpsjonen i Store norske leksikon. Det er blant annet retten til å være strafferettslig frikjent når man er frifunnet. I denne saken så stod det i den sivile dommen, som Elden arbeidet for at skulle bestå, at fetteren hadde drept sitt søskenbarn. Det hadde EMD i Strasbourg påpekt i 2003, og Norge ble dømt på grunn av det. Det ble ikke rettet opp før i 2022, sier Sjødin.
Mens Elden på sin side, mener at Sjødin har misforstått loven.
– Her har nok Sjødin misforstått loven. Høyesterett prøvde den påstanden hans i 2005 etter EMD dommen, og slo fast at selv om formuleringene fra lagmannsretten gikk for langt, berørte det ikke domsresultatet om at fetteren var erstatningsansvarlig. Høyesterett skrev i 2005 i samsvar med mine argumenter: «Utvalget finner grunn til å tilføye at det er enig i EMDs avgjørelse om at lagmannsretten ved sin uttalelse krenket uskyldpresumsjonen og vil distansere seg fra den måten lagmannsretten uttrykte seg på.». Det er det samme jeg skriver i leksikon. Han må bare lese hele artikkelen.
Og Elden mener videre at Sjødin kan takke seg selv for at det tok så lang tid å frikjenne fetteren.

– At jeg gang etter gang hadde større gehør for mine juridiske vurderinger i Høyesterett enn det Sjødin hadde, gjør at jeg vanskelig kan ta hans kritikk på alvor. Hvis han hadde overholdt foreldelsesfristen før 2005, og mener de bevis han da hadde var nok til å frifinne fetteren, er det vanskelig å se at andre enn han selv er årsaken til at saken trakk ut til 2022.
Sjødin klager også over at han selv, som forsvarsadokat, slet med å få dekket timene han brukte på saken.

Mens altså Elden, som bistandadvokat, fikk dekket timene sine.

Det er til å få hodepine av. Hvor mange spørsmål som dukker opp i kjølvannet av den skandaløse og feilslåtte politietterforskningen etter drapet på Birgitte Tengs i 1995.

Snart tretti år etter. Og akkurat nå er det ingen troverdig løsning i sikte.
Citera
2023-12-13, 18:53
Medlem
Så er det neste advokat-par ut. Også de i Nettavisen, 09. des 2023.

Toppadvokater i full Tengs-krangel: – Unødvendig og uproft

Det er advokat Sigurd Klomsæt, forsvarer da fetteren ble frifunnet i lagmannsretten i 1998. (Men samtidig dømt til å betale erstatning til Birgittes foreldre.)

Og Klomsæt angriper foreldrenes bistandsadvokat (de hadde minst to) Erik Lea, for hans uttalelse etter at Johny Vassbakk ble frifunnet.
..., at moren til Birgitte Tengs, Karin, fortsatt mener det er fetteren som har drept hennes datter.
Klomsæt sier.
– Det er unødvendig og uproft av en advokat å bidra med dette. Jeg oppfatter det som en ny grov krenkelse mot fetteren av en advokat som vet bedre.
Lea svarer.
– Hun har ment at erstatningsdommen har vært korrekt i alle år og at han (Vassbakk) som ble frifunnet i dag aldri burde ha sittet på tiltalebenken. Det er hennes mening. Det har hun gitt uttrykk for og det har hun lov å gi uttrykk for.
Jeg gir Klomsæt siste ordet her iallfall.
– Advokat Lea var til stede da jeg og mitt team var forsvarere for fetteren i 1998. Det er mitt håp at han fikk med seg hva som ble lagt frem av bevis i retten. Min sikre påstand er at vi beviste fetterens uskyld, også sivilrettslig, slår Klomsæt fast.
Det er hengemyr alle veier i denne saken. Dessverre.
Citera
2023-12-13, 20:05
Medlem
Politiet derimot, er en slags optimister. Og det sier de høyt. Ihvertfall enkelte av dem.

nrk.no/rogaland i dag, 13. des 2023.
Politiet klare til å etterforske Tengs-saken videre
Hans Vik, politimester i Sør-Vest politidistrikt, kjenner seg ikke igjen i kritikk fra Tengs-dommen. Han er motivert til å gå videre med saken.
Ja hva annet kan han egentlig si.
– Vi må ikke miste troen på at det er mulig å oppklare. Vi skal snu de steinene og gjøre de undersøkelsene som har oppklaringspotensialet i seg.
Nei, vi må ikke miste troen. Klart vi kan ikke det.
Hans Vik, politimester i Sør-Vest politidistrikt, sier til NRK at det kan være aktuelt å ta opp igjen Tengs-saken og etterforske den på ny.

– Det er en sak med et veldig spesielt forløp. Men hvis det er et oppklaringspotensial og hvis det er, eller kommer nye spor eller teknologi som kan føre til en oppklaring, er jeg den første til å iverksette den etterforskningen.
Dommen er ikke rettskraftig ennå.
Han påpeker at dommen ikke enda er rettskraftig, og han vil ikke uttale seg om detaljer i dommen før den er det.

– Jeg har sett at det står at etterforskningen har vært ukritisk, men ut ifra etterforskningen jeg er kjent med, kjenner jeg meg ikke igjen.

Riksadvokaten kan fremdeles anke dommen til Høyesterett.
Det ville vært julegaven sin det. Anke og ny behandling i lagmannsretten.

At politiet på et eller annet vis fikk sjekket ut de sporene som ikke lar seg identifisere. Og som førte til at Vassbakk ble frikjent.
Senast redigerad av kornblomst 2023-12-13 kl. 20:09. Anledning: skrivefeil
Citera
2023-12-15, 13:51
Medlem
Kan vi diskutere faren til fetterens merkverdige adferd i snart 30 år?
Citera
2023-12-15, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarahLu
Kan vi diskutere faren til fetterens merkverdige adferd i snart 30 år?

Hva tenker du på sånn rent konkret?

Så vidt jeg husker, fremsto faren, Jakob, i en periode som om også han trodde at fetteren var skyldig.

Er det det du mener.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in