2023-12-08, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Okej, det är din observation.

Min är att kvinnor måste ha stöd och ett konsensusbeslut från omgivningen. Medan män i inte behöver det.

Yeah...män röstar ju inte i grupp alls...oh nooo.

Män röstar något mer åt höger än kvinnor som röstar lite mer åt vänster.
Inget av detta är mer eller mindre att "rösta i grupp"
Citera
2023-12-08, 08:56
Medlem
Citat:
Jag tjänar mer än så. Det har jag har nämnt det tidigare att vi (jag och hustrun) har 95 netto. Det ledde till misslynthet bland vissa.

Ja men dåså. Då är det logiskt och bäst för er att rösta blått. Ni tjänar mer på detta.

Precis som det är logiskt och bäst för låg och medelinkomsttagare (vilket ofta kvinnor är) att rösta rött.

En röst på rött är även logiskt och bra för de som vill vara/leva i solidaritet med de som inte har en nettolön på 95. Du vet: de som tänker på landet och samhället i stort och inte bara lever i sin egen lilla egoistiska rikemansbubbla.

Och en röst på blått är även logiskt och bra för de som vill stärka företagen/privatiseringar (av offentliga sektorns verksamheter). Du vet: de som tänker på landet och samhället i stort och inte bara lever i sin egen lilla egoistiska fattiglappsbubbla.

Börja tänk till. Så inser du att vad man än röstar på, så röstar man i regel för att ha det bra själv och även bidra lite/mycket till att andra ska ha det bra utifrån sin egen föreställning om vad som är bra för flertalet.

Man är lika dum i huvudet om man röstar blått, som om man röstar rött.
Man är lika smart om man röstar rött som om man röstar blått.
Inse detta och börja då även inse att kvinnornas röster är deras smarta val, precis som din röst är dit smarta val. Ni alla är båda lika blåsta/smarta som varandra, beroende på hur man väljer att vända och vrida på det hela.

Nu har jag inte nämnt gula (SD) och gröna (MP och C) röster. Eftersom det inte är topic för denna tråd. Men samma sak gäller givetvis där.
Citera
2023-12-08, 09:02
Medlem
Citat:
Ok, jag är med. Kvinnor röstar efter deras hjärta. Dvs efter deras känslor.

Du röstar också efter dina känslor.
Alla röstar efter både hjärta och hjärna.
Även du. Även kvinnorna. Alla.

Det är bara det att du som höginkomsttagare är rejält verklighetsfrånvänd och har svårt att förstå det logiska i att rösta rött, som gör att du tror att kvinnorna bara röstar rött pga. "känslor". Men nejdu: det är lika mycket hjärna bakom deras röster som det är bakom din röst. Bara för dig att tugga i dig detta.
Citera
2023-12-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Om du tjänar 40000 i månaden, så betalar du cirka 10000 i skatt.

Skatten är mycket, mycket högre än så.

LKP är dryga 30% på bruttolönen.

Man betalar moms på allt man köper.

Tillkommer andra skatter på bränsle, alkohol med mera.

Vinstskatter på kapital.

Skattetrycket i Sverige är dryga 40%.
Citera
2023-12-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NMjaaaR
Gillar hur du undviker mycket av det jag skriver, typiskt röding. Men okej, så att jag ser skillnad mellan folkslag, eller också raser, är bara en inbillning? Vi alla ser exakt lika ut? Man ser då ingen skillnad på en afrikan och asiat. Okej.

För övrigt lustigt hur i princip alla andra länder delar upp befolkningen som race, översatt till svenska; ras.

Jag tycker inte jag ska behöva svara på rent trams.

Lär dig vad begrepp och ord står för/ betyder, så du kan uttrycka dig precist.
Du ser skillnad på ex en människa med härkomst Kina och en med härkomst Afrika nedanför ekvatorn, pga evolutionär anpassning till platserna, Men! vetenskapen säger alltså att den biologiska anpassningen, ex hudfärg, näsformer eller rakt eller krulligt hår, inte är så stora genetiska skillnader så det går dela in människor i raser, det finns större genetiska skillnader inom en härkomstgrupp än vad det finns mellan 2 härkomster...och då förlorar ju ordet all mening.

Däremot så har ordet ras fått fäste språkligt, så det används fortsatt i många språk
Men det är alltså inte biologiskt korrekt.
Etnisk härkomst eller etnicitet däremot är betydligt bättre och korrektare ord.
Senast redigerad av Merapi 2023-12-08 kl. 09:19.
Citera
2023-12-08, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Skatten är mycket, mycket högre än så.

LKP är dryga 30% på bruttolönen.

Man betalar moms på allt man köper.

Tillkommer andra skatter på bränsle, alkohol med mera.

Vinstskatter på kapital.

Skattetrycket i Sverige är dryga 40%.

Vilket är bra.
Skatten är som en slags försäkring i vissa fall.
"Jag dricker sprit, men har betalat alkoholskatt så om jag behöver vård för att jag fumlar till det på fyllan, så har jag varit med och bidragit ekonomiskt till den vård jag får". Och så vidare.

Den rika är fortfarande rik även om den rika betalar mer i skatt än den fattiga.

Men du kanske är sugen på att ha det som i USA?
Det blir ett otryggt samhälle när man inte delar saker solidariskt via skattesedeln.
Ett samhälle där man får bygga upp grindsamhällen för att hålla fattiga rånare borta etc.
Ett samhälle där man får se folk leva i kartonger på gatorna.

Vi tjänar även på att även den allra fattigaste har tak över huvudet, mat i magen och sjukvård. Annars kanske den inte söker vård för smittsamma sjukdomar och smittar ner några som smittar ner några osv. Kanske rånar för att få mat.

Så. Att rösta rött är inte enbart en "solidarisk" handling. Det är även en egoistisk handling för att dels få det bättre själv (om man jobbar inom offentliga sektorn och är låg eller medelinkomsttagare tex.). Men också se till att andra får det bättre, så att man själv inte ska få det sämre (smittspridning och rån).

Sedan är det ju så att även om du idag har det gott ställt. Så kan något hända så att ditt liv raseras. Och du hamnar i den fattigas position. Sjukskriven, utförsäkrad, blir av med jobbet, risk för vräkning. Då är du nog ledsen över din blå röst. Och mer glad över din röda röst.

Vad folk än röstar på så finns det rationella/kloka tankar bakom. Det kan vi alla vara så säkra på.
Iaf. om man röstar på de 8 större partierna vi har i vår riksdag. Finns ju säkert små idiotiska partier som inte har någon vett och sans alls (och inte heller deras väljare).
Senast redigerad av TomatKungen 2023-12-08 kl. 09:28.
Citera
2023-12-08, 09:52
Medlem
Citat:
Vilket är bra.
Skatten är som en slags försäkring i vissa fall.
"Jag dricker sprit, men har betalat alkoholskatt så om jag behöver vård för att jag fumlar till det på fyllan, så har jag varit med och bidragit ekonomiskt till den vård jag får". Och så vidare.

Den rika är fortfarande rik även om den rika betalar mer i skatt än den fattiga.

Men du kanske är sugen på att ha det som i USA?
Det blir ett otryggt samhälle när man inte delar saker solidariskt via skattesedeln.
Ett samhälle där man får bygga upp grindsamhällen för att hålla fattiga rånare borta etc.
Ett samhälle där man får se folk leva i kartonger på gatorna.

Vi tjänar även på att även den allra fattigaste har tak över huvudet, mat i magen och sjukvård. Annars kanske den inte söker vård för smittsamma sjukdomar och smittar ner några som smittar ner några osv. Kanske rånar för att få mat.

Så. Att rösta rött är inte enbart en "solidarisk" handling. Det är även en egoistisk handling för att dels få det bättre själv (om man jobbar inom offentliga sektorn och är låg eller medelinkomsttagare tex.). Men också se till att andra får det bättre, så att man själv inte ska få det sämre (smittspridning och rån).

Sedan är det ju så att även om du idag har det gott ställt. Så kan något hända så att ditt liv raseras. Och du hamnar i den fattigas position. Sjukskriven, utförsäkrad, blir av med jobbet, risk för vräkning. Då är du nog ledsen över din blå röst. Och mer glad över din röda röst.

Vad folk än röstar på så finns det rationella/kloka tankar bakom. Det kan vi alla vara så säkra på.
Iaf. om man röstar på de 8 större partierna vi har i vår riksdag. Finns ju säkert små idiotiska partier som inte har någon vett och sans alls (och inte heller deras väljare).

Du skall kika på denna:

https://www.adlibris.com/se/bok/sloseriet-med-dina-skattepengar-258-exempel-som-du-inte-vill-betala-for-9789188849601

Det fanns en respekt för skattebetalarnas pengar för 100 år sedan, men den är borta.

Lever man ur hand i mun kan man behöva en förmyndare... är du vuxen?

Du resonerar infantilt i alla fall... vaddå, finns ingen social omsorg alls i det blå samhället?

TRAMS!
Citera
2023-12-08, 10:50
Medlem
Citat:
Du skall kika på denna:

https://www.adlibris.com/se/bok/sloseriet-med-dina-skattepengar-258-exempel-som-du-inte-vill-betala-for-9789188849601

Det fanns en respekt för skattebetalarnas pengar för 100 år sedan, men den är borta.

Lever man ur hand i mun kan man behöva en förmyndare... är du vuxen?

Du resonerar infantilt i alla fall... vaddå, finns ingen social omsorg alls i det blå samhället?

TRAMS!

Vad svamlar du om? Det där är inte ens ett svar på vad jag skrev eller på vad trådens topic är.

Jag är skattebetalare. Och glad över att solidariskt betala skatt. Den kommer mig till gagn också, då jag har barn som går i skolan, haft äldre släktingar inom äldreomsorgen, varit svårt sjuk och behövt sjukvård osv. Det är fint och bra att vi har vårt solidariska system. Förr eller senare behöver även du hjälp från skattemedlen. Har du barn som går i skolan och äldre släktingar som behöver hjälp av äldreomsorgen, så nyttjar du/de dina redan nu vårt fina skattesystem.

För de pengar jag tjänar som inte går till skatt, använder jag klokt och främst till mina barns väl och ve. Lever knappast "hand ur mun".

Vi har haft en blå budget i över fem år nu i Sverige. Och jag ser idel neddragningar. Man stänger vårdavdelningar/mottagningen på sjukhus. Man drar ner på personal i skola och barnomsorg. Visst finns det även i blå samhällen "social omsorg", men den är mindre mycket mindre än i rött samhälle.

Du fattar väl att det inte går ihop: skattesänkningar nu? Det är många som ska tampas om dessa skattemedel. Då bara alla sprängningar och skjutningar kostar skjortan. Invandrare som inte vill integrera sig som också kostar samhället skjortan. Skattemedel som betalar in räcker helt enkelt inte till när vi har dessa problem. Och det går inte bättre för den blå regeringen med dessa problem än vad det gjorde för den röda...

Förlorarna blir de barnen (vår framtid), de sjuka, de äldre.

Jag hade gärna sett ett gul-rött samarbete!
De rödas välfärdspolitik ihop med SD:s hårdare tag mot kriminalitet och invandrare som inte integrerar sig. Det hade kunnat få ordning på skutan igen. Kanske.

Men nu har vi en blå regering (vars budget även varit gällande i över fem år), som inte heller de kan hantera problemen med kriminalitet och integrationsproblem. Och som inte heller ger den trygghet i välfärden som de röda gör... Så vad har vi nu? Jo: fortsatt hög kriminalitet, integrationsproblem och neddragningar i välfärden. Fint du.

Så jag förstår kvinnor (och män) som röstar rött.
Jag förstår även dig som röstar blått, du gör det väl för att få lite mer slantar i din plånbok, logiskt.
Citera
2023-12-08, 12:04
Medlem
Citat:
Vad svamlar du om? Det där är inte ens ett svar på vad jag skrev eller på vad trådens topic är.

Jag är skattebetalare. Och glad över att solidariskt betala skatt. Den kommer mig till gagn också, då jag har barn som går i skolan, haft äldre släktingar inom äldreomsorgen, varit svårt sjuk och behövt sjukvård osv. Det är fint och bra att vi har vårt solidariska system. Förr eller senare behöver även du hjälp från skattemedlen. Har du barn som går i skolan och äldre släktingar som behöver hjälp av äldreomsorgen, så nyttjar du/de dina redan nu vårt fina skattesystem.

För de pengar jag tjänar som inte går till skatt, använder jag klokt och främst till mina barns väl och ve. Lever knappast "hand ur mun".

Vi har haft en blå budget i över fem år nu i Sverige. Och jag ser idel neddragningar. Man stänger vårdavdelningar/mottagningen på sjukhus. Man drar ner på personal i skola och barnomsorg. Visst finns det även i blå samhällen "social omsorg", men den är mindre mycket mindre än i rött samhälle.

Du fattar väl att det inte går ihop: skattesänkningar nu? Det är många som ska tampas om dessa skattemedel. Då bara alla sprängningar och skjutningar kostar skjortan. Invandrare som inte vill integrera sig som också kostar samhället skjortan. Skattemedel som betalar in räcker helt enkelt inte till när vi har dessa problem. Och det går inte bättre för den blå regeringen med dessa problem än vad det gjorde för den röda...

Förlorarna blir de barnen (vår framtid), de sjuka, de äldre.

Jag hade gärna sett ett gul-rött samarbete!
De rödas välfärdspolitik ihop med SD:s hårdare tag mot kriminalitet och invandrare som inte integrerar sig. Det hade kunnat få ordning på skutan igen. Kanske.

Men nu har vi en blå regering (vars budget även varit gällande i över fem år), som inte heller de kan hantera problemen med kriminalitet och integrationsproblem. Och som inte heller ger den trygghet i välfärden som de röda gör... Så vad har vi nu? Jo: fortsatt hög kriminalitet, integrationsproblem och neddragningar i välfärden. Fint du.

Så jag förstår kvinnor (och män) som röstar rött.
Jag förstår även dig som röstar blått, du gör det väl för att få lite mer slantar i din plånbok, logiskt.

vad jag vet är det enbart hardcore anarkister som inte vill ha skatt. T o m ortodoxa nyliberaler vill ha en nattväktarstat.

Tittar du på de politiska partier vi har, så är det ingen som vill avskaffa skatt.

Ja, kriminalitet och integrationsproblem var ju avskaffade med vänstern... eller vänta nu, det var ju då det föll ihop helt. Hur bra var det de senaste 8 åren egentligen?

Du är politiskt väldigt omogen kan man säga, det står jag för. Å ena sidan gör du ett nummer av att inkomstskatten inte är så hög (tack vare alliansen), å andra sidan pekar du på allt vi får och låtsas som att skatterna används effektivt.

Längtar du tillbaka till Pomperipossaskatten? Marginalskatter upp mot 100% (faktiskt mer för fru Lindgren). Det var tider det... de röda fanorna vajade. Varför jobba med full karens... fan det är Canada Cup inatt och jag orkar inte jobba bakfull... aaah, jag sjukskriver mig, det är lugnt...
Citera
2023-12-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Yeah...män röstar ju inte i grupp alls...oh nooo.

Män röstar något mer åt höger än kvinnor som röstar lite mer åt vänster.
Inget av detta är mer eller mindre att "rösta i grupp"
Och med tanke på vilka åsikter dessa självutnämnda "högerman" yttrar om kvinnor kan man ju undra varför...

Hmmmm....

Hmmmmmmmm..

Klart som fan att kvinnor vänder ryggen till den sida som hatar dem.
Citera
2023-12-08, 18:21
Medlem
Citat:
vad jag vet är det enbart hardcore anarkister som inte vill ha skatt. T o m ortodoxa nyliberaler vill ha en nattväktarstat.

Tittar du på de politiska partier vi har, så är det ingen som vill avskaffa skatt.

Ja, kriminalitet och integrationsproblem var ju avskaffade med vänstern... eller vänta nu, det var ju då det föll ihop helt. Hur bra var det de senaste 8 åren egentligen?

Du är politiskt väldigt omogen kan man säga, det står jag för. Å ena sidan gör du ett nummer av att inkomstskatten inte är så hög (tack vare alliansen), å andra sidan pekar du på allt vi får och låtsas som att skatterna används effektivt.

Längtar du tillbaka till Pomperipossaskatten? Marginalskatter upp mot 100% (faktiskt mer för fru Lindgren). Det var tider det... de röda fanorna vajade. Varför jobba med full karens... fan det är Canada Cup inatt och jag orkar inte jobba bakfull... aaah, jag sjukskriver mig, det är lugnt...

Jag skriver att jag är mot skattesänkningar. I synnerhet i rådande situation. Där skjutningar, misslyckad integration sprängningar kostar multum i skattemedel. Och där skolor skär ner på personal så att barnens trygghet hotas. Vårdavdelningar/mottagning på sjukhus läggs ner så att patientsäkerheten hotas. Socialtjänsten är så pass hårt belastad att det hemska med Eslövflickan kunde fortgå fram tills hon kom in på sjukhus sönderfrätt i magen av ättika (och hon är bara ett av fallen där man helt enkelt inte hunnit med, för att man är så belastade).

När samhället är på sådant sönderfall. Så är det inte vettigt med skattesänkningar. Och det är givetvis så att en blå budget under mer än 5 års tid bidragit till detta. Och att varken röd eller blå regering tidigare lyssnat på SDs varningar, utan avfärdat SD istället. "Tack vare" detta, behövs det nu egentligen högre skatt, inte lägre skatt.

Metafor över nuvarande situation: om du har ett hus som taket behöver bytas på. Kommer du då lägga 5000/månad i sparpengar (för att kunna byta ut taket) eller lägger du 1000/månad i sparpengar för att kunna byta ut taket? Visst du får lite mindre pengar att röra dig med om du lägger 5000/månad. Men du kan snabbare få bukt med ditt tak = röd politik. Visst, du får mer pengar att röra dig med om du lägger 1000/månad, men det kommer ta längre tid att få bukt med taket = blå politik.
Taket = vårt samhälle/välfärdssamhälle, vilket behövs nu, i rådande situation.

SD har även en lösning: lägg 2000 i sparande för att få bukt med taket, men se även till att inte alla icke-integrerade invandrare sliter i taket, så förfallet går fortare än vad det behöver göra.

Som du ser: röd-gul lösning skulle lättare ordna till saker och ting. Än en blå lösning.

Grön ska vi inte ens tala om. C är för mycket åt höger och MP för mycket åt vänster. Inget av dessa partier gör något vettigt för samhället i stort. Men visst: klimatet gör de väl något för, det får man väl ge dem iaf.....
Citera
2023-12-08, 18:31
Medlem
Citat:
Okej, det är din observation.

Min är att kvinnor måste ha stöd och ett konsensusbeslut från omgivningen. Medan män i inte behöver det.

Hur tänkte du där?

Ingen röstar för det första "i grupp". Man står en och en i båsen. Så även om en kvinnan skulle säga att hon röstar rött, så kan hon lika gärna rösta på AFS eller KD. Du kan inte veta när hon står där i båset.

För det andra är det många män som röstar som varandra, precis som det är många kvinnor som röstar som varandra. Så enligt din märkliga logik skulle man alltså kunna påstå att "män behöver stöd och konsensus från omgivningen för att rösta blått, rött eller gult".

För det tredje: du har gjort en "observation". Du har ingen vetenskaplig grund för dina påståenden dvs.

Jag har däremot vetenskapliga rön bakom när jag skriver:
Den som är mer kräk-magad och äcklas lättare, röstar oftare konservativt.
Den som inte äcklas så lätt röstar oftast mer liberalt.

Att fler män än kvinnor röstar blått, kan alltså bero på att fler män än kvinnor är mer benägna till känslan: äckel.

Märk väl: detta är inte en observation, utan finns vetenskapliga belägg bakom detta.

Kanske är det så att flera kvinnor än män röstar rött, för att fler kvinnor än män inte är lika äckel-magade som kvinnor och män som röstar blått.

Källa: https://modernpsykologi.se/kronika/hur-rostar-du-i-host/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in