2019-11-04, 12:59
Medlem
Ur Jämtlandsposten 1893-08-30:

"Förmodat mord. Från Ludvika meddelas: För kort tid sedan började Högbergsgrufvan, belägen sirka 10 minuters väg från stationen, pumpas fri från vatten. Då arbetet i onsdags var afslutat, upptäckte arbetarne skelettet af ett lik, liggandes på grufvans botten och med en 4 meter lång järnketting surrad om benen, därigenom hindrande liket att flyta upp. Att döma af kläderna hade mannen i lifstiden varit en bättre person. Bredvid liket påträffades en kompass och lämningar af en kappsäck, kam, borste, glasögon samt en slidknif, märkt med fabrikantens namn, Bergström, Rällså. Liket var iklätt kappa och öfverrock samt resårskor; kläderna tålde icke vidröras.
Antagligen föreligger mord, förenat med mord, ty några pänningar kunde ej påträffas, men väl en tom sedelbok. Troligen föröfvades den hemska gärningen under järnvägsbygnaden härstädes för 18 à 19 år sedan.
Ingenting fans, som kunde angifva hvem den döde i lifvstiden hade varit. Hans kvarlefvor ha jordats i Ludvika kyrkogård."

Sådana här händelser sätter fantasin i rörelse. Månne om det någonsin blev uppklarat vem den mördade var? Jag får en känsla av en handelsresande av något slag.
Citera
2019-11-04, 16:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ludvika 1893.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ur Jämtlandsposten 1893-08-30:

"Förmodat mord. Från Ludvika meddelas: För kort tid sedan började Högbergsgrufvan, belägen sirka 10 minuters väg från stationen, pumpas fri från vatten. Då arbetet i onsdags var afslutat, upptäckte arbetarne skelettet af ett lik, liggandes på grufvans botten och med en 4 meter lång järnketting surrad om benen, därigenom hindrande liket att flyta upp. Att döma af kläderna hade mannen i lifstiden varit en bättre person. Bredvid liket påträffades en kompass och lämningar af en kappsäck, kam, borste, glasögon samt en slidknif, märkt med fabrikantens namn, Bergström, Rällså. Liket var iklätt kappa och öfverrock samt resårskor; kläderna tålde icke vidröras.
Antagligen föreligger mord, förenat med mord, ty några pänningar kunde ej påträffas, men väl en tom sedelbok. Troligen föröfvades den hemska gärningen under järnvägsbygnaden härstädes för 18 à 19 år sedan.
Ingenting fans, som kunde angifva hvem den döde i lifvstiden hade varit. Hans kvarlefvor ha jordats i Ludvika kyrkogård."

Sådana här händelser sätter fantasin i rörelse. Månne om det någonsin blev uppklarat vem den mördade var? Jag får en känsla av en handelsresande av något slag.

Tack för en intressant trådstart om ett gammal ev. olöst fall.

Ja sådana här gamla fall sätter fantasin i rörelse med en mängd olika frågor. Mycket troligt att den upphittade kroppen kom att förbli anonym. Visst kan han ha varit en handelsresande som reste runt i landet. I a f inte en person som bodde i trakterna av Ludvika. Fast den här slidkniven tillverkades inte så långt ifrån där han hittades.

Slidkniven hade tillverkats av någon vid namn Bergström i Rällså. Den här orten/byn ligger i Kopparberg.

https://www.hitta.se/kartan/pl/R%C3%A4lls%C3%A5%20Kopparberg!~59.89612,14.71739,8 .149351767189625z/tr!i=vYDhvC6n/search!st=plc!q=R%C3%A4lls%C3%A5%20Kopparberg!b=53 .95609:-9.49219,69.73333:25.00488!t=combined
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-11-04 kl. 16:58.
Citera
2019-11-04, 20:43
Medlem
sfrges avatar
Arbetarna upptäckte "skelettet av ett lik"!
😄
Citera
2019-11-07, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Arbetarna upptäckte "skelettet av ett lik"!
😄

Yes. Därför dras slutsatsen:

’Antagligen föreligger mord, förenat med mord’
Citera
2019-11-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Yes. Därför dras slutsatsen:

’Antagligen föreligger mord, förenat med mord’

Det var nog jag som var lite för snabb med tangenterna.

’Antagligen föreligger mord, förenat med rån"

Likväl var det ett skelett efter ett lik som påträffades. Bättre det än ett liknande lik efter ett liknöjt skelett.
Citera
2023-12-08, 15:41
Medlem
För den som är nyfiken på att läsa mer om det här gamla mordet så finns det med i min bok Döden kommer alltid till Ludvika (2023). Det är en väldigt fascinerande händelse som jag stötte på för ganska många år sedan och till slut bestämde mig för att skriva något om. Det och ett antal andra mord och mysterier i trakterna ingår i boken.
Citera
2023-12-08, 18:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Döden kommer alltid till Ludvika 2023.

Citat:
Ursprungligen postat av Gamlabrott
För den som är nyfiken på att läsa mer om det här gamla mordet så finns det med i min bok Döden kommer alltid till Ludvika (2023). Det är en väldigt fascinerande händelse som jag stötte på för ganska många år sedan och till slut bestämde mig för att skriva något om. Det och ett antal andra mord och mysterier i trakterna ingår i boken.

Jag har själv precis läst i din bok som jag har läst ut - två gånger.

Återigen en mycket intressant bok som jag kan rekommendera.
Citera
2023-12-08, 20:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för en intressant trådstart om ett gammal ev. olöst fall.

Ja sådana här gamla fall sätter fantasin i rörelse med en mängd olika frågor. Mycket troligt att den upphittade kroppen kom att förbli anonym. Visst kan han ha varit en handelsresande som reste runt i landet. I a f inte en person som bodde i trakterna av Ludvika. Fast den här slidkniven tillverkades inte så långt ifrån där han hittades.

Slidkniven hade tillverkats av någon vid namn Bergström i Rällså. Den här orten/byn ligger i Kopparberg.

https://www.hitta.se/kartan/pl/R%C3%A4lls%C3%A5%20Kopparberg!~59.89612,14.71739,8 .149351767189625z/tr!i=vYDhvC6n/search!st=plc!q=R%C3%A4lls%C3%A5%20Kopparberg!b=53 .95609:-9.49219,69.73333:25.00488!t=combined

En handelsresande, eller någon som var bättre beställd, skulle jag dock tro/eller inbilla mig kanske, skulle saknas, skulle de inte?
Skulle det inte kunnat vara någon typ av skojare, bedragare?
Citera
2023-12-08, 20:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Julklappstips tackar jag för!
Citera
2023-12-09, 10:17
Medlem
Citat:

Vart kan man köpa din bok?
Citera
2023-12-09, 12:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Wejp
Vart kan man köpa din bok?

Här kan du köpa hans bok:

https://www.bokus.com/bok/9789198556544/doden-kommer-alltid-till-ludvika/

Går förstås också att köpa direkt från bokhandeln:

https://www.globebokhandel.se/kontakta-oss
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-12-09 kl. 12:18.
Citera
2023-12-09, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Här kan du köpa hans bok:

https://www.bokus.com/bok/9789198556544/doden-kommer-alltid-till-ludvika/

Går förstås också att köpa direkt från bokhandeln:

https://www.globebokhandel.se/kontakta-oss

Tack ska du ha!
Citera
  • 1