2023-12-08, 22:49
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Håller med till fullo.
Det syns på produktförpackningar, nätforum, mail m.m.
Detta i samband med att kompetensen tycks sjunka överlag.
Jag kan inte vara ensam om att bemötas av oerhört usla medarbetare inom diverse branscher som
antingen pratar dålig svenska med brytning eller inte har social kompetens överhuvudtaget.
Dessutom verkar många helt ointresserade och okunniga inom sina yrken och allt som allt blir detta bara totalt fiasko, som en annan blir lidande av i slutänden.

Så är det.

Jag tror att den svenska arbetsmarknaden "norskifierats" en hel del. Särskilt de senaste 10-15 åren. Det är nämligen, än värre, så att samtidigt som ovan nämnda och diskuterade fördumning och försämring av de språkliga förmågorna pågår, så pågår och förstärks curlingen av ungar för varje år som går. Ointresserade ungdomar som anser att de är för fina för att jobba i kassan på ICA, servera på den lokala pizzerian eller vara parkeringsvakt vid evenemang är något man ser idag på ett helt annat sätt än tidigare. De hänger med sina mobiltelefoner, visar klart och tydligt att de är helt ointresserade av att ge dig som kund den allra mest basala service och gör sådant som att sucka ljudligt, eller verkligen klaga rakt ut, om du ber dem om t.ex. en vara som de inte vet exakt var den är och säljer varje dag.

Jag märkte detta tydligt i Norge när jag flyttade dit, norska ungdomar är fruktansvärda när det gäller sådant här, men jag märker det mer och mer hemma nu också. Då jag slutat röka cigaretter för ett antal år sedan, så röker jag emellanåt cigarill eller cigarr sommartid när det är fest, en produkt många mackar och affärer inte säljer särskilt mycket av och många av ungdomarna inte ens vet vad det är för någonting. Jag ser i princip varje gång jag ska köpa ett paket cigariller den här inställningen first hand.

I somras var det en tjej på en Circle K-mack i Helsingborg, runt 18-20 år gammal, som till och med sade rakt ut "men asså, kan du inte bara köpa vanliga cigg eller?"

Dålig uppfostran, ett utarmande av språket, oförmåga att förstå enkla instruktioner, och samtidigt ett gigantiskt ego, en förmåga till uppmärksamhet som rör sig om tiotals sekunder, och en absolut tro på att de ska bli jewtubers eller tiktokinfluensers allihop.

Det är en mycket dålig kombination av företeelser...
Citera
2023-12-08, 23:19
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag är till stor del enig med dig, men helt perfekt var det ju knappast. Det fanns en hel del sociala problem med de finnar som kom hit, exempelvis. Alkoholism och familjer som levde i misär var inte ovanligt.

Det som däremot inte fanns var klankulturella värderingar och en annorlunda religion som band invandrarna samman mot det svenska samhället.

T.o.m mångkulturella områden som 90 och 00 talets Hammarkullen ger upp för Saudi och Arabens Islamism

Mångkultur är ett skämt utan beskydd
Citera
2023-12-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
OK. Ska de inte redovisa efter "ras" också?
Negroida rasen: x miljarder
Vita rasen: y miljarder

Det är väl egentligen detta man vill visa?

Nej, ras är det vänstern som vill kartlägga på alla svenska arbetsplatser. De "tror" nämligen att kompetens sitter i rasen och vill därför kvotera in underrepresenterade raser.
Citera
2023-12-08, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Pizza, Fanta och Netflix.

Kr: Svenska Kronor
Qs: Quattro Stagionis

Om rapporten kommer ange kostnad i kr eller qs är ännu inte känt.

- Henrik Schyffert

Henrik Schyffert- pizza ekonomen, en lika stor duktig idiot som den professorn som propagerade nyttan med massinvandringen, ingen minns den pajasens namn men om någon har vägarna förbi så se till att pissa på hans grav
Citera
2023-12-09, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Typ: "Det blir en förtjänst för samhället lite längre fram"

Oavsett hur många hundra miljarder invandringspolitiken kostar per år.

😄Touché!

Socialdemokratisk hjärntvätt, som gick hem i folkhemmet tills nu, när ena halvan börjat sympatisera med SD för ett svenskt Sverige o den andra med Nyans för ett nytt kalifat.

AA o resten av grisgänget (sossarna) lär vara vettskrämda och förhoppningsvis utplånade inom kort!
Citera
2023-12-09, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Ett rimligt syfte är att hyfsa till debatten så att man inte kan säga att vi behöver mer invandring för att lösa problemen utan att man behöver specificera.

Alla normalt funtade inser att det ekonomiskt är en stor skillnad på en flyktinginvandrare och en arbetskraftsinvandrare, detta utan att lägga en värdering i hur stort flyktingmottagande vi ska ha.

Om man argumenterar att lösningen på bristen av hemtjänstpersonal, sjukvårdspersonal mm är att ta in vilka personer som helst så går det helt enkelt inte att ta det seriöst. Det är naturligtvis en jätteskillnad på om en utbildad tysk sjuksköterska på 25 år kommer eller en somalisk analfabet på 63 år.

Om man kommer fram till att flyktingar från exempelvis Afghanistan som grupp kostar X kr/år så blir det lättare att avgöra om den kostnaden bättre kunde användas för att hjälpa fler. Är kostnaden för en person 500 000 kr/år i Sverige så kan vi för 20 M ju hjälpa 40 personer, om dessa 20 M används för andra åtgärder som kostar 100 000 så räcker det till 200.

En ärlig debatt om hur pengar används och kostnaden där man inte blandar ihop saker som inte hör samman, en person som kommer som arbetskraftsinvandrare och flyktinginvandrare har inte så mycket gemensamt mer än att de är födda utanför Sverige

Så är det förstås. Men skälet till att vi tar emot flyktingar är inte att gynna Sveriges ekonomi, utan det handlar främst om internationell solidaritet. Vi kan inte se på om grannens hus brinner ned utan att hjälpa till om vi kan, och det är också lite svårt att se på när Ukrainare och Palestinier drabbas av krig utan att vi gör minsta lilla för dem. Ett skäl är också att om vi avvisar mångra asylsökande så blir fler av dem kvar i Sverige som papperslösa migranter, och deras barn växer upp utan möjlighet till vita jobb eller universitetsstudier.

Vi är alla människor, nationsgränser är artificiella. Även om att bygga en bättre värld är mindre viktigt än att bygga ett bättre Sverige, så är prioriteten inte 0, eller hur? De som har ekonomiska argument för flyktinginvandring är väldigt få, men blir ofta citerade här. Dock finns det forskare som säger att världsekonomin blir bättre av migration, förmodligen även genom flyktingmigration. Tidöpartiernas utredning borde därför även handla om hur världsekonomin förbättras av att vi tar emot olika invandrargrupper, m fl globala effekter. Utredningen får gärna titta på om det finns effektivare och bättre sätt att hjälpa dem än att ta emot dem som flyktingar.

Om du ska driva med oss rödgröna så kalla oss godhetsknarkare, det är mer korrekt, men all politik handlar väl till viss del om godhet och solidaritet med olika grupper som kommit i kläm. Det är föremålet för solidariteten som varierar. Alla politiska ideologier handlar om värderingar, ingen handlar enbart om det egna landets totala ekonomi.

Men. Jag fick lära mig redan i skolan på 70-talet att invandrare är mer kriminella än infödda, oavsett vilket land de kommer till, men det faktum att numera är andra generationens invandrare i Sverige ändå mer kriminell än första överraskade mig. Integrationen av andra generationen har misslyckats totalt, främs skolan. Skolan ger för många F, och den som saknar grundskolebetyg blir arbetslös, drogberoende, kriminell eller tar sitt liv med hög sannolikhet. Om flyktinginvandring leder till den nivå av grova kriminalitet som vi ser nu i Sverige, och ingen kan ge ett bra förslag på hur integrationen och skolan ska förbättras, då får jag mig en tankeställare. Visserligen är det mest unga invandrare som drabbas av den grövsta kriminaliteten, men ändå.

Jag är ganska ointresserad av vilken flyktinggrupp som kostar oss mest pengar, men om en viss grupp med hög sannolikhet kommer att orsaka grov kriminalitet i framtiden, eller är chanslös att få jobb, då är jag inte beredd att ta emot dem. Tidöpartiernas utredning får därför gärna titta på olika invandrargruppers kriminalitet och arbetslöshet. Men. Då måste man börja med faktorer som kategori av uppehållstillstånd, analfabetism, skolgång, studietradition, socialgrupp, kriminalitet i familjen, och vänta med etnicitet. Människan är av naturen rasist och tenderar att bli blind för andra faktorer om man visar statistik över etnicitetens betydelse.
Senast redigerad av guru1966 2023-12-09 kl. 01:25.
Citera
2023-12-09, 01:46
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Instämmer på samtliga punkter.
Men det citerade ovan..
Vad sa du till idioten då?

"Få hit någon som kan sortimentet i butiken", och det gjorde hon, naturligtvis med medföljande suckar och himlande med ögonen. Men det ska inte behövas, då jag förutsätter att hon är läskunnig och vet ungefär var tobaksvarorna är placerade. Det står "MOODS" med stora bokstäver på ett vinrött paket och det finns bara två sorter, med eller utan filter, så jag ser inte riktigt bekymret.
Citera
2023-12-09, 01:56
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Så är det förstås. Men skälet till att vi tar emot flyktingar är inte att gynna Sveriges ekonomi, utan det handlar främst om internationell solidaritet.

Skitsnack. Det är ett försvar i takt med att lögnerna om massmigrationen kläs av.

Migration måste ha ett praktiskt syfte för vilket land som helst, oavsett skäl till mottagandet.

Inget land kan resonera så i längden, när mark, ekonomi, kultur och demografi är en realitet, och toppat med att invandrarna står för enorma mängder brott och har ritat om kartan för organiserad brottslighet och det gränslösa i vad man gör för pengar, är det givetvis så att ditt argument är trams för vuxna människor som förstår att det finns saker att förhålla sig till, oavsett lidande i världen.

Hade det varit norrmän och danskar vi tagit emot, högst troligt, men inte med folkgrupper som lever för krig och konflikter, och därmed drar med sig det som man säger att man flytt. Eller hur den sociala tilliten påverkas av det och allt som pågår under ytan hos oss.

Ni vill bara lägga detta på oss för att ingen ska våga protestera, analysera och räkna, dessa stora, moraliska argument med litet innehåll i en verklighet där "en flykting" kan ha vilken bevekelsegrund som helst och trots sin status hota.
Senast redigerad av -GG 2023-12-09 kl. 02:02.
Citera
2023-12-09, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Ett rimligt syfte är att hyfsa till debatten så att man inte kan säga att vi behöver mer invandring för att lösa problemen utan att man behöver specificera.

Alla normalt funtade inser att det ekonomiskt är en stor skillnad på en flyktinginvandrare och en arbetskraftsinvandrare, detta utan att lägga en värdering i hur stort flyktingmottagande vi ska ha.

Om man argumenterar att lösningen på bristen av hemtjänstpersonal, sjukvårdspersonal mm är att ta in vilka personer som helst så går det helt enkelt inte att ta det seriöst. Det är naturligtvis en jätteskillnad på om en utbildad tysk sjuksköterska på 25 år kommer eller en somalisk analfabet på 63 år.

Om man kommer fram till att flyktingar från exempelvis Afghanistan som grupp kostar X kr/år så blir det lättare att avgöra om den kostnaden bättre kunde användas för att hjälpa fler. Är kostnaden för en person 500 000 kr/år i Sverige så kan vi för 20 M ju hjälpa 40 personer, om dessa 20 M används för andra åtgärder som kostar 100 000 så räcker det till 200.

En ärlig debatt om hur pengar används och kostnaden där man inte blandar ihop saker som inte hör samman, en person som kommer som arbetskraftsinvandrare och flyktinginvandrare har inte så mycket gemensamt mer än att de är födda utanför Sverige

Du argumenterar väl trots att vi är av olika åsikt. Du pratar om hur man kan hjälpa flyktingarna på annat vis än att ta emot dem, och visar då att du är en av få invandringsmotståndare som begriper att för oss invandringsförespråkare så handlar flyktingmottagandet om solidaritet och att förbättra världen, inte bara att förbättra Sverige.

Hur skulle du säga att man kan hjälpa afghanska flyktingar annat än att ta emot dem? Eller t.ex. palestinska flyktingar?
Citera
2023-12-09, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Skitsnack. Det är ett försvar i takt med att lögnerna om massmigrationen kläs av.

Migration måste ha ett praktiskt syfte för vilket land som helst, oavsett skäl till mottagandet.

Inget land kan resonera så i längden, när mark, ekonomi, kultur och demografi är en realitet, och toppat med att invandrarna står för enorma mängder brott och har ritat om kartan för organiserad brottslighet och det gränslösa i vad man gör för pengar, är det givetvis så att ditt argument är trams för vuxna människor som förstår att det finns saker att förhålla sig till, oavsett lidande i världen.

Hade det varit norrmän och danskar vi tagit emot, högst troligt, men inte med folkgrupper som lever för krig och konflikter, och därmed drar med sig det som man säger att man flytt. Eller hur den sociala tilliten påverkas av det och allt som pågår under ytan hos oss.

Ni vill bara lägga detta på oss för att ingen ska våga protestera, analysera och räkna, dessa stora, moraliska argument med litet innehåll i en verklighet där "en flykting" kan ha vilken bevekelsegrund som helst och trots sin status hota.

Jag vet väl varför jag har röstat röd-grönt i alla år. Det handlar enbart om värderingar.

Sd är också ett värdedrivet parti. Klassiska höger-vänster frågor (om pengar och makt) är mindre viktigt för dem - precis som för Mp.
Citera
2023-12-09, 03:21
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag vet väl varför jag har röstat röd-grönt i alla år. Det handlar enbart om värderingar.

Just därför är din åsikt irrelevant för hur landet ska skötas.

Det är naturvetenskap som styr det mesta som är viktigt, som du inte förstår.

Dina värderingar har inte ändrat verkligheten som den blir med massmigration från u-länder eller med demografin, eller hur mycket svenskarna än kuvar sig under rasistmärket. Det blir samma skit när folket ni drar hit är skit.

Med all den tid (med tillhörande pengar!) ni har lagt in i era fina värderingar, borde vi ha en samhällsåterkastning som aldrig skådats förut.
Men så är det inte eftersom era värderingar har ingen bäring på de mått och det som gör att ett land kan existera och fungera såsom vi tänker oss det i Europa.
Citera
2023-12-09, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Hehe, just det hörde jag härom dagen en liten historia om härifrån Norge. Jag känner en snubbe vars tjej driver en YX-mack (största mack-kedjan i Norge efter Circle K) och hon hade fått in en 19-årig tjej från NAV, vilket motsvarar norska arbetsförmedlingen och försäkringskassan i ett. Tjejen hade inget slutbetyg från gymnasiet och aldrig haft ett jobb, så det blev bestämt att hon skulle få pröva att jobba på macken i 2 månader i första taget, för att se hur det skulle gå. Hon har tydligen varit där i strax över en månad nu, och det har gått sådär, men hon skulle jobba nattskiftet ensam förra veckan, då det är mycket lite kunder och inte svårt att hänga med där på nätterna.

Så i mitten av den gångna veckan så börjar polarens tjej se dåliga recensioner av macken på nätet, framförallt i förhållande till dålig service. Eftersom det bara är en person som jobbar där på natten, så tog hon in den här tjejen för ett samtal om saken, och det visar sig att tjejen helt sonika vägrat göra mat. Det kommer ibland in nattarbetare från näraliggande industrier och chaufförer och liknande och vill ha baguetter eller hamburgare på nätterna, och hon hade helt enkelt sagt till dem att det fick de inte köpa för hon pallade inte laga mat. När hon tillrättavisades började hon gråta och tyckte att hon var illa behandlad.

Det där sista känner jag själv igen efter många år av personalansvar med främst yngre människor under mig. Det totala oförståndet när chefer eller ägare blir irriterade och arga för att man inte gör sitt jobb. Om hon inte pallar laga en hamburgare, så är det väl bara så och det får väl ägaren leva med, eller...?

Hahaha!
Du ser ju..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in