2023-12-08, 08:37
Avslutad
Härligt, kan vi gissa att somalier och afghaner kommer hamna högst upp på listan? Vilket jävla land Sverige har blivit. Fatta om folket på tidigt 1900tal förstod att det var för det här dom kämpade och byggde Sverige....
Citera
2023-12-08, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Härligt, kan vi gissa att somalier och afghaner kommer hamna högst upp på listan? Vilket jävla land Sverige har blivit. Fatta om folket på tidigt 1900tal förstod att det var för det här dom kämpade och byggde Sverige....

Kommer osökt att tänka på den här gamla progglåten.

Nu mycket mer aktuell än då den skrevs:

Jag röjde upp i skogen, jag odlade min mark
Jag slet ont och gräset växte grönt
Jag byggde en fabrik, åt herrarna i höjden
Jag bröt upp malm och drev maskinen fram
Och Jag byggde vägen hit och huset där jag bor

Nu sitter jag med bruten rygg
Vart tog allt vägen?

Det var jag som byggde landet, med mina händer och min rygg
Nu frågar jag för vem det är, vi bygger detta land?
Nu frågar jag för vem det är, vi bygger detta land?

Nu sitter jag med bruten rygg
Vart tog allt vägen?
Det var jag som byggde landet, med mina händer och min rygg

("Det var jag som byggde landet" Nja-gruppen)
Citera
2023-12-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Indirekta kostnader, som är enorma, lär inte räknas med. Men den här utredningen är i varje fall en bra början.
Man kan testa först att stoppa alla invandrare att gå till jobbet en veckans eller kanske en månads tid.
Typ snappspåret innan någon lång utredning.
Det tar ju 5 år innan sån utredning är klar och då har man kanske en annan regering som stoppar hela projektet.
Citera
2023-12-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Man vill få reda på vilka kostnader som belastar svenska skattebetalare och förhoppningsvis kan man se om det är någon grupp som inte bidrar.

Är du emot att svenska skattebetalare och väljare får lite fakta? Sossarna har ju bara prata t om att vinsten kommer senare.
De är våra skattepengar. Svenska folket har rätt att veta vad han användes för
Citera
2023-12-08, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie

Inget emot utbildat folk som hjälper till, men analfabeter, lågutbildade belastar hela vårt samhälle.kan inte leva efter klockan. Konsekventli inte kan sköta ett jobb. Ligger på samhället livet ut.
Citera
2023-12-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleKrishna
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tidopartierna-overens-om-att-kartlagga-invandringens-kostnader--ajfpxt
"De fyra partierna i Tidösamarbetet har i sitt reviderade avtal kommit överens om att skriva in en beställning på att kostnaderna för invandring ska räknas ut. Det är Konjunkturinstitutet som kommer få uppdraget."

"Ska redovisa individer efter ursprungsland
I uppdraget inkluderas även en framtidsprognos utifrån olika scenarion. Bland annat kommer prognosen att baseras på mängden invandring och vilken typ av karaktär den har. Individkostnaden ska sedan beräknas och redovisas efter ursprungsland."

Kommer vi äntligen få definitivt svar på vad invandringen kostar?

Behöver man undersöka nåt alla redan vet ? Invandringen är alltid en förlust affär om man tar in dessa nivåer
Citera
2023-12-08, 09:57
Medlem
Anders Lindberg lär väl likställa det med nazisternas kartläggningar av vad psykisksjuka, förståndshandikappade, icke produktiva människor kostade staten.
Citera
2023-12-08, 10:13
Medlem
Efterlängtat! Nu ska det bli kul att se svart på vitt vem som ljugit om invandringens kostnader och sedan är det dags att införa retroaktivt tjänstemannaansvar!
Citera
2023-12-08, 10:40
Medlem
Tycker man ska ta fram statistik på svenskfödda (både med utlandfödda föräldrar och "helsvennar") med så man har hela matrisen.
Citera
2023-12-08, 10:42
Medlem
K-Glitchens avatar
I min kommun bakas det in i "vård och omsorg" och det drar alltid över med flera miljoner över budget.
Sen går det alldeles utmärkt att skylla på först covid-19 och nu senast kriget.

Det är i stort sett omöjligt att få fram de rätta siffrorna eftersom dom gör sitt bästa för att gömma dom eller baka ihop dom. Det här är offentliga handlingar så varje människa kan begära ut protokoll.

Det enda som är säkert är att det går med underskott och måste sparas.
Det görs i form av nedlagda förskolor och på äldrevården framförallt.

I klartext. Du kan inte välja en förskola som finns i din närhet längre eftersom den läggs ned och dina barn är tvungen att gå på en förskola på andra sidan staden tillsammans med alla invällare eftersom det citat: "Är bra för integrationen"

Bra va?

Sen får såklart ungarna inte mjölk och smör längre i skolan heller.
Personalen blir utan julbord
etc etc.

I familj från t ex Irak kostar samhället ca 1 miljon kronor/år
Bidrag/vård/skola/transport osv.

Det är vad jag hört iallafall men vet inte om det stämmer riktigt så jag ser mot denna undersökning väldigt mycket. Det kanske t om är mer?
Citera
2023-12-08, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
Det där med Pisa har du rätt i. Jag lyssnade på radion och det var inte illa hur dom försökte vrida och vända på det. Om svenska barn ska agera coacher åt analfabeter så behövs det inte många hjärnceller att fatta att dom dras med ned.

Det fascinerande med ”bussnings”-resonemanget är att, i andra sammanhang, har t.ex. ”fattiga” rätt att stjäla på ICA eftersom ”de rika” tar ut skyhöga vinster från sina bolag. D.v.s. den gammalmodiga moralen som säger att stöld är orätt villkoras efter omständigheterna och det blir, i vissa situationer, helt okej att ta efter dåliga, moraliskt förkastliga exempel.
Jag är till 100% övertygad om att de välartade eleverna kommer att bli tvungna att anpassa sig efter omständigheterna och att rötäggen inte har ett uns intresse av att ta efter de goda exempel som serveras dem.
På något sätt lyser idén om ”den storsvenska överlägsenheten” igenom i sådana här sammanhang. Det om något är väl rasistiskt?
Citera
2023-12-08, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaraxacumVulgare
Det fascinerande med ”bussnings”-resonemanget är att, i andra sammanhang, har t.ex. ”fattiga” rätt att stjäla på ICA eftersom ”de rika” tar ut skyhöga vinster från sina bolag. D.v.s. den gammalmodiga moralen som säger att stöld är orätt villkoras efter omständigheterna och det blir, i vissa situationer, helt okej att ta efter dåliga, moraliskt förkastliga exempel.
Jag är till 100% övertygad om att de välartade eleverna kommer att bli tvungna att anpassa sig efter omständigheterna och att rötäggen inte har ett uns intresse av att ta efter de goda exempel som serveras dem.
På något sätt lyser idén om ”den storsvenska överlägsenheten” igenom i sådana här sammanhang. Det om något är väl rasistiskt?

Självklart.

Sätt en problemelev i en välartad klass så är det väl möjligt att han bättrar sig (men antagligen inte).

Blanda dem 50/50 så blir resultatet kaoz.

Hade vi fått någon Alfred Nobel, Birger Sjöberg eller Hjalmar Söderberg om de hade tvingats tillbringa hela sin studietid instängda med vrålande galningar som hatar dem? Troligen inte. De hade väl valt flaskan eller repet i stället. Eller anpassat sig till lågkulturen. Så det vi gör är att vi förintar våra egna talanger, utan att någon annan höjs.

Statistik visar ju att det just är särbegåvningarna, de som förut blev genier och Nobelprisvinnare som numera slås ut. De "normalt högbegåvade" har också drabbats av en generell sänkning. Men den här lilla bubblan högst upp i statistiken är nästan helt borta. Troligen då de utöver intelligens ofta även är känsliga och de går under i dagens klimat i stället för att komma till sin rätt som tidigare.

Ytterligare en av invandringens kostnader som inte räknas med i någon statistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in