2023-12-08, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Volvo har nu 2023 sin minsta marknadsandel i Sverige sedan 1950-talet, 13% av alla sålda bilar är Volvo. Normalvärdet har varit 20%.

Det stämmer, man kan se det med ögonen. Under årtionden hade alla grannar en V70, S60, 245, 145 osv. Nu är det enstaka snobbigare familjer som kommer med en stor SUV, som ser jättesnygg ut. Ingen vanlig familj kör Volvo.

Jag gick själv och kollade XC60 när den blev årets bil 2018. Den kostade ca 480.000 kr med normal utrustning, mellanklassbil. Jag baxnade av priset, senast jag tittade på Volvo var länge sedan men nog kostade en V70 240k eller så, och var mer praktisk, mer "Volvo". Vilken Svensson kan betala 480k? Så jag köpte istället en BMW X3, med rabatter gick den på 440k, den var både större och bättre och billigare.

Så Volvo är varken hackat eller malet längre. De har inga kända elbilar, inga kända billiga Svensson-bilar, inga små bilar. bara jättedyra SUVar.

Volvo är ursvensk, en oändligt hållbar, billig, hyffsat snygg Volvo-kombi som man fyller med cyklar och gräsklippare. Denna Volvo försvann för 10 år sedan. Ett bilföretag som gör bilar som inte det egna landet vill köpa längre. Finns det något hopp för Volvo?

I Sverige blir de av med marknadsandelar men inte i många andra länder. De slår t.o.m rekord i år i antalet producerade bilar någonsin.
Citera
2023-12-08, 03:37
Medlem
Tervulls avatar
Slutet blir definitivt när dom bara skall producera elbilar. Folk vill inte köpa elbilar uppenbarligen.
Citera
2023-12-08, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Slutet blir definitivt när dom bara skall producera elbilar. Folk vill inte köpa elbilar uppenbarligen.

Hade inte eu tagit beslut som förbjuder bensin 2030 någonting?
Citera
2023-12-08, 06:58
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Men lägg ner. Det blir inget stoppdatum.
Nej det skulle aldrig funka. Elbilar dunkar fint i en stad tillexempel men är man ute och åker en del behöver man pålitlig bensinare eller diesel. Därför man ser ser betydligt fler elbilar i Stockholm än mindre städer norrut.
Citera
2023-12-08, 07:28
Medlem
I Dublin är Volvos SUVs populära, skulle säga att SUB segmentet är,

Land Rover
BMW
Mercedes
Volvo
Audi

Har inte sett en enda Volvo sedan eller kombi. Däremot är det inte ovanligt att någon glider runt i en gammal klassisk Saab
Citera
2023-12-08, 07:36
Medlem
Jag har en fin Volvo S60 från 2018.

Den har nu gått ca 15000 mil och går fint men jag har funderat på en ny bil.
Volvo går bort av två skäl, pris och att de ägs av ett statligt kontrollerat företag i Kina.

För Volvos priser hittar jag BMW, Mercedes, Lexus mm men jag har egentligen inga jättekrav
förutom driftsäkerhet och hygglig komfort så ex Toyota Yaris eller Corolla cross känns som ett ok
val för mig.

Vi får se men någon Volvo blir det nog inte igen. Tyvärr
Citera
2023-12-08, 09:13
Medlem
Ratads avatar
De kan väl börja bygga vindkraftverk precis som Saab Automobile borde göra enligt universalgeniet Maud?
Citera
2023-12-08, 09:38
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Men kanske viktigast av allt. Budgeterad av en kines.

Då får man kvalitet därefter.

Det är en tjänstebil. Vi har BMW, Audi, Volvo, MB.
Volvos kvalitet är samma eller bättre än dom andra.
Absolut sämst är MB.
Citera
2023-12-08, 11:24
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongosuffix
I Sverige blir de av med marknadsandelar men inte i många andra länder. De slår t.o.m rekord i år i antalet producerade bilar någonsin.
Kan man killgissa att tråden i så fall inte har med Volvo att göra, utan med Sverige? Om Volvo börjar bli för dyra för svensken, när svensken tappar i köpkraft?

I så fall har ju Volvo valet att börja göra billigare bilar, om fokus är att Volvo är den bästa bilen för just en svensk.

Jag tycker inte Volvo är särskilt spännande längre som företag om de fokuserar på att sälja max antal bilar i t.ex Kina?
Citera
2023-12-08, 11:25
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
På vilket sätt menar du att "Volvo har lämnat sitt hemland" om det är det du menar? Sist jag kollade var Torslandafabriken kvar, och tillverkar fler bilar än någonsin.
Jo, fast de exporteras uppenbarligen, och min spaning att inga grannar längre har Volvo är egentligen lite sorglig. Klart Torslandas bilar ska köra i Göteborg.

Jag inte inte den största anhängaren av globalism. Även GB glass och Marabou borde tillverkas i Sverige, för svenskar.
Citera
2023-12-08, 11:26
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Men SUV säljer märkligt nog otroligt bra och man gör självklart rätt i att ha sådana produkter.
Men inte i Sverige. Jag tycker det är sällan numera man ser de stora Volvo-suvarna.
Citera
2023-12-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Kan man killgissa att tråden i så fall inte har med Volvo att göra, utan med Sverige? Om Volvo börjar bli för dyra för svensken, när svensken tappar i köpkraft?

I så fall har ju Volvo valet att börja göra billigare bilar, om fokus är att Volvo är den bästa bilen för just en svensk.

Jag tycker inte Volvo är särskilt spännande längre som företag om de fokuserar på att sälja max antal bilar i t.ex Kina?

Nja, Tesla har ju snott en hel del av Volvo-gänget. De är ju i samma prisklass som XC40/XC60. Men senaste rapporten så hade både Tesla och Volvo sjunkit så inflationen märks av där rätt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in