Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Du skall kika på denna:
https://www.adlibris.com/se/bok/sloseriet-med-dina-skattepengar-258-exempel-som-du-inte-vill-betala-for-9789188849601
Det fanns en respekt för skattebetalarnas pengar för 100 år sedan, men den är borta.
Lever man ur hand i mun kan man behöva en förmyndare... är du vuxen?
Du resonerar infantilt i alla fall... vaddå, finns ingen social omsorg alls i det blå samhället?
TRAMS!
Vad svamlar du om? Det där är inte ens ett svar på vad jag skrev eller på vad trådens topic är.
Jag
är skattebetalare. Och glad över att solidariskt betala skatt. Den kommer mig till gagn också, då jag har barn som går i skolan, haft äldre släktingar inom äldreomsorgen, varit svårt sjuk och behövt sjukvård osv. Det är fint och bra att vi har vårt solidariska system. Förr eller senare behöver även
du hjälp från skattemedlen. Har du barn som går i skolan och äldre släktingar som behöver hjälp av äldreomsorgen, så nyttjar du/de dina
redan nu vårt fina skattesystem.
För de pengar jag tjänar som inte går till skatt, använder jag klokt och främst till mina barns väl och ve. Lever knappast "hand ur mun".
Vi har haft en blå budget i över fem år nu i Sverige. Och jag ser idel neddragningar. Man stänger vårdavdelningar/mottagningen på sjukhus. Man drar ner på personal i skola och barnomsorg. Visst finns det även i blå samhällen "social omsorg", men den är mindre
mycket mindre än i rött samhälle.
Du fattar väl att det inte går ihop: skattesänkningar
nu? Det är många som ska tampas om dessa skattemedel. Då bara alla sprängningar och skjutningar kostar skjortan. Invandrare som inte vill integrera sig som också kostar samhället skjortan. Skattemedel som betalar in räcker helt enkelt inte till när vi har dessa problem. Och det går inte bättre för den blå regeringen med dessa problem än vad det gjorde för den röda...
Förlorarna blir de barnen (vår framtid), de sjuka, de äldre.
Jag hade gärna sett ett gul-rött samarbete!
De rödas välfärdspolitik ihop med SD:s hårdare tag mot kriminalitet och invandrare som inte integrerar sig. Det hade kunnat få ordning på skutan igen. Kanske.
Men nu har vi en blå regering (vars budget även varit gällande i över fem år), som inte heller de kan hantera problemen med kriminalitet och integrationsproblem. Och som inte heller ger den trygghet i välfärden som de röda gör... Så vad har vi nu? Jo: fortsatt hög kriminalitet, integrationsproblem
och neddragningar i välfärden. Fint du.
Så jag förstår kvinnor (och män) som röstar rött.
Jag förstår även dig som röstar blått, du gör det väl för att få lite mer slantar i din plånbok, logiskt.