Citat:
Håller med till fullo.
Det syns på produktförpackningar, nätforum, mail m.m.
Detta i samband med att kompetensen tycks sjunka överlag.
Jag kan inte vara ensam om att bemötas av oerhört usla medarbetare inom diverse branscher som
antingen pratar dålig svenska med brytning eller inte har social kompetens överhuvudtaget.
Dessutom verkar många helt ointresserade och okunniga inom sina yrken och allt som allt blir detta bara totalt fiasko, som en annan blir lidande av i slutänden.
Det syns på produktförpackningar, nätforum, mail m.m.
Detta i samband med att kompetensen tycks sjunka överlag.
Jag kan inte vara ensam om att bemötas av oerhört usla medarbetare inom diverse branscher som
antingen pratar dålig svenska med brytning eller inte har social kompetens överhuvudtaget.
Dessutom verkar många helt ointresserade och okunniga inom sina yrken och allt som allt blir detta bara totalt fiasko, som en annan blir lidande av i slutänden.
Så är det.
Jag tror att den svenska arbetsmarknaden "norskifierats" en hel del. Särskilt de senaste 10-15 åren. Det är nämligen, än värre, så att samtidigt som ovan nämnda och diskuterade fördumning och försämring av de språkliga förmågorna pågår, så pågår och förstärks curlingen av ungar för varje år som går. Ointresserade ungdomar som anser att de är för fina för att jobba i kassan på ICA, servera på den lokala pizzerian eller vara parkeringsvakt vid evenemang är något man ser idag på ett helt annat sätt än tidigare. De hänger med sina mobiltelefoner, visar klart och tydligt att de är helt ointresserade av att ge dig som kund den allra mest basala service och gör sådant som att sucka ljudligt, eller verkligen klaga rakt ut, om du ber dem om t.ex. en vara som de inte vet exakt var den är och säljer varje dag.
Jag märkte detta tydligt i Norge när jag flyttade dit, norska ungdomar är fruktansvärda när det gäller sådant här, men jag märker det mer och mer hemma nu också. Då jag slutat röka cigaretter för ett antal år sedan, så röker jag emellanåt cigarill eller cigarr sommartid när det är fest, en produkt många mackar och affärer inte säljer särskilt mycket av och många av ungdomarna inte ens vet vad det är för någonting. Jag ser i princip varje gång jag ska köpa ett paket cigariller den här inställningen first hand.
I somras var det en tjej på en Circle K-mack i Helsingborg, runt 18-20 år gammal, som till och med sade rakt ut "men asså, kan du inte bara köpa vanliga cigg eller?"
Dålig uppfostran, ett utarmande av språket, oförmåga att förstå enkla instruktioner, och samtidigt ett gigantiskt ego, en förmåga till uppmärksamhet som rör sig om tiotals sekunder, och en absolut tro på att de ska bli jewtubers eller tiktokinfluensers allihop.
Det är en mycket dålig kombination av företeelser...